Największe fakty i mity na temat wody

Woda jest potrzebna do życia. Wypłukuje z organizmu toksyny, sole oraz inne szkodliwe dla zdrowia substancje. Dzięki niej w komórkach nieustannie odbywa się proces transportu związków. W internecie możemy znaleźć o niej wiele informacji. Czy wiesz, które z nich są nieprawdziwe?

1. Nie można wypić za dużo wody – Mit

Nadmierna ilość spożywanej wody może skutkować przewodnieniem hipotonicznym (inaczej: zatruciem wodnym). Stan ten w niektórych przypadkach może skończyć się nawet śmiercią. 

Na przewodnienie narażone są szczególnie osoby z wysokim ciśnieniem krwi, chorobami nerek, problemami z sercami oraz różnego rodzaju obrzękami.

Zobacz film: "10 urodowych trików, które musisz znać"

2. Picie ośmiu szklanek wody dziennie - Mit

Nie istnieją żadne dowody na to, że osiem szklanek wody dziennie pozytywnie wpłynie na zdrowie. Niektórzy uważają, że ilość ta dotyczy wszystkich płynów, w tym zup czy smoothie.

Istnieją także opinie, że wypita przez nas woda zależy od tego, ile kalorii spalamy każdego dnia. Kolejna część osób sięga po wodę tylko wtedy, gdy odczuwa pragnienie.

Niezależnie od wielu zdań na ten temat, czysta woda powinna znajdować się w diecie każdego z nas.

3. Picie wody wypłukuje toksyny z organizmu – Prawda

Woda pełni ważną rolę w procesie wydalania szkodliwych substancji z organizmu. Nerki filtrują toksyny z krwiobiegu, które następnie przedostają się do moczu.

Nie usuniemy ich jednak, jeśli nie będziemy pili wystarczającej ilości wody dziennie. Składa się z niej bowiem aż 95 proc. moczu.

Woda wpływa na prawidłową pracę nerek, które usuwają z organizmu odpady metaboliczne.

4. Wodę przyjmuje się tylko poprzez jej picie – Mit

Wszystkie napoje zawierają w sobie wodę, którą organizm przyjmuje tak samo, jak w przypadku picia jej w czystej postaci. Zawartość cukru i innych chemicznych dodatków spożywczych sprawiają jednak, że nie są one tak zdrowe jak woda naturalna.

5. Picie wody pomoże w odchudzaniu – Fakt

Picie wody nie zadziała bezpośrednio na spalanie kalorii, jednak może przyspieszyć ten proces. Dzięki zerowej ilości kalorii, pomoże przetrwać w napadach głodu między posiłkami.

Jej regularne przyjmowanie sprawi, że będziemy jeść mniej, a uczucie sytości będzie nam towarzyszyło na dłużej.

Picie zimnej wody, zmuszając organizm do ocieplenia płynu, podkręci także metabolizm.

6. Pragnienie oznacza odwodnienie – Mit

Pragnienie nie oznacza odwodnienia organizmu. Człowiek zaczyna odczuwać pragnienie, kiedy poziom wody w organizmie spada o ok. 2 proc. Do odwodnienia natomiast dochodzi, gdy obniża się o ok. 5 proc.

Należy pamiętać, że chociaż  organizm nie jest drastycznie odwodniony, to nawet niewielki spadek poziomu wody w organizmie (na poziomie 0.5-1 proc.) powoduje gorsze samopoczucie.

 

Najlepiej jest pić wodę w małych ilościach przez cały dzień. Ułatwi ona przepływ krwi i sprawi, że bóle głowy oraz złe samopoczucie będą pojawiały się zdecydowanie rzadziej.

7. Nie należy ponownie używać plastikowych butelek – Prawda

Pomimo, że ponowne stosowanie butelek jest przyjazne środowisku, ze względu na zdrowie nie powinniśmy tego robić. Wielokrotne mycie butelek oraz kontakt z z ustami sprawiają, że staną się one siedliskiem wielu bakterii.

8. Nie należy pić dużej ilości wody podczas posiłku – Prawda

Nadmierna ilość wody spożywanej podczas posiłków skutkuje rozrzedzeniem kwasów w żołądku, co może powodować problemy z trawieniem. Jedzenie bez popijania pobudzi układ pokarmowy, przez co szybciej zacznie on trawić jedzony pokarm.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.