Ile wody pić?

Ilość spożywanej codziennie wody zależy od wielu czynników, między innymi od temperatury powietrza, wilgotności, wysokości nad poziomem morza, trybu życia oraz czynników fizjologicznych. Nawet jeśli prowadzisz siedzący tryb życia, nie powinnaś zapominać o odpowiednim nawodnieniu organizmu. W przypadku osób aktywnych fizycznie wypijanie wystarczająco dużych ilości wody to absolutna konieczność. Ile wody należy pić? Czy istnieje górna granica tolerancji ilości płynów?

1. Jaka ilość wody jest niezbędna?

Jeśli ćwiczysz regularnie, każdego dnia potrzebujesz 30-60 ml płynów na każdy kilogram ciała. Jeżeli ważysz 68 kilogramów, powinnaś wypijać co najmniej 2,2 l wody lub innych płynów. Nie powinnaś przekraczać jednak 4,5 l płynów dziennie. Jak sprawić, by w diecie nie zabrakło wody? Zacznij dzień od dużej szklanki wody, nawet jeśli tego dnia nie planujesz wysiłku fizycznego. Jeżeli w planach masz ćwiczenia, przed rozpoczęciem treningu wypij 2-3 szklanki wody w ciągu dwóch godzin. Zważ się tuż przed ćwiczeniami. W trakcie treningu wypijaj szklankę wody co 15 minut. Po ćwiczeniach zważ się ponownie. Za każde utracone pół kilograma wypij 2-3 szklanki wody. Jeśli ćwiczysz z umiarkowaną lub dużą intensywnością przez ponad 90 minut, rozważ stosowanie innych płynów niż woda. Osobom aktywnym z pomocą przychodzą napoje dla sportowców. Są dość kaloryczne, ale dostarczają organizmowi potrzebnej mu energii.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

2. Zatrucie wodą

Woda jest ważna dla organizmu i niezbędna do prawidłowego funkcjonowania, ale nawet w jej przypadku warto zachować umiar. Zbyt duże ilości wody mogą doprowadzić do zatrucia wodą oraz do rozcieńczenia stężenia sodu w organizmie. Zatrucie wodą to częsta przypadłość wśród niemowląt poniżej 6 miesiąca życia oraz wśród sportowców. Zatrucie wodą u dzieci to skutek wypicia kilku butelek wody w ciągu dnia lub spożycia nadmiernie rozcieńczonego wodą mleka modyfikowanego. U sportowców dochodzi do zatrucia na skutek dużego wysiłku, intensywnego pocenia się i utraty wody oraz elektrolitów. W wyniku wypicia zbyt dużej ilości wody komórki ciała stają się obrzęknięte z nadmiaru płynów. Komórki usiłują utrzymać odpowiednie stężenie substancji, dlatego sód jest wyciągany z wnętrza komórek do surowicy, by przywrócić równowagę elektrolitów. Z punktu widzenia komórek zatrucie wodą wywołuje ten sam efekt, co topienie się człowieka w słodkiej wodzie. Brak równowagi elektrolitów oraz obrzęk tkanek mogą spowodować nieregularne bicie serca, dostęp płynów do płuc oraz drganie powiek. Obrzęk przyczynia się do ucisku mięśni i nerwów, co może wywołać zachowania przypominające stan upojenia alkoholowego. Na skutek obrzęku tkanek mózgu może dojść do napadów padaczkowych, śpiączki, a nawet śmierci.

Specjaliści uspokajają jednak, że to nie ilość płynów jest najważniejsza, ale częstość ich spożywania. Nerki zdrowej dorosłej osoby są w stanie przefiltrować nawet 15 litrów wody dziennie, dlatego większość osób nie jest narażona na zatrucie wodą. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy w bardzo krótkim czasie człowiek wypija ogromne ilości płynów.

Woda jest niezbędna dla zdrowia człowieka. Spożywanie odpowiednich jej ilości jest niezwykle ważne, ale należy uważać, by nie przesadzić. Wówczas narażamy się bowiem na ryzyko zatrucia wodą.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!