Intrygi w pracy

Intrygant lub intrygantka to osoby, które uwielbiają mącić, plotkować i obgadywać innych. W pracy potrafią nieźle namieszać i skłócić nawet najlepiej dogadujący się zespół. Intrygi przez nie snute bywają bardzo skuteczne. Konflikty w miejscu pracy są niebezpieczne. To w końcu tam spędzasz połowę swojego życia. Intrygi i kłamstwa osłabiają chęć i zapał do pracy. Jak rozpoznać intrygantkę, nie pozwolić na wplątanie się w nieprzyjemną sytuację oraz zadbać o odpowiednią atmosferę w pracy?

Zobacz film: "Kiedy należy zgłosić się do psychiatry?"

Intrygi, niedomówienia, plotki

Nie wiesz dlaczego, ale atmosfera wokół ciebie coraz bardziej gęstnieje. Ludzie, z którymi przebywasz codziennie, zaczynają się od ciebie odwracać, coraz mniej osób się do ciebie odzywa, a ty nie umiesz znaleźć przyczyny. Dlaczego? Być może w twoim otoczeniu działa intrygantka. Jej głównym celem jest wyrobić ci złą opinię, dlatego roznosi plotki, pomówienia, coś podszeptuje. A ty, zanim się spostrzeżesz, stajesz się „persona non grata” w towarzystwie.

Intrygowanie to podstawowe zajęcie intrygantki. Mało jej będzie roznoszenia plotek o tobie, więc na pewno porozmawia z tobą o innych. Niby mimochodem wspomni, że wasza koleżanka z biura uważa, że nie radzisz sobie z robotą. A ty, zamiast wyjaśnić te pomówienia, zaczniesz być podejrzliwa. Niewiele trzeba, by atmosfera w pracy stałą się napięta i nieufna. Intrygi w pracy to niezdrowy sposób współzawodnictwa – zamiast rywalizować na kompetencje i argumenty, współpracownicy zaczynają „obrzucać się błotem” i czynić nieprzyjemne komentarze pod swoim adresem.

Jak sobie radzić z intrygami w pracy?

W pracy spędzasz połowę swojego życia, dlatego atmosfera w niej jest taka ważna. Plotki, niedomówienia i intrygi potrafią skutecznie zepsuć atmosferę. Jeżeli już tak się stało, warto postarać się odbudować relacje z współpracownikami. Tym bardziej, że twoim kolegom taka sytuacja również ciąży. Intrygi w pracy można szybko ukrócić, wykorzystując konfrontację. Wystarczy porozmawiać z kolegami, na pewno wspólnie dojdziecie do tego, kto rozpuszcza plotki i was skłóca.

Kiedy wszystkie pomówienia zostaną wyjaśnione, w zespole z powrotem zapanuje spokój. Ale co zrobić z intrygantką? Najprościej będzie zignorować ją. Kiedy znowu zacznie jątrzyć i donosić, warto dać jej do zrozumienia, że nikogo to nie interesuje. Można też uświadomić jej, że nie jest osobą mile widzianą w waszym towarzystwie. Jeżeli mimo tego nie zmieni swojego zachowania, powiedzcie jej wprost, które kłamstwa zostały przez nią rozpuszczone. Oczywiście publiczny sąd nie powinien przypominać ostracyzmu.

Intrygi w pracy mogą być sposobem na wzmocnienie swojej pozycji w grupie. Mogą też wynikać z cech charakteru właściwych intrygantowi. Rozsiewanie plotek może sprawiać jej po prostu przyjemność. Niektóre osoby w ten sposób rekompensują sobie niskie poczucie własnej wartości lub próbują się zemścić, gdyż one zostały w przeszłości zranione poprzez pomówienia i kłamstwa. Intrygi mogą być też metodą na niezdrową konkurencję wśród pracowników albo mechanizmem w staraniach o awans.

Komentarze (4)
~Kruszonka
~Kruszonka 2 miesiące temu

Pracowałam kiedyś z takim chłopakiem. Ewidentnie miał problemy ze sobą. Przyjaźnił się z kimś, zbliżał do niego i wyciągał różne rzeczy, a kiedy ta osoba przestawała mu pasować, chodził i rozpowiadał innym jej osobiste sprawy... Kiedyś, kiedy go jeszcze dobrze nie znałam, byliśmy razem w delegacji i opowiedział mi, że wywiedział się, że pewien nasz kolega ma problemy z potencją. Nie wiem czy to prawda czy po prostu chciał go zdyskredytować w moich oczach, ale do tej pory nie wiem jak można komuś robić takie świństwo!

Odpowiedz
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Kariera
najnowsze pytania

DYSKUSJE NA FORUM

Pomocni lekarze

Artykuły Kariera
Kariera

Rozmowa kwalifikacyjna

Rozmowa kwalifikacyjna

Interview to kulminacyjny punkt rekrutacji, do którego należy się bardzo dokładnie przygotować. Brak przygotowanej uprzednio strategii odpowiedzi na trudne pytania może być jedyną przyczyną porażki.

Kariera

Mobbing w miejscu pracy

Mobbing w miejscu pracy

Mobbing może objawiać się całkowitą ignorancją pracownika lub psychicznym nękaniem, nastraszaniem, wydawaniem poleceń nieadekwatnych do jego możliwości.

Kariera

Seks za awans (WIDEO)

Seks za awans (WIDEO) Odtwórz wideo

Niektóre osoby wykorzystują swoją seksualność do tego, aby osiągnąć jakieś dobra - na przykład awans czy podwyżkę. Co ciekawe, seks w zamian za awans zdarza się zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. O seksie za awans szczegółowo opowiada Arkadiusz Bilejczyk,...

Kariera

Rozmowa z nowym pracodawcą

Rozmowa z nowym pracodawcą

Błędy rekrutacyjne zdarzają się każdemu. Najczęstszymi są nieodpowiedni strój i brak merytorycznego przygotowania.

Kariera

Sprawdź, jak zwiększyć swoją kreatywność

Sprawdź, jak zwiększyć swoją kreatywność

Relaks Weź prysznic, pójdź na spacer lub przejedź się rowerem. Badania neurologiczne wykazały, że mózg często potrzebuje zupełnie oderwać się od problemu, aby znaleźć rozwiązanie. Może się więc okazać, że wykrzykniesz „Eureka!" dopiero po chwilowej przerwie. Praktyka...

Kariera

Syndrom ocalonego

Syndrom ocalonego

Zwolnienie z pracy to stresujący czas nie tylko dla osoby, która straciła zatrudnienie, ale i dla tych, którzy zachowali stanowiska pracownicze. W takiej sytuacji wiele osób zaczyna zastanawiać się, dlaczego udało się im zachować posadę i czy nie są następni...

Kariera

Pytania do pracodawcy

Rozmowa kwalifikacyjna zazwyczaj kojarzona jest z pytaniami kierowanymi przez pracodawcę do kandydata na określone stanowisko. Jednak podczas rozmowy o pracę kandydat także może zadawać pytania. W trakcie przygotowań do rozmowy kwalifikacyjnej, warto...

Kariera

Wypalenie zawodowe - przyczyny, objawy, leczenie

Wypalenie zawodowe - przyczyny, objawy, leczenie

Wypalenie zawodowe może pojawić się w każdej grupie zawodowej. Jednak przeprowadzone badania dowodzą, że problem ten dotyczy głównie zawodów, w których występuje częsty i bliski kontakt z innymi ludźmi: pielęgniarki, pracownicy ratownictwa i hospicjów,...

Kariera

Zła praca gorsza dla zdrowia od bezrobocia

Zła praca gorsza dla zdrowia od bezrobocia

Lepsza jakakolwiek praca niż bezrobocie? Okazuje się, że nie. Osoby, które wykonują niesatysfakcjonującą pracę mogą być w gorszej kondycji psychicznej. Kto ma pracę, czuje się lepiej zarówno psychicznie, jak i pod względem fizycznym - taka panuje powszechna...

Kariera

Dress code

Dress code to styl ubioru o zuniformizowanym kształcie. Przypomina nieco mundurki szkolne, które wciąż budzą pewne kontrowersje, ale jednocześnie czemuś służą. Niektóre firmy wprowadzają wytyczne dotyczące ubioru, gdyż chcą, aby ich pracownicy byli odpowiednio...