Margaryna - wartości odżywcze, zalety

spis treści
rozwiń

Margaryna to alternatywa dla masła. W swoim składzie margaryna zawiera tłuszcze roślinne, niekiedy zmieszane z mlekiem lub wodą, polepszacze smaku, lecytynę oraz substancje barwiące. W niektórych margarynach mleko może stanowić do 25% całej zawartości. Ze względu na to, że margarynę produkuje się z olejów roślinnych, zawiera ona mniej szkodliwych dla zdrowia nasyconych kwasów tłuszczowych. Nawet jeśli produkt określony został jako masło roślinne, to w rzeczywistości jest to margaryna.

1. Margaryna - podstawowe informacje

Właściwości margaryny
Właściwości margaryny

Margaryna, mimo że pochodzenia roślinnego, również jest kaloryczna. Dlatego osoby, które walczą z otyłością...

zobacz galerię

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

Margaryna, w zależności od zastosowanej w czasie produkcji technologii, zawiera mniej albo więcej tzw. kwasów tłuszczowych trans, które podobnie do nasyconych kwasów tłuszczowych, szkodzą zdrowiu. Ponadto, kwasy tłuszczowe trans podnoszą poziom „złego” cholesterolu (LDL) we krwi, a obniżają poziom cholesterolu „dobrego” (HDL). W sprzedaży dostępne są dwa podstawowe rodzaje margaryn: miękkie i twarde.

Margaryny miękkie, sprzedawane zazwyczaj w plastikowych kubkach, utwardzane są metodami enzymatycznymi. Dzięki temu zawierają śladowe ilości kwasów trans. Margaryny twarde (w kostkach) powstają natomiast w procesie uwodornienia olejów, czemu towarzyszy wytwarzanie większej ilości tych kwasów tłuszczowych. Dlatego do smarowania przeznaczone są margaryny miękkie, zaś do pieczenia – margaryny twarde. W Polsce, niestety, nie ma obowiązku umieszczania na opakowaniach informacji o zawartości kwasów trans w produkcie. Starajmy się jednak wybierać te produkty, których skład jest oznaczony we właściwym miejscu. Najlepsze są te margaryny, w których na 100 g masy jest mniej niż 1 g kwasów tłuszczowych trans.

2. Margaryna - wartości odżywcze

Margaryna jest produkowana z tłuszczów roślinnych, a ponadto często wzbogacana o witaminę A, witaminę D i czasami także o witaminę E, zwaną witaminą młodości. Niektóre margaryny zawierają również kwasy tłuszczowe z grupy omega-3, kwas foliowy, witaminy z grupy B oraz sterole roślinne – substancje, które blokują wchłanianie cholesterolu i obniżają jego poziom we krwi. Margaryna jest bogata w niezbędne dla organizmu jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które chronią przed chorobami serca, miażdżycą oraz nowotworami. Poza tym, w margarynie występuje znacznie mniej niż w maśle niekorzystnych dla zdrowia nasyconych kwasów tłuszczowych. Margaryna nie zawiera też cholesterolu albo tylko śladowe jego ilości.

3. Margaryna - zalety

Ze względu na to, że margaryna zawiera tłuszcze roślinne, jest bezpieczniejsza niż masło. Ponadto, margaryna dostarcza stałej dawki witamin: A, D oraz E. Zaleca się ją dzieciom powyżej trzeciego roku życia, osobom z chorobami krążenia oraz zagrożonym tymi chorobami. Margaryna jest również przeznaczona dla tych, którzy nie mają przeciwwskazań do jedzenia masła, ale preferują zdrowy styl życia i chcą ograniczyć spożywanie tłuszczów zwierzęcych. Jeśli jesteś na diecie beztłuszczowej, nie powinieneś w ogóle smarować pieczywa.

Margaryna, mimo że pochodzenia roślinnego, również jest kaloryczna. Dlatego osoby, które walczą z otyłością lub nadwagą, a nawet te, którym nic nie dolega, powinny stosować ją z umiarem. Jeśli chcesz używać tej samej margaryny i do smarowania, i do pieczenia lub smażenia, wybierz tę, która zawiera więcej jednonienasyconych niż wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Skład margaryny sprawdzaj na opakowaniu.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!