Tai chi - zasady, ćwiczenia, zalety

Trening tai chi opiera się na połączeniu dwóch form energii: yin (pasywnej) i yang (aktywnej). Tai chi jako forma sport walki stosuje zasadę, że zawsze można wykorzystać siłę przeciwnika, zamiast próbować ją blokować. Dzięki temu zachowana jest równowaga. Współczesny trening tai chi to tai chi taoistyczne, niewykorzystywane do walki, ale do ćwiczenia równowagi wewnętrznej. Obie formy tai chi są bardzo korzystne dla zdrowia – zarówno fizycznego, jak i psychicznego.

1. Tai chi - zasady

Tai-chi, system harmonijnych ruchów opracowany w starożytnych Chinach, może skutecznie walczyć z bólami reumatycznymi stawów. Naukowcy odkryli, że u pacjentów z artretyzmem, którzy zaczęli trenować tai-chi, już po 12 tygodniach od rozpoczęcia ćwiczeń bóle zmniejszały się o połowę. Tai-chi okazało się być bardziej skuteczne w zmniejszaniu bólu niż tradycyjne ćwiczenia rozciągające.

Miliony osób na całym świecie zaczynają dzień od ćwiczeń tai-chi – pomaga im to zachować dobrą kondycję, zarówno psychiczną, jak i fizyczną. Ćwiczenia te są bardzo popularne w Chinach, gdzie w publicznych parkach można zobaczyć całe grupy osób praktykujących tai-chi. Ćwiczenia te mają służyć zrelaksowaniu ciała, wyciszeniu umysłu oraz zachowaniu organizmu w dobrej kondycji.

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny - codzienna aktywność"

Naukowcy z Uniwersytetu w Massachusetts postanowili zbadać, jak tai-chi może wpływać na ból kolan spowodowany artretyzmem, z którym boryka się wiele osób w podeszłym wieku. W trakcie badań okazało się, że ból nie tylko nie przybierał na sile, ale znacznie się zmniejszał. Ponadto stwierdzono, że pacjenci łatwiej się poruszali, ich nastawienie do świata było bardziej pozytywne, a ogólna kondycja ulegała znacznej poprawie.

Poznaj proste sposoby na zachowanie zdrowia swoich stawów
Poznaj proste sposoby na zachowanie zdrowia swoich stawów [10 zdjęć]

Na dobrą kondycję naszych stawów działa regularna, umiarkowana aktywność fizyczna. Korzystne jest również...

zobacz galerię

W podobnej grupie osób, której nie zaproponowano ćwiczenia tai-chi, a standardowy zestaw ćwiczeń rozciągających, osoby także czuły się lepiej, ale efekt nie był tak korzystny jak w przypadku grupy pierwszej – ból zmniejszył się jedynie o 20 proc.

– Więcej badań jest wymaganych, aby stwierdzić, jak tai-chi może wpływać również na pacjentów z innymi schorzeniami i chorobami. Na razie stwierdziliśmy jedynie, że może skutecznie walczyć z bólami spowodowanymi artretyzmem – mówią naukowcy.

W trakcie trwania badań poproszono pacjentów powyżej 65. roku życia, aby brali udział w 60-minutowych sesjach tai-chi dwa razy w tygodniu przez 12 tygodni. Równocześnie mieli ćwiczyć codziennie w domu, w 20-minutowych sesjach.

2. Tai chi - ćwiczenia

Trening tai chi składa się z różnych grup ćwiczeń, spośród których niektóre przypominają sztuki walki, inne taniec, a jeszcze inne to ćwiczenia medytacyjne:

  • ćwiczenia tai chi chuan wykonywane indywidualnie – podkreślają one wyprostowany kręgosłup, oddech przeponowy, dokładność ruchów, utrzymywanie równowagi – są to ćwiczenia relaksacyjne;
  • „pchające dłonie” (tui shou) wykonywane z przeciwnikiem – to technika tai chi przygotowująca do walki;
  • inne techniki walki tai chi – salta, kopnięcia, skoki.

Tai chi chen to forma tai chi najbardziej zbliżona do sztuk walki i wykorzystująca miecz. Typowy trening tai chi chen to „pchające dłonie”, czyli technika tai chi ćwicząca umiejętności potrzebne w walce. Taoistyczne tai chi to trening działający na zdrowie psychiczne i fizyczne. Nie jest to już sztuka walki, a raczej sztuka medytacji, harmonijnego poruszania się i zachowywania równowagi.

Trening tai chi może być także skierowany do osób z konkretnymi problemami zdrowotnymi lub potrzebami. Specjalistyczne zajęcia tai chi mogą być przeznaczone np.:

Do podstawowych ćwiczeń tai chi należy zhan zhuan – „stanie jak pal wbity w ziemię”. Jest ono praktykowane przez zarówno początkujące, jak i zaawansowane osoby. Oto jak je wykonać:

  • stań prosto, z lekko ugiętymi kolanami i opuszczonymi rękami;
  • wykonaj kilka głębszych wdechów przeponą;
  • wyobraź sobie, że twoje ciało rozluźnia się od głowy aż do stóp;
  • nie zmieniając pozycji ciała, unieś ręce na wysokość przepony, z dłońmi skierowanymi w jej stronę,
  • początkowo wytrzymuj w takiej pozycji kilka minut, później możesz ćwiczyć ją dłużej.

3. Tai chi - zalety

Regularne treningi tai chi działają pozytywnie na ciało i umysł:

  • zwiększają elastyczność stawów,
  • obniżają poziom stresu,
  • uczą prawidłowego oddychania przeponą,
  • poprawiają kondycję,
  • poprawiają koordynację ruchów,
  • uczą koncentracji.

ZOBACZ TAKŻE:

To, jak będzie wyglądał trening tai chi zależy od jego celu. Jeśli tai chi jest traktowane jako sztuka walki, będzie uczył samoobrony, uników, kopnięć i ciosów. Jeśli nacisk jest kładziony na aspekty zdrowotne tai chi, będzie to najprawdopodobniej ćwiczenie w grupie wykorzystujące powolne ruchy taoistycznego tai chi.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!