Czy potrafisz uważnie słuchać?

Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie, ale przede wszystkim aktywne słuchanie. Umiejętność uważnego słuchania jest bardzo ważnym elementem komunikacji z innymi ludźmi. Na aktywne słuchanie składa się okazywanie uwagi, kontakt wzrokowy, parafrazowanie, potwierdzanie zrozumienia komunikatu, zdolność odczytywania uczuć, reagowanie na niewerbalne komunikaty rozmówcy itp. Często bowiem słuchamy, a nie słyszymy, co chce nam przekazać druga osoba. Rozwiąż test i sprawdź, czy jesteś dobrym słuchaczem!

1. Czy jesteś dobrym słuchaczem?

Rozwiąż quiz. Przy każdym pytaniu możesz wybrać tylko jedną odpowiedź.

Zobacz film

Pytanie 1. Podczas rozmowy:

a) przez większość czasu spoglądam w oczy rozmówcy. (2 punkty)
b) raczej unikam kontaktu wzrokowego z rozmówcą. (0 punktów)

Pytanie 2. Bliska ci osoba zwierza się z poważnego problemu. Jakich słów na pewno użyjesz, chcąc ją pocieszyć?

a) „Wiem, co czujesz, miałem(-am) podobnie…”. (0 punktów)
b) „Powinieneś(-aś) wziąć się w garść. Na pewno sobie poradzisz!”. (0 punktów)
c) „Pomyśl, że niektórzy mają gorzej od ciebie…”. (0 punktów)
d) „Nie wiem, co czujesz, ale spróbuję się postawić w twojej sytuacji”. (2 punkty)
e) „Czego potrzebujesz, aby poczuć się lepiej?”. (1 punkt)

Pytanie 3. Czy podczas rozmowy często masz wrażenie, że wiesz, co czuje twój rozmówca?

a) Raczej rzadko. (1 punkt)
b) Tak, bardzo często. (2 punkty)
c) Nie, nigdy tak nie miałem(-am). (0 punktów)

Pytanie 4. Co robisz w sytuacji, gdy rozmowa zaczyna cię nudzić?

a) Słucham, starając się opanować ziewanie. (1 punkt)
b) Robię przerwę – idę do łazienki lub zaparzam kawę, aby oderwać się na chwilę od tematu rozmowy. (0 punktów)
c) Przepraszam i proszę rozmówcę, abyśmy dokończyli tę rozmowę kiedy indziej. (2 punkty)

Pytanie 5. Rozmawiając z kimś, najczęściej:

a) słucham go w milczeniu, nie przerywając i nie dopytując o dodatkowe kwestie. (1 punkt)
b) słucham go, ale co jakiś czas zadaję dodatkowe pytania na dany temat. (2 punkty)
c) słucham go, ale czasem zdarza mi się przerwać, mówiąc, jak to było u mnie. (0 punktów)

Pytanie 6. Czy lubisz słuchać innych?

a) Lubię, ale jeszcze bardziej wolę mówić o sobie. (1 punkt)
b) Najczęściej szybko się nudzę i odbiegam myślami do swoich spraw. (0 punktów)
c) Lubię i wolę wysłuchać innych niż mówić o sobie. (2 punkty)

Pytanie 7. Czy zdarza ci się, że w rozmowie z kimś bliskim udzielasz rad?

a) Tak, często. (0 punktów)
b) Nie, raczej rzadko, staram się uważnie słuchać. (2 punkty)
c) Wolę podsuwać rozwiązania niż udzielać rad. (1 punkt)

Pytanie 8. Czy potrafisz milczeć w towarzystwie swojego rozmówcy?

a) Raczej nie, odczuwam wtedy duże napięcie. (0 punktów)
b) Tak, choć niekiedy bywa to niekomfortowe. (1 punkt)
c) Tak, milczenie w rozmowie też jest ważne. (2 punkty)

Pytanie 9. Czy często mówisz swojemu rozmówcy o tym, co sam czujesz?

a) Nie, staram się wysłuchać, co on sam przeżywa. (2 punkty)
b) Tak, łatwiej mi wtedy dojść do porozumienia. (1 punkt)
c) Tak, przez większą część rozmowy mówię właśnie o tym, co sam przeżywam. (0 punktów)

Pytanie 10. Czy często zdarza ci się myśleć o czymś innym niż o rozmowie, w której bierzesz udział?

a) Tak, dość często. (0 punktów)
b) Nie, raczej rzadko. (1 punkt)
c) Nie, zawsze jestem bardzo skupiony na tym, o czym mowa. (2 punkty)

2. Interpretacja wyników testu

Podlicz wszystkie punkty, jakie zaznaczyłeś(-aś) w teście i sprawdź, co oznacza twój wynik.

  • 20-15 punktów – Bardzo dobry słuchacz!

Jesteś bardzo dobrym słuchaczem. Potrafisz cierpliwie wysłuchać nawet bardzo natrętnego rozmówcę. Masz łatwość wyrażania własnych myśli i niezwykłą umiejętność postawienia się w czyjejś sytuacji. Jesteś osobą empatyczną – potrafisz bez trudu nawiązywać kontakt z innymi. Słuchanie innych może być dla ciebie równie fascynujące, co opowiadanie o sobie, o ile naprawdę się tego pragnie.

  • 14-7 punktów – Średni słuchacz!

Masz całkiem niezły wynik! Potrafisz uważnie słuchać i przyjmować punkt widzenia swojego rozmówcy. Niekiedy jednak zbyt dużą uwagę zwracasz ku sobie, zamiast skupić się na tym, czego potrzebuje twój rozmówca. Niekiedy jest to delikatny uśmiech czy złapanie za rękę – jak w przypadku rozmowy o różnych trudnościach. Samo bycie wysłuchanym bywa też często najlepszym wsparciem, więcej wartym niż szereg rad.

  • 6-0 punktów – Kiepski słuchacz!

Masz jeszcze sporo do nadrobienia w kwestii uważnego słuchania. Empatia nie jest twoją mocną stroną, ale dużo możesz zrobić, aby polepszyć swój kontakt z rozmówcą. Pamiętaj, że aktywne słuchanie polega również na stosowaniu parafraz, przekazywaniu informacji zwrotnych i stałym kontakcie wzrokowym z rozmówcą. Spróbuj poćwiczyć jeszcze uważniejsze słuchanie!

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!