Wysoki poziom cholesterolu nie zawsze jest złą wiadomością, ponieważ – podobnie jak tłuszcze – cholesterol może być dobry i zły

Dr Kopeć z Krakowskiego Szpitala Specjalistycznego im. Jana Pawła II w Krakowie potwierdza, że cholesterol to organiczny związek chemiczny, który znajdziemy we wszystkich komórkach organizmu oraz we krwi. Jest niezbędny na przykład przy powstawaniu kwasów żółciowych czy hormonów płciowych. Cholesterol, będąc substancją tłuszczową, nie rozpuszcza się we krwi. Jego transport odbywa się w lipoproteinach.

1. Dwa przeciwne działania cholesterolu w organizmie

Nie każdy cholesterol jest dla nas dobry, bowiem nadmiar tego o niskiej gęstości lipoprotein (LDL) wiąże się z chorobami układu krążenia. Jest on zagrożeniem dla serca, a tym samym dla naszego życia. Dlaczego? Lipoproteiny LDL transportują cholesterol do ścian naczyń, na których się odkłada i zwęża tętnice. Może to niekiedy skutkować całkowitym zablokowaniem przepływu krwi.

Z kolei im wyższy poziom dobrego cholesterolu o wysokiej gęstości lipoprotein (HDL), tym nasze serce jest bezpieczniejsze. Jest to możliwe dzięki lipoproteinom HDL, które zbierają nadwyżki cholesterolu ze ścian naczyń i przekazują je wątrobie. Tam zbędny cholesterol jest metabolizowany i wydalany z organizmu razem z produkowaną żółcią.

Zobacz film: "Choroby serca najczęstszą przyczyną zgonów Polaków"

2. Jak powinna wyglądać dieta, kiedy chcemy ograniczyć spożycie cholesterolu?

Pierwszym krokiem do zdrowego odżywiania jest ograniczenie żywności w wysokim stopniu przetworzonej i zawierającej cukry proste. Warto przy okazji zwrócić uwagę na indeks glikemiczny przyjmowanych pokarmów i w miarę możliwości wybierać te z niższym indeksem. Brytyjscy badacze z Hammersmith Hospital w Londynie dowiedli, że węglowodany zawierające dużo cukru obniżają poziom dobrego cholesterolu.

3. Przywróćmy dobre imię zniesławionym jajom kurzym

Tadeusz Trziszka, profesor technologii żywności i żywienia Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, obala mit o szkodliwym wpływie kurzych jaj na poziom cholesterolu. Potwierdza, że w jajach nie ma żadnych szkodliwych składników i można je jeść według własnych upodobań nawet po kilka sztuk dziennie. Jest to produkt naturalnego pochodzenia, w którym kumulują się jedynie dobre substancje.

Prof. Trziszka stara się uświadomić Polaków, że z podwyższonym poziomem cholesterolu mamy do czynienia, gdy w organizmie dochodzi do jego nadprodukcji. Z tym procesem nie mają nic wspólnego kurze jaja. Możliwe nawet, że jajka niebawem staną się bazą dla nowych suplementów diety.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy