Przejdź na WP

Jak powinna się odżywiać przyszła mama? (WIDEO)

-Ciąża jest szczególnym czasem dla każdej kobiety. Przyszła mama musi pamiętać, aby mądrze zadbać o swoje potrzeby i rozwijającego się dziecka. Zdrowo i mądrze się odżywiać. Okazuje się, że fraza "jeść za dwoje" wcale nie jest taka dobra. Z czego powinna składać się dieta przyszłej mamy? I jakich suplementów używać? O tym opowie nam Kasia Krupka, abcZdrowie. Dzień dobry.

-Dzień dobry.

-Dlaczego to prawidłowe odżywianie matki w czasie ciąży jest tak ważne?

-Ono jest bardzo ważne, ponieważ wpływa nie tylko na prawidłowy przebieg ciąży, ale także na rozwój dziecka w łonie matki. Nie tylko na rozwój w łonie matki, ponieważ ma też wpływ na późniejsze etapy rozwojowe, a nawet na dorosłe życie dziecka. Dlatego ta dieta przyszłej mamy powinna być zbilansowana, zróżnicowana. No a ewentualne braki składników odżywczych powinny być uzupełniane poprzez suplementację.

-A czego kobieta w ciąży i później kobieta karmiąca potrzebuje najbardziej?

-Tak naprawdę potrzebuje wszystkich składników odżywczych. Mówiąc "wszystkich" mam na myśli białko, węglowodany, tłuszcze, kwasy tłuszczowe, witaminy i minerały. Oczywiście w diecie nie powinno zabraknąć jodu, nie powinno zabraknąć magnezu, witaminy D, kwasu foliowego i kwasów DHA, czyli tych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy Omega-3.

-To co jeść żeby tych składników dostarczyć i żeby wszystkiego było pod dostatkiem w ilościach wzorowych?

-Wybór jest ogromny tak naprawdę i dlatego właśnie ta dieta może być taka zróżnicowana i fajna. Jajka przede wszystkim. Wspaniałe źródło białka, witaminy D i witaminy B12.

-Ale jakieś ograniczenie? Na tydzień czy nie? Czy to jest mit z tym jajkiem?

-Tak naprawdę takiego ograniczenia nie ma. Natomiast oczywiście w czasie ciąży te wszystkie kwestie powinny być konsultowane z lekarzem. O tym trzeba pamiętać. Co jeszcze powinno się znaleźć w diecie? Orzechy - super przekąska z cennymi kwasami tłuszczowymi, które wspomagają rozwój dziecka.

-Rozumiem, że wszystkie orzechy. Tutaj mamy akurat trzy odmiany.

-Tak - włoskie, laskowe, migdały. Oczywiście jest ich więcej, więc można sięgać po różne.

-Jasne, ale to traktować jako przekąskę, kiedy jest się głodnym? Taką jak w zwykłych dietach, żeby od tego nie dostępować?

-Tak, jako przekąskę. Zdecydowanie, mieć zawsze przy sobie w torebce trochę orzechów. Kiedy panie stają się głodne.

-Kilogram?

-To może trochę za dużo. Co jeszcze? Nabiał - chude sery, chude mleko, jogurty, tak? To jest ta porcja wapnia, która też jest potrzebna w czasie trwania ciąży.

-A jak ktoś ma nietolerancję?

-Tak jak mówiłam już wcześniej, trzeba to wszystko konsultować z lekarzem oczywiście prowadzącym ciążę, prawda? Przyszłe mamy nie powinny też zapominać o owocach. Jeśli jest sezon to oczywiście korzystajmy z tych owoców jak najdłużej możemy. Jeśli nie ma sezonu, poza sezonem oczywiście owoce mrożone.

-Koktajle wtedy z mlekiem.

-Tak, super. Oczywiście. Natomiast mięso, czyli cenne źródło żelaza, tak? Tak samo jak szpinak. Oczywiście chude mięso - indyk, pierś z kurczaka. Pamiętajmy jednak, że suplementacja żelaza powinna odbywać się pod czujnym okiem właśnie lekarza prowadzącego i może odbywać się tylko i wyłącznie w czasie stwierdzenia jej i jego niedoboru.Trzeba odpowiednich badań, trzeba tej konsultacji, żeby lekarz dobrał odpowiednią dawkę dla każdej pani.

-No właśnie, czy w takiej zdrowej diecie, o której powiedziałaś, prowadzonej przez całą ciążę, niezbędna czy możliwa jest po prostu albo wskazana dodatkowa suplementacja?

-Dodatkowa suplementacja jest zalecana i wskazana. Jest zalecana przez lekarzy, jest zalecana przez Polskie Towarzystwo Ginekologiczne. Dlaczego? Dlatego że nawet najbardziej zbilansowana dieta, zróżnicowane posiłki nie są w stanie dostarczyć tych wszystkich składników, które są kobietom potrzebne w tym czasie.

-Jak uniknąć tego, żeby nie było tego niedoboru składników?

-No to tak. To, o czym mówimy od początku, czyli przede wszystkim zbilansowana dieta, fajne i różnorodne posiłki. Trzeba oczywiście słuchać wszystkich zaleceń lekarza prowadzącego ciążę. No i oczywiście uzupełniać dietę suplementacją.

-Jak sobie z tym poradzić? Z właściwym doborem suplementów, bo jeżeli pójdziemy do apteki to tam jest pełna półka.

-Trochę ich jest i przede wszystkim należy czytać etykiety. To jest najważniejsze, w takim suplemencie powinny znaleźć się takie składniki, o których mówiłam wcześniej, czyli jeszcze raz powtórzę, bo to bardzo ważne: jod, magnez, kwasy DHA, oczywiście witamina D i kwas foliowy. Nie wszystkie suplementy są dobre, trzeba wiedzieć, co powinno być a czego nie powninno być w tych suplementach. Na przykład nie powinno być żelaza czy witaminy A ze względu na indywidualne potrzeby każdej pani, każdej z nas tak naprawdę.

-To bardzo ważne, że tego akurat nie można.

-I suplementacja tych akurat składników powinna być skonsultowana z lekarzem. Jeśli mamy problem, jeśli nie możemy się zdecydować, warto sięgać po suplementy właśnie zalecane przez Polskie Towarzystwo Ginekologiczne n i pytać - pytać lekarza, pytać farmaceutę, a na pewno dobierzemy ten idealny produkt dla nas.

-Dziękuję bardzo za te garść wiedzy. My się z państwem już żegnamy. Dziekuję, do zobaczenia, do jutra.

-Dziękuję.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy