Trwa ładowanie...
Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Kamila Drozd

Intrygi w pracy

Avatar placeholder
05.09.2013 13:56
Intrygi w pracy
Intrygi w pracy

Intrygant lub intrygantka to osoby, które uwielbiają mącić, plotkować i obgadywać innych. W pracy potrafią nieźle namieszać i skłócić nawet najlepiej dogadujący się zespół. Intrygi przez nie snute bywają bardzo skuteczne. Konflikty w miejscu pracy są niebezpieczne. To w końcu tam spędzasz połowę swojego życia. Intrygi i kłamstwa osłabiają chęć i zapał do pracy. Jak rozpoznać intrygantkę, nie pozwolić na wplątanie się w nieprzyjemną sytuację oraz zadbać o odpowiednią atmosferę w pracy?

spis treści

1. Intrygi, niedomówienia, plotki

Nie wiesz dlaczego, ale atmosfera wokół ciebie coraz bardziej gęstnieje. Ludzie, z którymi przebywasz codziennie, zaczynają się od ciebie odwracać, coraz mniej osób się do ciebie odzywa, a ty nie umiesz znaleźć przyczyny. Dlaczego? Być może w twoim otoczeniu działa intrygantka. Jej głównym celem jest wyrobić ci złą opinię, dlatego roznosi plotki, pomówienia, coś podszeptuje. A ty, zanim się spostrzeżesz, stajesz się „persona non grata” w towarzystwie.

Intrygowanie to podstawowe zajęcie intrygantki. Mało jej będzie roznoszenia plotek o tobie, więc na pewno porozmawia z tobą o innych. Niby mimochodem wspomni, że wasza koleżanka z biura uważa, że nie radzisz sobie z robotą. A ty, zamiast wyjaśnić te pomówienia, zaczniesz być podejrzliwa. Niewiele trzeba, by atmosfera w pracy stałą się napięta i nieufna. Intrygi w pracy to niezdrowy sposób współzawodnictwa – zamiast rywalizować na kompetencje i argumenty, współpracownicy zaczynają „obrzucać się błotem” i czynić nieprzyjemne komentarze pod swoim adresem.

2. Jak sobie radzić z intrygami w pracy?

Zobacz film: "Kiedy należy zgłosić się do psychiatry?"

W pracy spędzasz połowę swojego życia, dlatego atmosfera w niej jest taka ważna. Plotki, niedomówienia i intrygi potrafią skutecznie zepsuć atmosferę. Jeżeli już tak się stało, warto postarać się odbudować relacje z współpracownikami. Tym bardziej, że twoim kolegom taka sytuacja również ciąży. Intrygi w pracy można szybko ukrócić, wykorzystując konfrontację. Wystarczy porozmawiać z kolegami, na pewno wspólnie dojdziecie do tego, kto rozpuszcza plotki i was skłóca.

Kiedy wszystkie pomówienia zostaną wyjaśnione, w zespole z powrotem zapanuje spokój. Ale co zrobić z intrygantką? Najprościej będzie zignorować ją. Kiedy znowu zacznie jątrzyć i donosić, warto dać jej do zrozumienia, że nikogo to nie interesuje. Można też uświadomić jej, że nie jest osobą mile widzianą w waszym towarzystwie. Jeżeli mimo tego nie zmieni swojego zachowania, powiedzcie jej wprost, które kłamstwa zostały przez nią rozpuszczone. Oczywiście publiczny sąd nie powinien przypominać ostracyzmu.

Intrygi w pracy mogą być sposobem na wzmocnienie swojej pozycji w grupie. Mogą też wynikać z cech charakteru właściwych intrygantowi. Rozsiewanie plotek może sprawiać jej po prostu przyjemność. Niektóre osoby w ten sposób rekompensują sobie niskie poczucie własnej wartości lub próbują się zemścić, gdyż one zostały w przeszłości zranione poprzez pomówienia i kłamstwa. Intrygi mogą być też metodą na niezdrową konkurencję wśród pracowników albo mechanizmem w staraniach o awans.

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze