Joga w ciąży

Joga przez kilka ostatnich lat stała się bardzo popularna. Wykazano, iż uprawianie jogiobniża ciśnienie krwi, poprawia sen i trawienie, wzmacnia mięśnie i stawy oraz zwiększa elastyczność. Joga usuwa zanieczyszczenia z organizmu przez oddech, dzięki czemu możliwe jest sprawne funkcjonowanie wielu narządów, takich jak wątroba, nerki i przewód pokarmowy. Ludzie regularnie praktykujący jogę twierdzą, że czują się mniej zestresowani i wiodą spokojne życie.

1. Korzyści z jogi w ciąży

Ćwiczenia podczas ciąży
Ćwiczenia podczas ciąży

Osoby regularnie praktykujące jogę twierdzą, że czują się mniej zestresowane i wiodą spokojniejsze życie.

zobacz galerię

Kobiety w ciąży mogą uzyskać dodatkowe korzyści z uprawiania jogi, m.in. zmniejszenie bólu pleców czy zniwelowanie porannych nudności. Jeśli kobieta wykonuje różne asany jogi w okresie ciąży, to również po porodzie może pozostać w dobrej formie. Uprawianie jogi w czasie ciąży może zwiększyć szanse naturalnego porodu, dobrego samopoczucia w okresie ciąży i przywrócenia kształtów ciała sprzed porodu. Ma ona również pozytywny wpływ na psychiczny i fizyczny rozwój płodu wewnątrz macicy matki.

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny - codzienna aktywność"

Różne ćwiczenia jogi wpływają na układ rozrodczy matki i na okolicę miednicy, co spowoduje bezproblemowy przebieg ciąży i zmniejszenie bólu podczas naturalnego porodu. Ćwiczenia te pomagają w zapewnieniu przepływu niezbędnych składników odżywczych i krwi dla rozwijającego się w łonie matki płodu.

Głębokie oddychanie lub pranayama: pranayama jest potężnym mechanizmem, pomagającym w dopływie tlenu do organizmu. Zapewnia dotlenienie organizmu matki i dziecka, przez co obydwoje czują się lepiej, a dostarczanie tlenu do komórek ciała odbywa się sprawniej. Stosowanie jej podczas ciąży wpływa korzystnie na prawidłowy przepływ krwi maciczno-płodowej.

2. Techniki jogi

  • Mudry i bandhy: wpływają korzystnie na układ rozrodczy kobiety.
  • Medytacja jest traktowana jako narzędzie terapeutyczne, które działa w cudowny sposób na rozwiązywanie konfliktów, nerwic i lęków, występujących często w okresie ciąży. Największą zaletą stosowania asan jogi w czasie ciąży jest to, że pozwalają one na kontakt z dzieckiem, które matka nosi pod sercem.
  • Głęboka relaksacja: joga snu lub joga Nidra wpływają korzystnie na kobietę w ciąży, zapewniając psychiczne oraz fizyczne odprężenie, przygotowując zarazem do porodu naturalnego, tak aby przebiegał bez większych niespodzianek.

Praktyka jogi może pomóc przygotować twój umysł i ciało do porodu, gdyż pozwala się skupić, skoncentrować i utrzymać dobry stan zdrowia. Asany jogi jako łagodne sposoby utrzymania ciała w dobrej kondycji fizycznej pozwalają skutecznie zminimalizować różne nieprzyjemne objawy ciąży, takie jak poranne nudności i zaparcia. Mogą także pomóc w zwalczeniu napięcia wokół kanału szyjki macicy, umożliwiając w ten sposób przyjście na świat dziecka drogą naturalną bez większych komplikacji. Techniki oddychania także stają się niezwykle przydatne podczas porodu. Uprawianie jogi pomaga w przywróceniu kształtu ciała, macicy, jamy brzusznej i miednicy do pierwotnego wyglądu po porodzie oraz w łagodzeniu bólów pleców i piersi po porodzie.

W czasie dziewięciu cudownych miesięcy na pewno zauważyłaś, że wielkie zmiany zachodzą w twoim organizmie. Praktykowanie jogi to świetny sposób, aby zwolnić tempo i docenić te zmiany. Joga zachęca, aby być w tej chwili w pełni obecnym. To zachęca do słuchania swojego ciała, aby zaakceptować je takim, jakie jest i poddać się jego zmianom, które z czasem są dla nas niewygodne. Przez delikatne rozciąganie i proste ćwiczenia można poprawić swoje zdrowie fizyczne, zaś medytacja, słynąca ze swych wspaniałych właściwości, pozwala zmniejszyć niepokój, a tym samym poprawić swoje zdrowie psychiczne.

Następny artykuł: Pilates w ciąży

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!