Mleko na sen

Zaburzenia snu to dosyć częsty problem u ludzi w dzisiejszych czasach. Kłopoty ze snem mogą objawiać się w różny sposób. Zalicza się do nich m.in.: problemy z zasypianiem, bezsenność, nadmierną senność, częste wybudzanie się w nocy, koszmary nocne, lęki w nocy i wiele innych. Często sięgamy po różne sposoby ich leczenia – poprzez domowe metody, ziołowe leki nasenne, kończąc na wizycie u lekarza, który przepisuje leki farmakologiczne. Wypicie szklanki mleka przed snem to jeden z dawnych sposobów. Czy jest on jednak prawdziwy?

1. Skład mleka

Mleko to wydzielina gruczołów mlekowych ssaków. Dla człowieka główne znaczenie ma mleko krowie. Znane są także mleka niepochodzące od zwierząt, jak mleko sojowe, kauczukowe czy ryżowe. Mają one zbliżony skład do mleka krowiego. Ten biały płyn jest bardzo wartościowy dla organizmu człowieka, posiada bowiem w swoim składzie białka, cukry, tłuszcze mleczne oraz witaminy i minerały. Do białek zaliczamy kazeinę, albuminy i immunoglobuliny. Najważniejsze z nich to kazeina, stanowiąca ok. 2,4-2,6 proc. Z węglowodanów w mleku krowim przeważa laktoza, jej zawartość to ok. 4,5-4,8 proc. Jest to disacharyd zbudowany z D-glukozy i D-galaktozy. Mleko posiada także tłuszcz mleczny wytworzony z glicerolu i kwasów tłuszczowych – kwasu linolowego, linolenowego czy arachidowego, czyli NNKT. Oprócz tego zawiera niewielkie ilości cholesterolu, fosfolipidów czy karotenów. Mleko krowie bogate jest także w witaminy A, D, E oraz z grupy B. Do składników mineralnych mleka zaliczamy wapń, potas, fosfor, magnez, chlor i sód oraz kwas cytrynowy.

Zobacz film: "Czy picie ciepłego mleka ułatwia zasypianie?"

Jak więc widać, mleko jest bardzo wartościowym produktem żywnościowym dla naszego organizmu.

2. Szklanka mleka przed snem?

Od dawien dawna utarło się w naszej kulturze, że szklanka mleka wypita przed snem, szczególnie łącznie z miodem, jest sposobem na dobry sen i ułatwia zasypianie. Niestety, to tylko bajki. Ten sposób to zwykłe placebo. Takiemu nasennemu placebo ulega nawet 40 proc. populacji. Prowadzone były badania na temat serotoninowej teorii snu, która dotyczy związku serotoniny, a dokładniej jej prekursora – tryptofanu – z mechanizmem zasypiania. Jednak coraz bardziej odchodzi się od tej teorii. Szczególnie istotne jest, że oprócz pożądanych białek w mleku znajdują się też węglowodany i tłuszcze. Te wręcz utrudniają zasypianie. Zwiększa się bowiem poziom cukrów we krwi, co prowadzi do zwiększonego wydzielania insuliny – hormonu, który reguluje poziom glukozy we krwi. Pod wpływem insuliny glukoza jest usuwana z organizmu poprzez przekształcanie w tkankach w energię. To z kolei powoduje wysyłanie impulsu do mózgu, do ośrodka głodu. Tak więc reaguje na to uczuciem głodu. W takim stanie organizm nie będzie w stanie zasnąć, bowiem domaga się dostarczenia składników odżywczych.

Jak więc można wywnioskować, picie mleka na sen to mit. W celu leczenia zaburzeń snu warto skorzystać z innych metod ułatwiających zasypianie, jak np. wietrzenie pokoju, czytanie książki przed snem lub słuchanie uspokajającej muzyki.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!