Ćwiczenia rozciągające mięśnie i nogi

Nogi to narząd ruchowy każdego człowieka. Aby dobrze służyły nam przez długie lata, należy o nie odpowiednio dbać. Najlepszym sposobem są ćwiczenia rozciągające, które zapewnią nam zwiększenie ruchu w stawach, lepsze ukrwienie mięśni oraz wzmocnienie ścięgien. Ćwiczenia rozciągające to także świetny sposób na odstresowanie się oraz zadbanie o swoją sylwetkę.

1. Ćwiczenia rozciągające mięśnie nóg

Ćwiczenia rozciągające wykonuje się zazwyczaj po wysiłku, gdyż rozgrzane ciało lepiej się rozluźnia i nie ulega częstym kontuzjom. Mięśnie nóg rozciągamy powoli aż do chwili, gdy wyczujemy ich opór. Ważny jest też sposób wykonywania ćwiczenia rozciągające - powinny być wykonywane powoli oraz dokładnie. Jest to istotne, ponieważ pośpiech może spowodować długotrwałą kontuzję. Warto dodać, iż ćwiczenia na rozciąganie nie obciążają stawów, gdyż są łatwe do wykonania.

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny a endorfiny"

2. Ćwiczenia rozciągające nogi

Oto kilka ćwiczeń rozciągających, które może wykonać każdy z nas. Ćwiczenia rozciągające są proste i nie wymagają ani skomplikowanych urządzeń, ani dużo miejsca, dlatego też nadają się do wykonywania w domowym zaciszu lub w pracy.

  • Pozycją wyjściową jest wypad nogi prawej do przodu. Nogę należy zgiąć w kolanie, zaś noga lewa powinna opierać się o podłoże. Należy pamiętać, aby plecy były proste. Pozycje taką utrzymujemy około 60 sekund, a następnie zmieniamy nogi.



  • Pozycją wyjściową jest stanie przy ścianie z przyciągniętą prawą piętą do pośladka. Piętę należy dociskać tak, aby prawe kolano było na jednej linii z lewym. Kręgosłup w żadnym wypadku nie może wygiąć się w tył. Pozycję utrzymujemy około 30 sekund, a następnie zmieniamy nogi.
  • Pozycją wyjściową jest noga oparta na krześle. Następnie wychylamy się do przodu. W ten sposób rozciągamy mięśnie ud. Ćwiczenia rozciągające powtarzamy około 30 razy ze zmianą nogi.
  • Pozycją wyjściową jest siedzenie na końcu krzesła z wyprostowaną nogą. Następnie pochylamy się do nogi, zatrzymując się w tej pozycji na około 30 sekund, po czym zmieniamy nogę.
  • Ćwiczenia rozciągające rozpoczynamy od stania w szerokim rozkroku ze zgiętą prawą nogą, ale podczas zginania lewej stopy nie odrywamy od podłoża. Pozycję tę zatrzymujemy na około 30 sekund i zmieniamy nogę.
  • Ćwiczenie to rozpoczynamy od siadu z wyprostowanymi nogami. Następnie zginamy jedną nogę i przyciągamy kolano do siebie. Stopa powinna stać obok drugiej nogi delikatnie na podłożu. Następną czynnością jest skręcenie tułowia w prawo, podczas gdy łokciem odpychamy się od zgiętej nogi. Pozycję utrzymujemy 30 sekund i zmieniamy nogi.

  • Pozycją wyjściową są skłony wykonywane w lekkim rozkroku. Palcami rąk dotykami podłoża, które znajduje się przed nami. Inną formą tego ćwiczenia rozciągające może być skłon do wyprostowanych nóg, ale w tym przypadku próbujemy dotknąć głową kolan.

  • Ostatnią propozycją jest ćwiczenia rozciągające, które zaczynamy od wypadu np. prawą nogą w przód, zaś lewą opieramy na krześle lub innym meblu, tak aby było na tej samej wysokości co kolano wysunięte w przód. Utrzymujemy taką pozycję przez 15 sekund, a następnie zmieniamy nogi.


Prawidłowe rozciąganie mięśni przed treningiem pozwala na zmniejszenie ryzyka kontuzji i urazów. Warto o tym pamiętać i uwzględnić ćwiczenia rozciągające w planie ćwiczeń.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!