Zdrowa dieta

Zdrowa dieta stanowi podstawę zachowania zdrowia i urody. Właściwy dobór witamin i składników mineralnych jest stosowany w profilaktyce, ale też w leczeniu różnych chorób. Istnieje wiele schorzeń, które rozwijają się na skutek nieprawidłowego żywienia. Są to: cukrzyca typu 2, osteoporoza, niektóre nowotwory, choroba niedokrwienna serca, nadciśnienie tętnicze. Posługując się piramidą zdrowego żywienia, łatwo można sporządzić odpowiedni zestaw posiłków, które w ciągu dnia dostarczą organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych: białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy, sole mineralne.

Polecane wideo:

Składniki zdrowej diety

Nasz organizm jest tak skonstruowany, że do prawidłowego funkcjonowania potrzebne mu są różne składniki odżywcze. Wbrew powszechnym opiniom, potrzebuje również tłuszczów. Dlatego zdrowa dieta powinna dostarczać mu zarówno białek, tłuszczów, węglowodanów, jak i witamin, makro- i mikroelementów. Kuchnia polska pozwala na komponowanie swoich posiłków zgodnie z piramidą zdrowego żywienia.

Nie można zapominać o najważniejszych składnikach zdrowej diety.

  • Produkty zbożowe - ciemne pieczywo, płatki, kasze, makarony, a także ziemniaki. Piramida zdrowego żywienia przewiduje miejsce dla węglowodanów złożonych. To one dostarczają nam energii na cały dzień. W produktach zbożowych zawarty jest również błonnik oraz wiele witamin z grupy B. Błonnik działa niczym szczoteczka dla jelit – pomaga usuwać zalegające w nich resztki pokarmowe oraz zaparcia.
  • Warzywa i owoce – powinny być dodawane do każdego posiłku. Mogą stanowić samodzielny posiłek, ale też mogą służyć za małą przekąskę między posiłkami. Jeżeli dopadnie nas mały głód, lepiej sięgnąć po warzywo czy owoce niż po słodycze. Zdrowe jedzenie musi pokrywać dzienne zapotrzebowanie na witaminę C oraz substancje o właściwościach przeciwutleniajacych.
  • Produkty mleczne – zawierają wapń i witaminę D. Dlatego warto codziennie pić co najmniej dwie szklanki mleka lub kefiru. Dzięki temu chronimy się przed wystąpieniem osteoporozy, jak również bakterie zawarte w fermentowanych przetworach mlecznych (kefir, maślanka, jogurt naturalny) korzystnie wpływają na pracę jelit.
  • Mięso, drób, fasola, groch i ryby – są źródłem białka o wysokiej wartości odżywczej. Należy zaplanować dzienny jadłospis tak, by zjeść jedną porcję któregoś z produktów. Mięso powinno być chude, najlepiej jeśli pochodzi z indyka, kurczaka, cielęciny czy królika.
  • Woda mineralna i naturalne soki – należy wypijać minimum 1,5 litra wody dziennie. Woda mineralna jest wskazana, zwłaszcza w czasie wielkich upałów, kiedy człowiek się intensywnie poci. Wówczas należy wypijać nawet 3 litry wody dziennie. W naturalnych sokach znajdziemy witaminy (witaminę C, beta-karoten).

Zasady zdrowej diety

Szybkie diety odchudzające, które w kilka dni pozwalają zrzucić wiele kilogramów, niestety nie są skuteczne. W bardzo krótkim czasie pojawia się efekt jojo i do zrzucenia mamy jeszcze więcej. Dlatego wybierając dietę - a zadanie to nie jest łatwe, gdyż jest ich mnóstwo - należy brać pod uwagę tylko te, które są w pełni wartościowe. Warto przy tym liczyć kalorie. Logika mówi, że aby schudnąć, należy zjadać mniej niż się spala. Dzięki temu, gdy nasz organizm poczuje brak energii, zacznie ją czerpać z naszego tłuszczu. W ten sposób rozpocznie się spalanie go.

Wieloletnie badania wykazały, że są potrawy ułatwiające spalanie tłuszczu, a są także takie, które stymulują magazynowanie energii w komórkach tłuszczowych. Zależy to od ich indeksu glikemicznego. Podstawowa zasada mówi, że należy jeść jak najmniej przetworzone produkty, czyli lepiej surowe warzywa niż gotowane oraz warto zjadać produkty bogate w błonnik.

Ważne jest nie tylko, jak dużo jemy, ale również, jak często. Aby nasz organizm nie był skłonny do magazynowania spożywanych kalorii, należy jadać regularnie małe porcje. Wtedy przyzwyczai się, że za określony czas dostanie nowy pokarm i nie będzie go magazynował. Ponadto znana jest stara zasada: im wolniej jesz, tym szybciej się najesz. Chodzi o to, że poświęcając czas na spokojne spożycie posiłku, dajemy jednocześnie czas naszemu organizmowi, by nas poinformował, że jesteśmy już najedzeni. Ośrodek sytości działa w mózgu i niestety z opóźnieniem. Stąd konieczne jest powolne jedzenie.

Bożena Szalko, Beata Kłoczko, 2 miesiące temu

Zbilansowana dieta

Komentarze (6)
~Mala
~Mala ponad rok temu

Najlepiej skorzystać z diety ułożonej przez dobrego dietetyka, a nie samemu ,inaczej można sobie bardziej zaszkodzić niż pomoc, polecam sprawdzoną osobę J. Czepułkowską z M1016, która ułożyła dla mnie smaczną dietę, i wspierała w trudniejszych momentach :)

Odpowiedz
~MartynaMar
~MartynaMar ponad rok temu

Dobrze jest znać źródło z którego bieżemy składniki naszych posiłków. Oraz dobrze czytać etykiety. Ja mam sprawdzony sklep z którego zamawiam bio nasiona, bezglutenowe produkty i całą resztę zdrowych rzeczy jak np. ksylitol.. Duzy wybór niższe ceny niż w sieciówkach. Mogę polecić z czystym sumieniem sklep espozywczak.pl jesli ktos szuka zdrowych przekąsek czy skladników z certyfikatami =)

Odpowiedz
~Kaś
~Kaś ponad rok temu

Zdrowa dieta czasami nie wystarczy. Ja właściwie od dziecka zdrowo się odżywiam, ponieważ rodzice bardzo o to dbali. Teraz te nawyki mi pozostały, więc jest mi łatwiej. Ostatnio jednak mimo ćwiczeń oraz zdrowej diety miałam problemy z jelitami. Zdecydowałam się zaufać naturalnemu preparatowi Colon Pack; już po trzech dniach zauważyłam pierwsze pozytywne efekty, także jestem dobrej myśli i mam nadzieję, że dojdę do równowagi.

Odpowiedz
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Zbilansowana dieta - charakterystyka, zasady, zdrowe produkty żywieniowe
najnowsze pytania

DYSKUSJE NA FORUM

Pomocni lekarze

Artykuły Zbilansowana dieta - charakterystyka, zasady, zdrowe produkty żywieniowe
Wpływ wegetarianizmu na zdrowie

Zdrowa dieta wegetariańska

Zdrowa dieta wegetariańska

Warzywa w diecie wegetariańskiej Dieta wegetariańska ma wiele zalet. Osoby, które wyrzuciły ze swojego jadłospisu mięso, rzadziej cierpią na nadwagę i otyłość.

Zdrowie w ciąży

Słone potrawy

Słone potrawy

Sól zawarta w jedzeniu negatywnie wpływa na organizm kobiet ciężarnych.

Zdrowe odżywianie

Dieta bogata w składniki odżywcze

Dieta bogata w składniki odżywcze

Dietetycy są zgodni, że najlepszym sposobem na zapewnienie sobie odpowiedniej ilości składników odżywczych jest spożywanie różnych produktów, zwłaszcza tych naturalnych w mocnych kolorach.

Zdrowe przepisy

Lemoniada z cytryną

Lemoniada z cytryną

Pyszna lemoniada z cytryną, jak ze starych filmów, swoim smakiem przekona do siebie każdego.

Zdrowe przepisy

Koktajl czekoladowy

Koktajl czekoladowy

Gdy dopada nas ochota na coś słodkiego, warto spróbować musu czekoladowego domowej roboty.

Naleśniki

Naleśnik z ziemniaków

Naleśnik z ziemniaków

Naleśniki ziemniaczane to pomysł na zdrowe, rozgrzewające i pożywne śniadanie.

Dania z warzyw

Danie z brokułami

Danie z brokułami

Brokuły z orzechami piniowymi to ciekawe i bardzo dietetyczne połączenie. To idealny pomysł na dodatek do dania głównego.

Porady dietetyczne dla odchudzających się

Zdrowa przekąska

Zdrowa przekąska

Jogurt naturalny nie kusi wprawdzie smakiem na małe co nieco, ale ten z dodatkiem świeżych owoców i musli już tak.

Dieta dla dzieci

Zdrowa dieta dziecka

Zdrowa dieta dziecka

Tylko zróżnicowana dieta bogata w witaminy i składniki mineralne zapewni prawidłowy rozwój twojego dziecka.