Alanina – charakterystyka, występowanie, działanie, zastosowanie

Alanina jest aminokwasem, który jednoznacznie kojarzy się z suplementami dla sportowców. Jaka jest rola alaniny w organizmie? Dlaczego sportowcy stosują alaninę?

spis treści

Zobacz film: "Ćwiczenie na mięśnie brzucha z wykorzystaniem przyrządu"

1. Alanina – charakterystyka

Alanina jest związkiem organicznym zaliczanym do aminokwasów proteinowych. Alanina jest związkiem endogennym oznacza to, że powstaje wewnątrz organizmu. Aminokwasy proteinowe stanowią podstawę do syntezy cząsteczek białkowych. Alanina występuje w osoczu krwi oraz płynie gruczołu krokowego.

2. Alanina – występowanie

. Źródło alaniny to mięso, jaja, ryby a także żelatyna. Alanina znajduje się także w roślinach strączkowych, kaszy jaglanej, orzechach arachidowych, otrębach, kiełkach pszennych, nasionach dyni i nasionach słonecznika.

Niedobór alaniny występuje bardzo rzadko i najczęściej dotyczy osób, które są niedożywione i od dłuższego czasu w ich diecie brakuje białka.

Ćwiczenia na mięśnie
Ćwiczenia na mięśnie

Ćwiczenia zawsze należy dobierać do własnych możliwości, nie wolno zapominać o systematyczności oraz...

zobacz galerię

3. Alanina – działanie

Alanina bierze udział w cyklu glukozowo-alaninowym. Polega on na metabolizowaniu glukozy i alaniny pomiędzy wątrobą a mięśniami, czyli przenoszeniu cząsteczek azotu.

Wśród sportowców znany jest suplement beta-alanina. Jego zadaniem jest poprawienie siły i wytrzymałości mięśniowej. Efektem stosowania beta-alaniny jest rozwój mięsni ich gęstości oraz rozmiaru. Alanina jest jednym ze składników kwasu pantotenowego (witaminy B5).

Alanina łagodzi objawy delikatnego przerostu prostaty, a także bierze udział w syntezie przeciwciał, które chronią nasz system immunologiczny.

4. Alanina – zastosowanie

Alanina może być wprowadzona do planu treningowego. Suplementacja alaniny jest zalecana osobom, które wykonują bardzo intensywne treningi. Zadaniem alaniny jest zwiększenie poziomu karnozyny w mięśniach, co powoduje zmniejszenie zmęczenia w trakcie treningu oraz po jego zakończeniu.

Zobacz takze:

Karnozyna ze względu na zdolność do zmiatania wolnych rodników tlenowych oraz działanie antyoksydacyjne wykazuje właściwości antynowotworowe i profilaktyczne wobec chorób układu sercowo-naczyniowego.

Alanina wpływa także na hamowanie zakwaszania mięśni. Alanina zawarta w beta-alaninie zwiększa zakres siły mięśni, a także sucha masę mięśniową. Dawkowanie alniny powinno być skonsultowane z trenerem i dietetykiem. Suplementacje alaniną trzeba dostosować do warunków fizycznych sportowca, który ją przyjmuje.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy