Migdały - kalorie, składniki odżywcze, właściwości

Migdały są bogatym źródłem substancji odżywczych. Zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, magnez, miedź, błonnik, tokoferole czy amigdalinę. Dzięki unikalnej kompozycji migdały korzystnie wpływają na układ sercowo-naczyniowy, obniżają poziom cholesterolu, zwalczają wolne rodniki oraz zapobiegają tyciu.

1. Migdały - składniki odżywcze

Migdały mają unikalny skład spośród orzechów. Są bogate w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które korzystnie wpływają na tkankę mózgową i układ sercowo-naczyniowy, błonnik poprawiający pracę jelit oraz składniki mineralne i witaminy.

Zobacz film: "Co warto wiedzieć o błonniku?"

Migdałowiec (Almond) pochodzi z rejonów Bliskiego Wschodu, skąd rozprzestrzenił się do innych krajów. Obecnie wiodącym producentem migdałów są Central Valley Sacramento i San Joaquin (Kalifornia, USA), gdyż są to regiony mające idealne warunki dla uprawy migdałów.

Migdały są źródłem wielu cennych składników odżywczych. Dzięki temu wpływają korzystnie na układ sercowo-naczyniowy, chronią przed miażdżycą i zawałem serca. Poza tym oddziałują korzystnie na układ nerwowy, odpornościowy i mają właściwości przeciwnowotworowe. Warto również pamiętać o tym, że migdały są jedynymi orzechami (chodzi o nazwę handlową, a nie botaniczną oczywiście) spożywanymi w Polsce, które działają odkwaszająco na organizm.

Standardowa porcja (28 g) migdałów dostarcza:

  • tokoferole - witamina E (36,4% dziennego zapotrzebowania),
  • mangan (36,0% dziennego zapotrzebowania),
  • magnez (19,5%),
  • miedź (16,0%),
  • błonnik (13,2%),
  • ryboflawinę - witamina B2 (13,5%),
  • białko (12,1%).

Migdały zawierają również substancje o właściwościach antyoksydacyjnych (zwalczających wolne rodniki). 100 g migdałów to 2 μg karotenoidów i 25 mg flawonoidów.

Porcja 28 g migdałów może zastąpić posiłek – drugie śniadanie lub podwieczorek.

2. Migdały - kalorie

Ponadto migdały charakteryzują się wysoką zawartości argininy – aminokwasu, który wchodzi w skład karnityny (poprawiającej wydolność mięśni). Spożycie porcji migdałów (28 g) dostarcza 164 kalorie, pochodzące głównie z tłuszczu, jednakże są to tłuszcze przede wszystkim nienasycone.

3. Migdały - właściwości

Migdały i inne orzechy nie były polecane ze względu na dużą zawartość tłuszczu. Jednakże wyniki licznych badań klinicznych wykazały, że spożycie migdałów ma pozytywny wpływ na profil lipoprotein, przez co korzystnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy. Migdały obniżają poziom cholesterolu frakcji LDL (tzw. zły cholesterol), równocześnie podnosząc HDL. Następuje obniżenie ryzyka wystąpienia miażdżycy, zawału mięśnia sercowego i udaru mózgu.

Migdały chronią również przed cukrzycą. Zawartość błonnika oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) w migdałach reguluje poziom glikemii we krwi, poprzez obniżenie wchłaniania glukozy w jelitach.

Migdały - cenne źródło białka
Migdały - cenne źródło białka

Migdały zawierają spore ilości białka, warto po nie sięgnąć również ze względu na wysoką zawartość zdrowych,...

zobacz galerię

Związki zawarte w migdałach wykazują również właściwości przeciwzapalne. Przewlekły stan zapalny odgrywa istotną rolę w rozwoju chorób układu krążenia, cukrzycy typu 2.

Migdały są bogatym źródłem substancji zwalczających wolne rodniki. Nadmierna ilość wolnych rodników generuje stres oksydacyjny, który przyczynia się do rozwoju wielu schorzeń, w tym chorób nowotworowych. Wolne rodniki uszkadzają włókna kolagenowe oraz elastynowe, przez co sprzyjają starzeniu się skóry.

Jeżeli chcesz być zdrowy i zachować urodę na dłużej, spożywaj codziennie lub co drugi dzień garść migdałów.

Migdały zawierają unikalny skład substancji odżywczych. Garść migdałów chroni przed wieloma chorobami (nowotwory) oraz pozwala utrzymać urodę na dłużej.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!