Ile dokładnie wody powinniśmy wypić w ciągu dnia?

Woda jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu - o tym słyszał już każdy. Pytanie brzmi: ile tak naprawdę jej potrzebujemy?

Według aktualnych zaleceń należy wypijać min. 2 litry wody dziennie. Jednak w praktyce wielu z nas trudno spełnić ten warunek. Pijemy za mało, co odbija się na zdrowiu i ogólnym samopoczuciu.

Centrum badań medycznych Mayo Clinic ujawniło, że mężczyźni powinni wypijać średnio ok. 13 szklanek wody dziennie, czyli ponad 3 litry, natomiast kobiety mogą wypijać ok. dziewięciu szklanek w ciągu dnia.

Jednak naukowcy z kliniki Mayo zwracają uwagę na fakt, że ciało każdego człowieka jest inne. Dlatego opracowali specjalny wzór naukowy, który pozwoli na określenie dokładnej ilości wody, idealnie dopasowanej do potrzeb konkretnej osoby.

Gdy trenujesz należy dodatkowo uzupełniać ilość wody
Gdy trenujesz należy dodatkowo uzupełniać ilość wody (Shutterstock)

Nie wiesz jakie właściwości ma woda? Obejrzyj nasz film:

Zobacz film: "Wyjątkowe właściwości wody"

Aby określić dokładną ilość wody, której potrzebuje nasz organizm, należy postępować według poniższej instrukcji:

Krok 1: Weź swoją wagę. Krok 2: Pomnoż tę liczbę przez swój wiek. Krok 3: Podziel przez 28,3. Krok 4: Wynik pomnóż przez 29,57.

W ten sposób otrzymamy ilość wody w mililitrach, której potrzebujmy każdego dnia.

10 sposobów, dzięki którym wypijesz więcej wody
10 sposobów, dzięki którym wypijesz więcej wody [10 zdjęć]

Woda to składnik niezbędny dla zachowania podstawowych funkcji życiowych organizmu. Zalecana dzienna...

zobacz galerię

Wynik tego prostego równania dotyczy sytuacji, gdy nie ćwiczymy. Jeśli regularnie wykonujemy treningi na siłowni, należy uzupełniać płyny.

Amerykańskie Stowarzyszenie Medycyny Sportowej informuje, że należy wypić dodatkowe 350 mililitrów wody na każde 30 minut ćwiczeń.

Ponadto dieta również może odgrywać ważną rolę w utrzymaniu odpowiedniego nawodnienia organizmu. Jedząc produkty o wysokiej zawartości wody, takie jak arbuz, ogórek i seler naciowy możemy pomóc naszemu organizmowi w wypłukiwaniu toksyn.

Natomiast jeśli lubimy słone produkty i potrawy, efekt może być odwrotny. Nadmiar soli sprawia, że płyny zostają zatrzymane w tkankach, aby rozcieńczyć sól, którą właśnie spożyliśmy. Dlatego często mamy wrażenie obrzmienia po spożyciu pokarmów bogatych w sól.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

Woda jest bardzo ważna w naszym organizmie. Stanowi ona od 45 do nawet 75 proc. masy naszego ciała. Dzięki odpowiedniemu nawodnieniu możliwe są wszystkie procesy konieczne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

Umożliwia dobre trawienie. Dzięki temu, że nie zmniejsza swojej objętości, pełni funkcję ochronną np. w gałce ocznej lub płodu w czasie ciąży. Ponadto woda umożliwia również transport substancji odżywczych w komórce.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza