Czy zaburzenia snu mają wpływ na florę bakteryjną jelit?

Czy mała ilość snu może mieć wpływ na zaburzenie flory bakteryjnej jelit? Zmiany takie są obserwowane w niektórych chorobach metabolicznych włączając w to otyłość czy też cukrzycę typu drugiego.

Wnioski te powstały na skutek badań, które zostały przeprowadzone na zdrowych osobach o prawidłowej wadze ciała i określeniu jak spadek przesypianych godzin wpływa na ilość poszczególnych typów bakterii bytujących w naszych jelitach. W ciągu dwóch dni, uczestnicy badania spali jedynie 4 godziny w ciągu dobry.

Według wyników badań, ilość bakterii nie uległa zmianie, ale został zaburzony balans pomiędzy poszczególnymi typami bakterii. Analiza tego badania dostępna jest w magazynie „Molecular Metabolism”. Jak zaznacza jeden z autorów badania, podobne zmiany obserwowane są u otyłych osób.

Czy długość snu ma wpływ na florę bakteryjną jelit?
Czy długość snu ma wpływ na florę bakteryjną jelit? (123RF)

Mniejsza ilość snu odbijała się również na wrażliwości tkanek na insulinę - mniejsza ilość przespanych godzin przekładała się na zmniejszenie tej wrażliwości o 20 procent. To inny efekt, który nie ma nic wspólnego z zaburzeniem balansu odpowiednich grup bakterii. Jest to ciekawy wniosek, który może zostać wykorzystany w przyszłości w innych badaniach nad rozwojem cukrzycy.

Jak zaznaczają naukowcy, konieczne jest przeprowadzenie większej ilości badań, które określą jak zmniejszenie ilości snu wpływa na pracę mózgu i zdrowie metaboliczne. Określenie rozwoju insulinooporności na skutek zmiany długości snu wydaje się być ciekawym kierunkiem badań.

Czym właściwie jest insulinooproność? To sytuacja, kiedy komórki przestają być wrażliwe na insulinę, czyli hormon produkowany przez trzustkę, który jest odpowiedzialny za regulację poziomu cukru we krwi. Osobami szczególnie narażonymi na rozwój insulinooporności są osoby z nadwagą oraz otyłe - to właśnie tkanka tłuszczowa wpływa na zmniejszenie wrażliwości na insulinę.

Zaskakujące przyczyny problemów ze snem
Zaskakujące przyczyny problemów ze snem [9 zdjęć]

Wszyscy znamy pokusę spędzenia dodatkowego czasu w łóżku w sobotnie i niedzielne poranki, jednak eksperci...

zobacz galerię

Możemy wyróżnić także jednostki chorobowe w których na skutek produkcji hormonów o działaniu przeciwstawnym do insuliny może dojść do rozwoju insulinooporności. Taka sytuacja może mieć miejsce w zespole Cushinga, nadczynności tarczycy czy też nadczynności przytarczyc.

Pewnym jest także, że właściwa ilość snu jest niezbędna dla zachowania prawidłowej homeostazy organizmu. Sen działa zbawiennie na naszą kondycję i należy pamiętać o zachowaniu właściwej jego ilości w ciągu doby. Jego zbyt mała ilość powoduje przewlekłe przemęczenie, które z kolei jest czynnikiem ryzyka rozwinięcia wielu chorób.

Należy również zwrócić uwagę, że nie zachowanie właściwych ilości przesypianych godzin ma wpływ na zaburzenie koncentracji, kłopoty z pamięcią, czy też wydłużoną reakcją bodźce co może mieć duże znaczenie na przykład podczas prowadzenia samochodu. Istnieją również badania, które sugerują, że zmniejsza ilość snu znacząco wpływa na rozwój depresji.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!