Trwa ładowanie...

Czy można podnieść swoją odporność na koronawirusa? Eksperci dementują powszechne mity

Czy żeby mieć lepszą odporność trzeba jeść dużo czosnku albo pić wodę po ogórkach kiszonych? A może stosować suplementy diety? Lekarze klinicyści, którzy na co dzień leczą chorych na COVID-19 dementują powszechne mity na temat odporności.

Zobacz film: "Dbaj, nie panikuj. Akcja specjalna Wirtualnej Polski"

spis treści

Artykuł jest częścią akcji Wirtualnej Polski #DbajNiePanikuj

1. Jak wzmocnić odporność?

Do tegorocznego sezonu jesiennego przygotowywaliśmy się inaczej niż rok temu. Od miesięcy eksperci jednym głosem ostrzegali przed twindemią, czyli wystąpieniem epidemii koronawirusa i grypy jednocześnie. Jak już wielokrotnie pisaliśmy, problem polega na tym, że pierwsze objawy COVID-19 są niemal identyczne do typowych sezonowych infekcji.

W tym roku każdy przypadek kaszlu i gorączki jest traktowany jako potencjalne zakażenie koronawirusem, a co za tym idzie, pacjenci są narażeni na stres związany z przeprowadzeniem testu, izolacją, oczekiwaniem na wynik.

Jak podnieść odporność?
Jak podnieść odporność? (Getty Images)

Czy istnieje jakiś sposób, dzięki któremu możemy podnieść swoją odporność? W sieci można znaleźć mnóstwo rad jak wzmocnić organizm. Od "sprawdzonych" metod, jak jedzenie czosnku czy picie zalewy po kiszonych ogórkach, po "fantastyczne" suplementy diety, które mają szybko i skutecznie podnosić odporność. Niestety, lekarze nie pozostawiają na tym wszystkim suchej nitki.

- Odporność organizmu jest przede wszystkim uwarunkowana genetycznie. Na poziom odporności mogą wpływać różne czynniki ze środowiska, jak na przykład zanieczyszczenie czy niezdrowe odżywianie się, ale to wszystko nie dzieje się z dnia na dzień, tylko ma wpływ długoterminowy. Więc nie oszukujmy się, żadne suplementy diety albo ludowe metody nie sprawią, że nagle zaczniemy być bardziej odporni - opowiada prof. Robert Flisiak, kierownik Kliniki Chorób Zakaźnych i Hepatologii Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku oraz prezes Polskiego Towarzystwa Epidemiologów i Lekarzy Chorób Zakaźnych.

2. Tylko szczepionki dają odporność

- Nie ma żadnych naukowych dowodów na to, że czosnek czy herbata z cytryną i miodem mogą poprawić naszą odporność. Oczywiście nikomu to krzywdy nie zrobi, a pewnie w niektórych przypadkach może nawet zadziałać jako placebo. Jednakże prawda jest taka, że tego typu metody bardziej oddziałują na psychikę, niż na układ odpornościowy - opowiada prof. Katarzyna Życińska, kierownik Katedry i Zakładu Medycyny Rodzinnej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, która leczy chorych na COVID-19 w szpitalu MSWiA w Warszawie.

Zdaniem ekspertki jedyną sprawdzoną metodą uzyskania odporności są szczepienia. Polacy bardzo niechętnie się szczepią, jeśli nie jest to obowiązkowe. Przykładowo na Zachodzie Europy co roku przeciwko grypie szczepi się ok. 45 proc. społeczeństwa, kiedy w Polsce jest to zaledwie 4 proc. Nawet wśród emerytów, którzy znajdują się w grupie najbardziej narażonej na ciężkie powikłania i śmierć z powodu grypy, szczepieniom poddawało się tylko 15 proc. osób.

Eksperci radzą jednak Polakom zmienić swoje nastawienie i szczególnie w tym roku zaszczepić się przeciwko grypie. Chodzi nie tylko o odciążenie służby zdrowia, ale i o ryzyko wystąpienia superinfekcji, czyli zakażenia się dwoma patogenami jednocześnie, np. koronawirusem i grypą. Przebieg takich zakażeń może być szczególnie ciężki. Z tego samego względu warto też zaszczepić się przeciwko pneumokokom oraz meningokokom.

3. Jak działa układ odpornościowy?

"Układ odpornościowy porównać można do wojska. Śledziona, grasica, szpik kostny, duże fragmenty jelit to koszary, w których przebywają żołnierze – białe krwinki, które są gotowe do podjęcia walki z przeciwnikiem (mikrobami). Zazwyczaj w krwiobiegu krąży około 10 proc. wszystkich białych krwinek, reszta jest skoszarowana" – tłumaczył w swoich mediach społecznościowych prof. Jerzy Duszyński, prezes Polskiej Akademii Nauk.

Istnieje wiele rodzajów białych krwinek, z których szczególnie ważną rolę w walce z wirusami odgrywają m.in. limfocyty B, które dojrzewają w szpiku kostnym. Wytwarzają one białka zwane przeciwciałami, które wiążą się z określonym fragmentem intruza – antygenem.

Co wpływa na pracę naszego układu immunologicznego? Zdaniem prof. Duszyńskiego, największy wpływ ma na styl naszego życia:

  • Nieprawidłowa dieta i jej skutki (m.in. niedożywienie, awitaminoza, a także otyłość)
  • Przewlekły niedobór snu
  • Brak regularnej, umiarkowanej aktywności fizycznej
  • Nadmierne i długotrwałe spożywanie alkoholu
  • Palenie tytoniu
  • Przyjmowanie narkotyków

4. Suplementy diety na odporność

Prof. Jerzy Duszyński podkreśla, że niezdrowy styl życia nie da się łatwo zrekompensować suplementami diety.

- Nie istnieją żadne leki, które mogłyby wzmocnić odporność człowieka i uchronić go przed zakażeniem. Wszelkie preparaty witaminowe, mieszanki składników mineralnych i witamin, naturalne wyciągi roślinne i zwierzęce, a w szczególności preparaty homeopatyczne, które przedstawiane są jako wzmacniacze odporności, nie mają żadnego znaczenia dla rozwoju odporności przeciwzakaźnej. Nigdy nie wykazano ich działania wspomagającego pracę układu odpornościowego, a ich reklamowanie jako preparatów wzmacniających odporność jest zwykłym oszustwem – powiedział prof. Duszyński wraz ze znanymi immunologami - prof. Dominiką Nowis oraz prof. Jakubem Gołębiem z WUM.

Zdaniem naukowców jedyne, co możemy zrobić dla swojej odporności, to po prostu prowadzić zdrowy styl życia i dobrze bilansować dietę tak, żeby była bogata w owoce i warzywa. Równie ważne jest prawidłowe nawadnianie organizmu.

Więcej sprawdzonych informacji znajdziesz na dbajniepanikuj.wp.pl

Zobacz także: Nietypowy objaw COVID-19. Zakrzep krwi spowodował czterogodzinną erekcję

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.