Trwa ładowanie...

Mentoring - na czym polega, kim jest mentor, korzyści, mentoring a couching

Mentoring to forma szkolenia, która może dotyczyć całej firmy lub działać indywidualnie w oparciu o relację mentor-mentee. Mentoring to sposób na zdobycie nowej wiedzy, podniesienie kwalifikacji, naukę organizacji pracy i samodoskonalenie. Co warto wiedzieć o mentoringu?

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Psychoterapia par - razem czy osobno?"

spis treści

1. Czym jest mentoring?

Mentoring to forma szkolenia i adaptacji pracownika, która polega na udzieleniu pomocy w odniesieniu sukcesu. Główną rolę odkrywa mentor, który udziela rad i przydatnych informacji, dotyczących rozwoju osobistego, kariery zawodowej i aktualnie zajmowanego stanowiska w firmie.

Mentoring to relacja partnerska, która nie przekracza stopnia zawodowego. Dotyczy ona osoby z większym doświadczeniem i osoby lub grona osób o mniejszych umiejętnościach lub krótszym stażem pracy. Mentoring trwa od 1 do 3 lat, przynosi korzyści dla obu stron. Teraźniejsza koncepcja powstała w drugiej połowie XX wieku w Stanach Zjednoczonych.

2. Kim jest mentor?

Mentor to ekspert danej dziedziny lub branży, który staje się dla konkretnej osoby opiekunem, przewodnikiem lub nauczycielem. Podopieczny musi uznać mentora za autorytet lub wzór.

Umiejętności mentora to:

  • skuteczna organizacja pracy,
  • swobodne wypowiadanie się,
  • aktywne słuchanie,
  • zadawanie pytań w odpowiedni sposób,
  • używanie konstruktywnej krytyki,
  • szczere wypowiadanie się.

3. Dla kogo przeznaczony jest mentoring?

  • firmy,
  • przedsiębiorstwa,
  • organizacje pozarządowe,
  • instytucje administracji publicznej,
  • uczelnie wyższe.

Mentoring jest pomocny na starcie firmy i wprowadzaniu produktu na rynek. Wspomaga zbudowanie marki i uczy prawidłowej obsługi klientów. Sprawdza się również w trakcie tworzenia zespołu i aktywizacji pracowników.

Zobacz także:

4. Korzyści dla mentee

Mentee to osoba ucząca się pod kierunkiem mentora. Korzyści jakie może zdobyć to:

  • nowa wiedza,
  • nowe, przydatne kwalifikacje,
  • prawidłowe zachowanie w nieznanym środowisku,
  • umiejętności organizacji pracy,
  • umiejętności efektywnej nauki,
  • rady dotyczące kariery zawodowej.

5. Korzyści dla organizacji

  • zatrudnienie nowych pracowników,
  • wdrożenie nowych osób,
  • wprowadzenie przyjaznej atmosfery,
  • podniesienie poziomu zaangażowania pracowników,
  • wyróżnienie najlepszych pracowników,
  • zaoszczędzenie pieniędzy firmy,
  • podniesienie kompetencji pracowników,
  • rozwinięcie cech liderów u pracowników,
  • podniesienie produktywności firmy.

6. Korzyści dla mentora

  • zdobycie nowej wiedzy,
  • poznanie nowego środowiska,
  • podniesienie własnych kwalifikacji,
  • rozwój umiejętności przywódczych,
  • umiejętność reagowania w trudnych sytuacjach,
  • nauka rozpoznawania potrzeb pracowników,
  • uczucie spełnienia i zadowolenia z wykonanej pracy.

7. Mentoring a coaching

Zdarza się, że pojęcia mentoring i coaching są stosowane zamiennie, co jest błędem. Coaching opiera się na dialogu, który powoli prowadzi do odkrycia własnych zalet, celu w życiu i mocnych stron w konkretnej dziedzinie.

Mentoring to rozwój pod opieką doświadczonej osoby w konkretnej dziedzinie lub segmencie rynku. Mentoring umożliwia skuteczny rozwój na danym stanowisku i wspomaga dążenie do awansu. Mentoring jest przeznaczony dla osób, które wiedzą w czym są dobre i chcą się doskonalić.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.