Rola witaminy B12

Wątroba, nerki, serce, mięso – to bogate kopalnie witaminy B12. U noworodków jej zapasy wystarczają na rok, u dorosłych dłużej, bo na 2-5 lat. Witamina B12 ma olbrzymie znaczenie, ponieważ wpływa na wiele procesów zachodzących w naszym organizmie. Skutki niedoboru witaminy B12 są niebezpieczne...

1. Działanie witaminy B12

Bierze udział w tworzeniu czerwonych ciałek krwi, dzięki czemu zapobiega niedokrwistości (anemii). Umożliwia syntezę kwasów nukleinowych w komórkach, zwłaszcza szpiku kostnego, które są odpowiedzialne za wytwarzanie komórek krwi. Ułatwia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, ponieważ wzmacnia otoczkę mielinową ochraniającą komórki nerwowe. Współtworzy neuroprzekaźniki nerwowe ułatwiające przepływ informacji miedzy komórkami. Zapewnia dobry nastrój, równowagę psychiczną, pomaga w uczeniu, lepszym zapamiętywaniu i wzmaga koncentrację. Uczestniczy w przemianach węglowodanowych, białkowych i tłuszczowych. Aktywizuje przemianę materii, pobudza apetyt. Wpływa na wzrost, pracę mięśni, ułatwia przyswajanie żelaza. Działa na układ kostny. Witamina B12 jest szczególnie ważna dla dzieci w okresie dorastania oraz dla kobiet w okresie menopauzy narażonych na osteoporozę, czyli zrzeszotnienie kości. Witamina B12 wzmaga działanie karnityny, odpowiedzialnej za „wymiatanie” i zużytkowanie lipidów znajdujących się w krwi. Buduje kod genetyczny wspomagając syntezę DNA i RNA. Ułatwia syntezę białek uczestniczących w budowaniu kodu genetycznego.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

2. Objawy niedoboru witaminy B12

  • zaburzenia w układzie krwiotwórczym – niedokrwistość, objawia się osłabieniem, częstym uczuciem zmęczenia, osłabiona koncentracja, bólami i zawrotami głowy, tachykardią, bladością skóry i błon śluzowych. Ogólna odporność organizmu jest osłabiona.
  • niedobór witaminy B12 nieodwracalne uszkadza układ nerwowy – np. zanik nerwu wzrokowego (nieleczony może prowadzić do ślepoty).
  • objawy psychiatryczne – otępienie poznawcze, zaburzenia zachowania, apatia, drażliwość, zaburzenia świadomości, stany depresyjne.

3. Nadmiar witaminy B12

Co za dużo to niezdrowo. Witamina B12 przyjmowana w tabletkach może zostać przedawkowana. Najlepiej przyjmować witaminy zawarte w naturalnym pokarmie. Witamina B12 występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego, to jest w:

Na niedobór witaminy B12 narażone są szczególnie osoby odżywiające się w sposób wegetariański, osoby starsze, osoby nadużywające alkoholu oraz cierpiące na choroby układu pokarmowego.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!