Dieta a rak

spis treści
rozwiń

Dieta a rak - wpływ sposobu odżywiania na ryzyko chorób nowotworowych jest badany od wielu lat. Wiadomo, że istnieją produkty, które mają właściwości przeciwnowotworowe oraz takie, których spożywanie zwiększa ryzyko nowotworów. Jest to szczególnie widoczne w przypadku nowotworów układu pokarmowego. Jakie założenia ma dieta antyrakowa, co należy jeść, a czego trzeba unikać w profilaktyce nowotworowej?

1. Produkty wskazane i przeciwwskazane w diecie antyrakowej

Według Światowej Organizacji Zdrowia jedna trzecia nowotworów jest spowodowana niewłaściwym odżywianiem. Współczesny styl życia i złe nawyki żywieniowe: zbyt duża ilość mięsa, cukru i tłuszczu, zaburzyły równowagę naszego organizmu.

Badania SUVIMAX przeprowadzone na 13000 osób wykazały, że spożywanie 5 porcji owoców i warzyw dziennie zmniejsza o jedną trzecią ryzyko chorób nowotworowych. Jakie jeszcze znaczenie ma dieta w chorobie nowotworowej?

Zobacz film: "Jak nie dać się oszukać i kupić dobrą żywność?"

  • Ryzyko chorób nowotworowych jest 1,5, a nawet 2 razy większe u osób, które nie spożywają regularnie owoców i warzyw.
  • 20% nowotworów można uniknąć dzięki spożywaniu większej ilości owoców i warzyw.
  • Należy spożywać jak najwięcej owoców i warzyw pod każdą postacią: surowe, gotowane, konserwowe itd.
  • Zaleca się spożywanie co najmniej 5 owoców i warzyw dziennie, niektórzy specjaliści zalecają nawet od 5 do 8.
  • Wędliny i czerwone mięso zwiększają ryzyko raka jelita grubego.
  • Picie alkoholu przyczynia się do powstawania nowotworów jamy ustnej, krtani i przełyku.
  • Sól zwiększa ryzyko raka żołądka.
  • Badania wykazały, że suplementy diety nie zapobiegają chorobom nowotworowym.

2. Podstawowe zasady diety antyrakowej

Choroba nowotworowa to niezwykle groźny i podstępny przeciwnik. Jednak człowiek może zapobiegać jej wystąpieniu. Poniższe zalecenia odnoszą się zarówno do osób chorych na choroby nowotworowe, jak i do tych, którzy chcą im zapobiegać.

  • Uprawiaj sport lub inną formę aktywności fizycznej codziennie przez 30 minut.
  • Unikaj nadwagi, staraj się utrzymywać swoje BMI (współczynnik masy ciała) między 21 a 23.
  • Unikaj słodzonych napojów, ogranicz spożycie produktów wysokokalorycznych, a w szczególności bogatych w cukry i tłuszcze oraz ubogich w błonnik.
  • Zwiększ spożycie warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych, roślin strączkowych.
  • Ogranicz spożycie czerwonego mięsa (wołowina, wieprzowina, baranina) do 500 g tygodniowo, unikaj wędlin, w szczególności wędzonych i solonych.
  • Ogranicz spożycie alkoholu.
  • Ogranicz spożycie soli i słonych przekąsek.
  • Nie zażywaj suplementów diety.
  • Jeśli to możliwe, noworodek powinien być karmiony wyłącznie mlekiem matki przez pierwsze 6 miesięcy życia.

Profilaktyka nowotworowa to przede wszystkim właściwy styl życia i zrównoważona dieta, bogata w przeciwutleniacze, witaminy i zdrowe tłuszcze. Stosując dietę antyrakową, możemy obniżyć ryzyko zachorowania na nowotwory, w szczególności nowotwory układu pokarmowego, oraz poprawić ogólny stan zdrowia i nasze samopoczucie. Wypróbuj przepisy z diety antyrakowej, wykorzystujące produkty o właściwościach przeciwnowotworowych.

Następny artykuł: Szafran chroni przed rakiem

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!