Dieta - zdrowe składniki, zasady, jedz często i mniej

Zdrowa dieta stanowi podstawę zachowania zdrowia i urody. Właściwy dobór witamin i składników mineralnych jest stosowany w profilaktyce, ale też w leczeniu różnych chorób. Istnieje wiele schorzeń, które rozwijają się na skutek nieprawidłowego żywienia. Są to: cukrzyca typu 2, osteoporoza, niektóre nowotwory, choroba niedokrwienna serca, nadciśnienie tętnicze. Posługując się piramidą zdrowego żywienia, łatwo można sporządzić odpowiedni zestaw posiłków, które w ciągu dnia dostarczą organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych: białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy, sole mineralne.

Zobacz film: "5 zasad dobrej diety"

1. Dieta - zdrowe składniki

Nasz organizm jest tak skonstruowany, że do prawidłowego funkcjonowania potrzebne mu są różne składniki odżywcze. Wbrew powszechnym opiniom, potrzebuje również tłuszczów. Dlatego zdrowa dieta powinna dostarczać mu zarówno białek, tłuszczów, węglowodanów, jak i witamin, makro- i mikroelementów. Kuchnia polska pozwala na komponowanie swoich posiłków zgodnie z piramidą zdrowego żywienia.

Nie można zapominać o najważniejszych składnikach zdrowej diety.

  • Produkty zbożowe - ciemne pieczywo, płatki, kasze, makarony, a także ziemniaki. Piramida zdrowego żywienia przewiduje miejsce dla węglowodanów złożonych. To one dostarczają nam energii na cały dzień. W produktach zbożowych zawarty jest również błonnik oraz wiele witamin z grupy B. Błonnik działa niczym szczoteczka dla jelit – pomaga usuwać zalegające w nich resztki pokarmowe oraz zaparcia.
  • Warzywa i owoce – powinny być dodawane do każdego posiłku. Mogą stanowić samodzielny posiłek w diecie, ale też mogą służyć za małą przekąskę między posiłkami. Jeżeli dopadnie nas mały głód, lepiej sięgnąć po warzywo czy owoce niż po słodycze. Zdrowe jedzenie musi pokrywać dzienne zapotrzebowanie na witaminę C oraz substancje o właściwościach przeciwutleniajacych.
  • Produkty mleczne – zawierają wapń i witaminę D. Dlatego warto codziennie pić co najmniej dwie szklanki mleka lub kefiru. Dzięki temu chronimy się przed wystąpieniem osteoporozy, jak również bakterie zawarte w fermentowanych przetworach mlecznych (kefir, maślanka, jogurt naturalny) korzystnie wpływają na pracę jelit.
  • Mięso, drób, fasola, groch i ryby – są źródłem białka o wysokiej wartości odżywczej. Należy zaplanować dzienny jadłospis w diecie tak, by zjeść jedną porcję któregoś z produktów. Mięso powinno być chude, najlepiej jeśli pochodzi z indyka, kurczaka, cielęciny czy królika.
  • Woda mineralna i naturalne soki – należy wypijać minimum 1,5 litra wody dziennie. Woda mineralna jest wskazana, zwłaszcza w czasie wielkich upałów, kiedy człowiek się intensywnie poci. Wówczas należy wypijać nawet 3 litry wody dziennie. W naturalnych sokach znajdziemy witaminy (witaminę C, beta-karoten).
Największe mity na temat zdrowego jedzenia
Największe mity na temat zdrowego jedzenia [6 zdjęć]

Nie raz słyszałeś zapewne o tym, że brązowy cukier jest zdrowy, jogurty w wersji light pomagają w odchudzaniu,...

zobacz galerię

2. Dieta - zasady

Szybkie diety odchudzające, które w kilka dni pozwalają zrzucić wiele kilogramów, niestety nie są skuteczne. W bardzo krótkim czasie pojawia się efekt jojo i do zrzucenia mamy jeszcze więcej. Dlatego wybierając dietę - a zadanie to nie jest łatwe, gdyż jest ich mnóstwo - należy brać pod uwagę tylko te, które są w pełni wartościowe. Warto przy tym liczyć kalorie. Logika mówi, że aby schudnąć, należy zjadać mniej niż się spala. Dzięki temu, gdy nasz organizm poczuje brak energii, zacznie ją czerpać z naszego tłuszczu. W ten sposób rozpocznie się spalanie go.

Wieloletnie badania wykazały, że są potrawy ułatwiające spalanie tłuszczu, a są także takie, które stymulują magazynowanie energii w komórkach tłuszczowych. Zależy to od ich indeksu glikemicznego. Podstawowa zasada diety mówi, że należy jeść jak najmniej przetworzone produkty, czyli lepiej surowe warzywa niż gotowane oraz warto zjadać produkty bogate w błonnik.

Zobacz także:

3. Dieta - jedz często i mniej

W diecie ważne jest nie tylko, jak dużo jemy, ale również, jak często. Aby nasz organizm nie był skłonny do magazynowania spożywanych kalorii, należy jadać regularnie małe porcje. Wtedy przyzwyczai się, że za określony czas dostanie nowy pokarm i nie będzie go magazynował. Ponadto znana jest stara zasada: im wolniej jesz, tym szybciej się najesz. Chodzi o to, że poświęcając czas na spokojne spożycie posiłku, dajemy jednocześnie czas naszemu organizmowi, by nas poinformował, że jesteśmy już najedzeni. Ośrodek sytości działa w mózgu i niestety z opóźnieniem. Stąd konieczne jest powolne jedzenie.

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: Dieta lekkostrawna

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!