Trwa ładowanie...

Kulisy walki z rakiem. Król Karol stracił jeden ze zmysłów

 Paula Jakubasik
14.05.2024 19:15
Karol III choruje na raka. Opowiedział o skutkach ubocznych chemioterapii
Karol III choruje na raka. Opowiedział o skutkach ubocznych chemioterapii (Getty Images)

O tym, że 75-letni władca Anglii choruje na nowotwór wiadomo od kilku tygodni. Niedawno król Karol ujawnił, że od czasu zdiagnozowania śmiertelnej choroby doświadczył utraty smaku. Co miało negatywny wpływ na ten zmysł?

spis treści

1. Brak smaku

Minęły nieco ponad trzy miesiące odkąd u króla Wielkiej Brytanii zdiagnozowano chorobę nowotworową. Karol III przeszedł już chemio- i radioterapię oraz dwie poważne operacje.

Niedawno zdradził, że w trakcie leczenia stracił zmysł smaku. Doktor Gareth Nye, starszy wykładowca w Chester Medical School, twierdzi, że może mieć na to wpływ wiele czynników, w tym rodzaj nowotworu i stosowane leki.

Zobacz film: "Koszmary senne mogą być objawem choroby"

- Jest to powszechnie postrzegane jako efekt uboczny leków stosowanych w chemioterapii i często ustępuje po zakończeniu leczenia - wyjaśniał w rozmowie z The Mirror.

2. Skutki uboczne chemioterapii

Chemioterapia to forma leczenia wykorzystująca silne substancje, zwane środkami alkilującymi, w celu zabicia i ograniczenia wzrostu komórek nowotworowych w organizmie. Zwykle preparaty te przyjmuje się w postaci tabletek lub dożylnie, a cały proces trwa zazwyczaj kilka miesięcy.

Zmęczenie, nudności i wypadanie włosów należą do bardziej znanych skutków ubocznych tego leczenia, a utrata smaku jest czymś, o czym często się nie mówi.

Okazuje się jednak, że leki mają wpływ na ten zmysł, zmniejszają też ilość śliny poprzez oddziaływanie na gruczoły zlokalizowane w jamie ustnej.

- Z mojego doświadczenia zawodowego wynika, że objaw ten występuje u pacjentów chorych na raka ze względu na sposób, w jaki leki stosowane w chemioterapii oddziałują z komórkami organizmu. Leki te, choć celują w komórki nowotworowe, mogą wpływają również na normalne komórki, w tym na kubki smakowe i gruczoły ślinowe - mówił lekarz pierwszego kontaktu dr Lawrence Cunningham w rozmowie z The Mirror.

- Z tego, co zaobserwowałem, nasilenie i czas trwania utraty smaku mogą się znacznie różnić u poszczególnych pacjentów. Niektórzy mogą odczuwać zmiany w odczuwaniu smaku w trakcie cykli chemioterapii, podczas gdy inni mogą zauważyć długotrwały efekt nawet po zakończeniu leczenia - dodał.

Pacjentom zaleca się jedzenie potraw o silnym zapachu, próbowanie ciepłego i zimnego jedzenia, a nawet wymianę sztućców na plastikowe. Wszystko to może mieć wpływ na odczuwanie smaku.

Paula Jakubasik, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze