Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Zmniejsza ryzyko demencji o niemal 40 proc.? Autorka badań mówi wprost

 Karolina Rozmus
01.10.2022 09:54
Autorka tłumaczy wyniki badań nad demencją
Autorka tłumaczy wyniki badań nad demencją (Pixabay/Twitter)

Lekarze nie mają wątpliwości, że alkohol szkodzi – wpływa negatywnie na układ sercowo-naczyniowy, a także powoduje nieodwracalne uszkodzenia w mózgu. Tymczasem najnowsze wyniki badań wskazują, że piwo może zmniejszać ryzyko demencji nawet o 38 proc. Czy na pewno?

spis treści

1. Które napoje mogą zwiększać ryzyko demencji?

Coraz więcej wiadomo na temat czynników, które zarówno mogą przyspieszyć, jak i opóźnić pojawienie się czy spowolnić przebieg demencji.

Np. ryzyko zwiększać mogą słodkie gazowane napoje, a także te słodzone sztucznymi słodzikami. W przypadku napojów słodzonych cukrem dochodzi do przyspieszonego procesu starzenia mózgu, czego dowodzą badania, które ukazały się na łamach "Alzheimer's & Dementia".

Ci, którzy wybierają napoje zawierające słodziki, mogą być z kolei nawet trzykrotnie bardziej narażeni na rozwój demencji, niż osoby, które unikają takich napojów.

Zobacz film: "Produkty, które zwiększają ryzyko rozwoju demencji"

Z drugiej strony w jednym z ostatnich badań naukowcy przekonują, że osoby, które regularnie piją herbatę, są o 16 proc. mniej narażone na rozwój niektórych form demencji, niż osoby, które nie przepadają za tym napojem. A co mówią badania na temat alkoholu?

Szokujące wyniki badań - piwo zmniejsza ryzyko demencji?
Szokujące wyniki badań - piwo zmniejsza ryzyko demencji? (Pixabay)

2. Alkohol a demencja – co mówią nowe badania?

Na łamach "Addiction" ukazała się metaanaliza. Pod lupę zostały wzięte dane pochodzące od 24 478 osób w wieku powyżej 60. roku życia. Następnie badacze podzielili uczestników na grupy w zależności od ilości spożywanego alkoholu. Analiza wykazała, że u 2124 uczestników zdiagnozowano demencję w ciągu 40 lat obserwacji.

Okazało się, że osoby pijące okazjonalnie alkohole od lekkich do umiarkowanie mocnych były aż o 22 proc. mniej narażone na spadek funkcji poznawczych niż osoby stroniące od alkoholu. W przypadku spożycia alkoholu o równowartości dwóch i pół litra piwa dziennie ryzyko demencji spada aż o 38 proc.

3. Autorka badania ostrzega

Współautorka badań, dr Louise Mewton z Uniwersytetu Nowej Południowej Walii, która podzieliła się wynikami badań na Twitterze, przypomina jednak, że alkohol niesie za sobą także ryzyko wielu chorób.

"Po pierwsze, kilka faktów, które trzeba zapamiętać. Nawet sporadyczne picie alkoholu zwiększa ryzyko nowotworów oraz powoduje atrofię struktur mózgu związanych z demencją, tj. hipokampem. Są to dane z populacji ogólnej, co oznaczało, że nie mogliśmy przyjrzeć się przewlekłemu nadużywaniu alkoholu lub zaburzeniom związanym z używaniem alkoholu, które są znanymi silnymi czynnikami ryzyka demencji" – pisze.

Choć dr Mewton wskazuje na ograniczenia związane z badaniem, to jednocześnie przyznaje, że dzięki niemu można ponownie przyjrzeć się strategiom walki z chorobą.

"Podczas gdy inne badania pokazują, że intensywne spożywanie alkoholu jest silnie powiązane z demencją i jest kluczowym celem profilaktyki, nasze badanie kwestionuje, czy ograniczenie spożycia innego niż mocny alkohol u osób starszych jest skuteczną strategią zapobiegania demencji z perspektywy zdrowia publicznego" - dodaje.

Karolina Rozmus, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze