Jazda na rowerze - wskazówki

Każdy rodzaj sportu pozytywnie wpływa na nasze zdrowie, samopoczucie i sylwetkę. Dlaczego więc to właśnie rower jest tak popularną formą aktywności fizycznej?

Jazda na rowerze czy to stacjonarnym czy klasycznym wpływa szczególnie korzystnie na naszą wydolność, ćwiczy mięśnie brzucha i ramion, a przy tym nie jest tak męcząca jak np. jogging. Poprawiając wydolność wzmacnia serce i płuca, ćwicząc mięśnie pozwala schudnąć oraz utrzymać szczupłą i wysportowaną sylwetkę a przede wszystkim uwalnia nas od stresu. Tę aktywność fizyczną mogą wykonywać osoby z nadwagą i otyłością bez ryzyka uszkodzenia stawów jak to ma miejsce w innych sportach przy dużym obciążeniu kolan. Podczas jazdy na rowerze jesteśmy narażeni na mniej kontuzji czy nadwyrężeń ścięgien i mięśni. Rower jest ekologiczną i ekonomiczną formą transportu - nie zanieczyszcza środowiska, a przy tym jest tani i nie wymaga ciągłego wydawania pieniędzy na paliwo.

Zobacz film: "Wpływ sportu na zdrowie"

W jaki sposób zatem ćwiczyć, aby jak najlepiej wykorzystać swoje możliwości i osiągnąć określony cel?

Pamiętaj, że w każdym sporcie najważniejsza jest regularność. Zaplanuj sobie 3 jednogodzinne treningi na tydzień i staraj się je realizować. Zobaczysz, że po pewnym czasie będziesz miała ochotę na więcej!

Staraj się rozpoczynać i kończyć trening spokojną, wolną jazdą, a w między czasie jeździć w stałym tempie. Dzięki temu mniej się zmęczysz, a Twój organizm więcej na tym skorzysta. W miarę treningów można zwiększać tempo jazdy, ale nigdy nie rób tego na siłę. Jeśli czujesz zmęczenie i dyskomfort odpocznij, dzięki temu sport nie będzie Ci się kojarzył z przymusem i będziesz go uprawiać z przyjemnością.

Jazda na rowerze jest odpowiednia dla niemal każdego. Szczególnie polecana jest dla osób z nadwagą, z chorobą zwyrodnieniową kręgosłupa czy też dla osób chcących poprawić kondycję i sylwetkę.

W celu poprawy i rozbudowania muskulatury stosuj jazdę na wysokich biegach, z kolei długotrwała jazda na niskich obrotach pozwoli wysmuklić ciało. Czy wiesz, że podczas godziny jazdy na rowerze możesz spalić nawet 600 kalorii? To około ¼ dziennej racji pokarmowej dla dorosłego człowieka wykonującego umiarkowaną pracę fizyczną! Poza utratą kalorii zwalczasz cellulit z okolic ud i pośladków.

Ważny jest również zakup odpowiedniego roweru. Jeśli chcesz kupić dobry rower „na lata” zapomnij o tych z supermarketów i sięgnij na wyższą półkę. Nie musi być najdroższy, ważne żeby spełniał swoje funkcje a jazda na nim dawała radość i satysfakcję.

Jeśli lubisz komfort, a także chcesz się ustrzec przed ewentualnymi uszkodzeniami ciała np. obtarciami czy stłuczeniami zainwestuj w kask, ochraniacze na ręce czy okulary chroniące przed słońcem.

W lato wybieraj rower klasyczny w zimę zaś możesz zapisać się na siłownię i trenować na rowerku stacjonarnym, który jest równie skuteczny jak zwykły.

Najważniejsze to czerpać radość z jazdy i z jej efektów!

Bibliografia

Jezierski R. Gimnastyka: zdrowie i sprawność, Arkot, Wrocław 2009, ISBN 978-83-60098-00-X

Manocchia P. Anatomiczne modelowanie sylwetki, Atlas ćwiczeń, Buchman, Warszawa 2010, ISBN 978-83-7670-028-1

Degan E.M. Brzuch, uda, pośladki - skuteczne modelowanie sylwetki, KDC, Warszawa 2005, ISBN 83-7404-333-4

Corbin C.B., Corbin W.R., Welk K.A., Welk G.J. Fitness i Wellness, Kondycja, sprawność, zdrowie, ZYSK I SK-A, Poznań 2007, ISBN 978-83-7506-153-6

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!