Przejdź na WP

Sposoby na wzmacnianie odporności

Wirusy i bakterie mogą zaatakować o każdej może roku. Dlatego dobrze jest przygotować swój system immunologiczny i pilnować, aby był w ciągłej gotowości. Oto kilka naturalnych środków na wzmocnienie odporności, dzięki którym będziemy odpowiednio chronieni przez cały rok.

Zobacz film: "Polacy żyją aż 7 lat krócej niż Szwedzi"

spis treści

1. Przyjaciele

Według niektórych badań skuteczność układu odpornościowego człowieka zależy również od jego relacji z innymi. Im mniej człowiek ma kontaktów międzyludzkich w domu czy w pracy, tym ma większe szanse, żeby zachorować. Zaniepokojenie spowodowane samotnością ma znaczący wpływ na naszą zdolność obrony przed chorobami.

Amerykańskie badanie przeprowadzone na 276 ochotnikach, w wieku 18-55 lat, wykazało, że osoby mające więcej niż 6 przyjaciół mają 4 razy mniejsze prawdopodobieństwo złapania przeziębienia niż inni. Dlatego, dbając o wzmocnienie odporności, zamiast siedzieć samemu w domu, wyjdź z przyjaciółmi.

2. Sen

Osoba dorosła potrzebuje od 7 do 9 godzin nieprzerwanego snu. Jeżeli organizm nie ma zapewnionej wystarczającej ilości snu na dobę, jego układ odpornościowy jest osłabiony i gorzej radzi sobie ze zwalczaniem wirusów, bakterii i innych zagrożeń.

3. Optymizm

Pesymistyczne podejście do życia wpływa nie tylko na nasze morale, ale także na odporność. Zjawisko to jest w dużej mierze związane z negatywnym wpływem stresu na organizm. Osoby zestresowane mają tendencję do złej higieny życia, a stres sam w sobie zakłóca również dobre funkcjonowanie przeciwciał. Dlatego wzmocnienie odporności wymaga również nowego, bardziej pozytywnego spojrzenia na świat.

4. Aktywność fizyczna

Naukowcy dowiedli, że osoby uprawiające sport, a nawet te, które dużo chodzą w ciągu dnia mają dużo sprawniejszy system immunologiczny. Tymczasem osoby całkowicie nieaktywne fizycznie mają 2 razy większe szanse na zachorowanie.

Specjaliści radzą wykonywać ćwiczenia fizyczne co najmniej przez 30 minut dziennie. Dzięki temu pobudzone zostaje krążenie krwi, w szczególności białych krwinek, co wpływa na wzmocnienie układu odpornościowego.

5. Rzucenie palenia

Wszyscy wiedzą, że palenie tytoniu ma bardzo niekorzystny wpływ na zdrowie, a palenie bierne również jest szkodliwe. Każdego roku ok. 3000 palaczy zapada na raka płuc, a setki tysięcy dzieci ma problemy oddechowe spowodowane przez bierne wdychanie dymu papierosowego.

Palenie może również powodować ataki astmy i pogarszać dolegliwości związane z alergią. W związku z tym, dbając o wzmocnienie odporności, trzeba unikać przebywania wśród osób palących i przede wszystkim samemu pozbyć się nałogu, jeśli nas dotyczy.

6. Śmiech

Śmiech jest dobry dla zdrowia i dla systemu immunologicznego. Pozytywne emocje, które towarzyszą śmiechowi, przyczyniają się do redukcji hormonów stresu i do wzmocnienia naturalnej odporności organizmu. Filmy komediowe, spotkania z przyjaciółmi - wszystkie środki dozwolone!

7. Kwasy omega-3

Najlepszym źródłem omega-3 są ryby. Można również sięgnąć po suplementy diety. Kwasy tłuszczowe omega-3 mają znaczący wpływ na wzmocnienie odporności. Oddziałują na płytki krwi, które biorą udział w zwalczaniu wirusów, i chronią przed przeziębieniem i innymi infekcjami dróg oddechowych.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy