Jak dbać o kręgosłup?

Jak dbać o kręgosłup... zastanawiamy się nad tym często, ale często za późno. Bo Polak mądry po szkodzie, czyli wtedy, kiedy zacznie strzykać, trzeszczeć i boleć. A o kręgosłupie trzeba myśleć wcześniej, znacznie wcześniej. Coś się przypomina? A może mama powtarzająca ciągle: nie garb się. Teraz już wiesz, że miała rację – szkoda, że dopiero teraz. Jednak jeżeli zmiany w kręgosłupie nie ograniczają ruchomości i nie sprawiają bólu, można wdrożyć profilaktykę i zmienić swoje nawyki i przyzwyczajenia.

1. Przyczyny bólów kręgosłupa

  • Między stawami znajduje się specjalna maź stawowa, która chroni chrząstkę stawową przed nadmiernym i zbyt szybkim ścieraniem się, a także umożliwia nam prostowanie się i zginanie. Zbyt mało mazi prowadzi do szybszego ścierania się chrząstki i mniejszej ochrony kości. Warstwa podchrzęstna zwiększa swoją objętość. Na jej powierzchni pojawiają się jamki wypełnione śluzowatą tkanką. To wszystko prowadzi do zmiany kształtu stawu oraz do skrócenia kręgosłupa. Na wytartych chrząstkach wyrastają chrzęstne i kostne wypustki, które przy każdym ruchu powodują silny ból kręgosłupa.
  • Dyskopatia objawia się przemieszczaniem dysków. Dyski to nieduże poduszeczki o owalnym kształcie, które oddzielają kręgi. Potocznie mówi się o wypadaniu dysków, jednak jest to niezupełnie zgodne z prawdą. Dyskopatia powoduje silny ból pleców, który uniemożliwia poruszanie się.
  • Nerw kulszowy biegnie wzdłuż naszego ciała. Jest najdłuższym nerwem jaki występuje w naszym organizmie. Uciskany nerw kulszowy wywołuje ból kręgosłupa zlokalizowany poniżej talii i promieniujący aż do stóp. Ucisk może być wywołany przemieszczeniem się dysku, zmianami zwyrodnieniowymi kręgosłupa, osteoporozą, a także obrzękiem wywołanym przez zapalenie stawów. Nerw kulszowy może dać o sobie znać jeśli podniesiemy coś ciężkiego lub wykonamy gwałtowny ruch.
  • Zapalenie stawów kręgosłupa prowadzi do zesztywnienia. Początkowo choroba wywołuje ból pleców i poranną sztywność jedynie w dolnej partii kręgosłupa. Postępująca choroba powoduje, że ból rozprzestrzenia się ku szyi. Choroby nie da się wyleczyć, można jedynie opóźnić jej przebieg.
  • Osteoporoza może być wywołana brakiem wapnia oraz witaminy D. Osteoporoza prowadzi do zrzeszotnienia kości, które staja się porowate i łamliwe. Na osteoporozę narażone są w szczególności kobiety, które weszły w okres menopauzy, a także osoby nadużywające alkoholu i palące papierosy.

Zobacz film: "Trener mówi o tym, jak dbać o bolący kręgosłup"

2. Zapobieganie bólom kręgosłupa

Bóle pleców dokuczają coraz większej liczbie osób, stają się plagą współczesnych społeczeństw. Czasem są wynikiem poważnych schorzeń, ale najczęściej powstają z powodu zaniedbań. A trzeba tak niewiele: cierpliwości, systematyczności i znajomości kilku zasad. Istotnym elementem profilaktyki bólów kręgosłupa jest gimnastyka na zajęciach wychowania fizycznego już w szkole, a w późniejszym czasie dbanie o regularny i przede wszystkim umiarkowany wysiłek fizyczny. Znanych jest kilka sposobów na proste plecy, a proste plecy wiążą się z brakiem odczuwania bólu pleców.

  • Kręgosłup potrzebuje ruchu

Aby utrzymać prawidłową postawę i odpowiednią budowę kręgosłupa, trzeba mieć silne mięśnie grzbietu.

Nie staną się mocne tak po prostu. Należy je ćwiczyć, na przykład z pomocą aerobiku, stretchingu czy jogi. Świetnie działa także pływanie, które rozluźnia napięcie mięśni, jednocześnie je wzmacniając i dotleniając, korzystnie wpływa na układ oddechowo-krążeniowy i redukuje stres.

  • Kręgosłup powinien być wyprostowany

Trzeba dbać o kręgosłup każdego dnia. Czy się stoi, czy się leży, kręgosłupowi odpowiednia postawa się należy. Na szczęście producenci mebli wychodzą tym potrzebom naprzeciw, konstruując krzesła, fotele i łóżka właściwie wyprofilowane i skutecznie łagodzące napięcia mięśniowe i eliminujące nieprawidłową postawę. Reszta jest już w naszych rękach. Musimy pamiętać, by nadmiernie nie obciążać kręgosłupa. Jeśli dźwigamy ciężkie zakupy, rozłóżmy je równomiernie na obie ręce, kiedy podnosimy coś z podłogi, zegnijmy kolana zamiast pleców, tak by nie nadwyrężyć kręgosłupa, który jest bardzo delikatną strukturą. W ciągu dnia możemy też wykonywać proste ćwiczenia na kręgosłup, które rozluźniają i rozciągają mięśnie, poprawiają krążenie i utlenowanie. Pomóc może nawet zwykłe przeciągnięcie się o poranku, zanim jeszcze wstaniemy z łóżka. Rozciągnie to kręgosłup i przygotuje go na cały ciężki dzień pracy.

3. Zdrowy kręgosłup

Jeśli chcesz dbać o kręgosłup:

  • Ćwicz – ćwiczenia na kręgosłup pozwolą wzmocnić mięśnie grzbietu i zachować odpowiednią postawę.
  • Dbaj o dietęotyłość to największy wróg kręgosłupa.
  • Nie garb się – Quasimodo nie wyglądał zbyt atrakcyjnie.
  • Unikaj stresu – napięte mięśnie to ból pleców.
  • Ugnij kolana – szpilki, pochylanie się nad wanną, podnoszenie czegoś bez zginania kolan – to wszystko nie służy kręgosłupowi.
  • Wapń to podstawowy budulec kości. Do codziennej diety wprowadź mleko, jogurty, sery.
  • Śpij na średnio twardym materacu ze sprężynami lub z pianki. Ważne jest by materac dostosował się do kształtu naszego ciała. Podczas snu możemy przybierać pozycją embrionalną, która jest najlepsza dla kręgosłupa.
  • Poduszka jest równie ważna jak materac. Ból może być spowodowany nieodpowiednią poduszką, przez którą odczuwamy napięcie barków karku. Najlepsza dla kręgosłupa będzie poduszka ortopedyczno-korekcyjna.
  • Nie chodź zbyt często w butach na wysokich obcasach. Wkładaj je jedynie na wyjątkowe okazje. Wysoki obcas wysmukla optycznie łydkę, ale jednocześnie powoduje, że kręgosłup znajduje się w nienaturalnej pozycji. Dlatego po kilku godzinach chodzenie w butach na wysokich obcasach odczuwamy ból kręgosłupa.
  • Odkurzając, wysuń rurę odkurzacza tak, by się nie schylać.
  • Masaż zapewni ci przyjemność i pomoże rozluźnić mięśnie przykręgosłupowe oraz grzbietu. Do masażu można wykorzystać oliwkę dla dzieci.
  • Witamina D przyspiesza wchłanianie wapnia. Staraj się przebywać jak najwięcej na słońcu, ponieważ tworzy się ona w naszym organizmie pod wpływem promieni słonecznych.
  • Śpij i odpoczywaj – relaks w ciepłej kąpieli, a później odprężający masaż i sen skutecznie zredukują napięcia mięśniowe.

Lepiej zapobiegać niż leczyć! Także w przypadku kręgosłupa wczesna profilaktyka, niewymagająca od nas poświęcenia dużej ilości czasu, może zapobiec wystąpieniu zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa w przyszłości.

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: Odpoczynek i relaks

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!