Wpływ wegetarianizmu na zdrowie

Wegetarianizm to bardzo zdrowa dieta, która zakłada wyeliminowanie z jadłospisu mięsa i jego pochodnych. Według lekarzy, dobrze zbilansowana dieta wegetariańska nie szkodzi zdrowiu, a wręcz przeciwnie - wegetarianie rzadziej chorują na choroby cywilizacyjne, jak choćby nadciśnienie tętnicze, otyłość, cykrzycę i choroby układu krążenia. Może się to wiązać z faktem, iż z diety wegetariańskiej całkowicie wyeliminowane są tłuszcze zwierzęce. Warto jednak pamiętać, że produkty roślinne nie zawierają wszystkich niezbędnych witamin i minerałów, więc jeśli dodatkowo nie je się jajek lub nabiału, niedobory trzeba uzupełnić suplementami diety.

Wegetarianizm - zdjęcia
Wegetarianizm - zdjęcia

Wegetarianizm to nie tylko sposób odżywiania, ale i styl życia.

zobacz galerię

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

Do cech diety wegetariańskiej należy zaliczyć: niskie spożycie białka z jednoczesnym zwiększeniem podaży jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, niska zawartość cholesterolu. Ponadto wegetarianie spożywają większe ilości błonnika i antyoksydantów, które zawarte są w roślinach.

1. Białko w diecie wegetariańskiej

Głównym mankamentem diety wegetariańskiej jest stosunkowo niska zawartość białka, które jest przy tym mniej wartościowe niż białko zwierzęce. Wartość biologiczną spożywanych białek roślinnych można zwiększyć, zestawiając posiłki w sposób umożliwiający wzajemne uzupełnianie się składu aminokwasowego produktów białkowych, wchodzących w skład danego posiłku (np. łączenie nasion strączkowych z ziarnami zbóż). W celu optymalizacji spożycia białka w całodziennym jadłospisie wegetarianina powinno znaleźć się 6-11 porcji produktów zbożowych, 3-5 warzywnych, 2-4 roślinne zamienniki mięsa (soja, fasola biała, soczewica), 2 produkty nabiałowe lub jaja. Nie zmienia to jednak faktu, iż dieta wegetariańska powinna być stosowana ze szczególną ostrożnością przez kobiety w ciąży i dzieci, najlepiej pod kontrolą specjalisty od żywienia monitorującego poziom zbilansowania diety.

2. Witaminy i sole mineralne w diecie wegetariańskiej

Kolejną wadą pożywienia wegetariańskiego jest relatywnie niska przyswajalność zawartych w nim składników mineralnych, przede wszystkim wapnia, żelaza i cynku. Wynika stąd zwiększone zagrożenie niedokrwistością na tle niedoboru żelaza u wegetarianek w wieku rozrodczym, a u weganek niespożywających mleka i przetworów mlecznych – także osteomalacją i osteoporozą. Dodatkowo sytuację pogarsza fakt, że dieta wegetariańska stwarza problemy z pokryciem zapotrzebowania organizmu na witaminy B12 i D, które w pokarmach roślinnych wogóle nie występują. Odpowiednie zaopatrzenie organizmu w żelazo wymaga od wegetarian, aby w ich diecie znajdowały się zielone warzywa liściaste, strączkowe oraz pełnoziarniste pieczywo i przetwory zbożowe, zwłaszcza wzbogacone w ten pierwiastek. Jaja są również dobrym źródłem żelaza. Wymienione pokarmy należy w posiłkach łączyć z owocami i warzywami bogatymi w witaminę C, co zwiększa przyswajalność żelaza. Aby zapobiec niedoborom cynku, należy spożywać nasiona słonecznika lub dyni, które obfitują w ten pierwiastek. Wegetarianie, którzy nie mają możliwości odpowiedniej ekspozycji słonecznej, powinni spożywać dużo tłuszczów roślinnych wzbogaconych w witaminę D i często spożywać potrawy zawierające grzyby. Ryzyko niedoboru witaminy B12 zmniejsza spożywanie nabiału.

Dieta wegetariańska nie ma żadnej magicznej mocy uzdrawiającej. Dlatego osoby, które chcą być zdrowe, a znajdują przyjemność w spożywaniu mięsa, wcale nie muszą się go wyrzekać. Powinni jedynie dbać o umiarkowane spożywanie mięsa i wędlin. Dieta wegetariańska, sama w sobie, także wymaga umiarkowania i rozważnego dobierania pokarmów, w przeciwnym razie może być równie szkodliwa dla zdrowia, jak niewłaściwie realizowana dieta tradycyjna czy lecznicza.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!