Napoje a dieta

Dieta odchudzajaca wymaga kontroli nie tylko tego, co jesz, ale również tego, co pijesz. Niektóre napoje mogą zawierać dużo cukru i być źródłem dodatkowych kalorii, o których często zapominamy. Jeśli w ciągu dnia wypijasz dużo soków lub kolorowych napojów, takich jak cola, może się okazać, że przekroczona została twoja dzienna dzienna dawka kalorii, co będzie sprzyjać odkładaniu się zbędnych kilogramów. Bez wątpienia pić jednak trzeba i to nie mało. Zalecana ilość to przynajmniej 1,5 do 2 litrów płynów dziennie. Sprawdź, jakie napoje są zalecane, a których należy unikać w trakcie kuracji odchudzającej.

spis treści

Zobacz film: "Tłuszcze mogą być zdrowe. Sprawdź jakie są najlepsze dla dziecka"

1. Woda w diecie odchudzającej

Zdrowe napoje
Zdrowe napoje

Oprócz wody najczęściej sięgamy po soki i nie zawsze zdrowe napoje. Unikajmy tych pełnych konserwantów...

zobacz galerię

Piramida żywienie nie przewiduje żadnych ograniczeń co do ilości wypitej wody, gdyż jest niezbędna do życia i to właśnie jej należy pić najwięcej. Woda wchodzi w skład wszystkich tkanek i komórek organizmu, ułatwia transport składników odżywczych oraz ich trawienie. Dzięki niej możliwe jest utrzymanie odpowiedniej ciepłoty ciała, a także usuwanie szkodliwych produktów przemiany materii. Ma to szczególne znaczenie podczas kuracji odchudzajacej, gdy organizm pozbywa się szkodliwych związków. Woda wspomaga jego oczyszczanie. Zwróć uwagę na odpowiednie nawodnienie w pierwszym etapie diety, kiedy chudnie się zazwyczaj więcej niż kilogram tygodniowo, co ma związek nie ze spalaniem tłuszczu, a jedynie wody związanej ze spalanym glikogenem. Niedobór wody może być przyczyną powstawania bólów głowy podczas odchudzania. Jeśli więc czujesz się sennie i ,,pęka’’ ci głowa, zamiast sięgać po kolejną kawę, wypij butelkę wody.

Do picia wybierz dobrej jakości wodę źródlaną lub mineralną, która dostarczy ci również minerałów, takich jak: magnez, żelazo, wapń, czy potas. Powinna to być woda niegazowana i niskosodowa (5-10mg/l), ponieważ w naszym pożywieniu i tak występuje nadmiar soli. Woda gazowana wzmaga apetyt i może powodować wzdęcia. Unikaj wód smakowych, które oprócz cukru zawierają sztuczne barwniki, aromaty i konserwanty.

2. Soki i napoje na diecie

Na dobrej jakości sok bez cukru, wyciskany bezpośrednio z owoców i nieklarowany możesz sobie pozwolić w ramach dziennej dawki kalorii. Takie soki zawierają witaminy z owoców, cząsteczki włókna pokarmowego, czyli błonnika, a także przeciwutleniacze, które zwiększają odporność i chronią przed nowotworami. Większość soków dostępnych w marketach to jednak soki kartonowe z dodatkiem cukru lub innych słodzików, a ponadto produkowane z koncentratów. Podnoszą poziom cukru we krwi i są źródłem pustych kalorii, podobnie jak kolorowe napoje gazowane. Te ostatnie mogą ponadto zawierać sztuczne dodatki, a jedna butelka takiego napoju może dostarczyć nawet 250 kcal i ponad 30 g cukru. Napoje typu ,,cola’’ zawierają duże ilości kwasu fosforowego, który sprzyja utracie wapnia z organizmu. Ich również powinieneś unikać!

Najlepsze podczas diety odchudzającej są soki bogate w witaminę C: z cytrusów, czarnej porzeczki lub aronii, które ułatwiają przyswajanie żelaza z posiłków oraz soki z warzyw. Soki warzywne mają dużo mniej kalorii od owocowych, a ponadto dostarczają potasu, który obniża ciśnienie i pomaga w usuwaniu obrzęków. Osobom odchudzającym się jest szczególnie polecany sok pomidorowy oraz sok z selera. Szklanka soku pomidorowego to jedynie 30 kcal. Taka sama porcja soku z jabłek dostarcza aż 100 kcal.

3. Kawa i herbata a odchudzanie

Podczas kuracji odchudzającej należy ograniczyć ilość wypijanej kawy do 2 filiżanek dziennie. W umiarkowanych ilościach zawarta w niej kofeina ma działanie pobudzające i przyspiesza metabolizm, ale jej nadmiar sprzyja również wypukiwaniu wapnia i magnezu z organizmu, działa odwadniająco i może przynieść odwrotny skutek w postaci nadpobudliwości, zmęczenia i osłabienia koncentracji.

Kofeinę zawiera również czarna herbata, ale w mniejszych ilościach. Dlatego najbardziej polecane są herbatki ziołowe i owocowe, które dostarczają cennych witamin i antyoksydantów ułatwiających walkę organizmu z wolnymi rodnikami. Wybierz herbatkę z dzikiej róży, maliny, aronii lub jagody, które korzystnie wpływają m.in. na wzrok i serce, a przy tym nie mają kalorii. Herbatki ziołowe z rumianku, mięty, melisy, czy kopru włoskiego poprawią trawienie i zlikwidują wzdęcia.

3.1. Herbata zielona na odchudzanie

Wśród herbat na największą uwagę zasługuje zielona herbata, której przypisuje się działanie odchudzające. Sama herbata nie odchudza, ale jest środkiem, który wspomaga odchudzanie w połączeniu z innymi czynnikami. Niektórym gatunkom przypisuje się wpływ na spalanie tłuszczu oraz hamowanie jego trawienia, co zawdzięczają przeciwutleniaczom. Efekt ten nie został jeszcze do końca wyjaśniony i wymaga badań, a stężenie związków w zielonej herbacie wywołujących ten efekt, nie jest duże. Mimo tego warto ją pić, ponieważ przeciwutleniacze zielonej herbaty (głównie katechiny) mają także zdolność do niszczenia wolnych rodników, dzięki czemu ma ona działanie przeciwnowotworowe i przeciwdziała miażdżycy. Dzięki zawartej w niej kofeinie ma działanie pobudzające i wspomaga koncentrację. Korzystnie wpływa na trawienie oraz zęby, chroniąc je przed próchnicą. Zielona herbata ma jeszcze wiele innych zalet, jednak, by skorzystać z nich wszystkich musielibyśmy pić przynajmniej 10-20 filiżanek dziennie, a nie jest to wskazane ze względu na obecność kofeiny (1 szklanka zielonej herbaty ma mniej więcej tyle kofeiny ile 1/3 szklanki kawy).

3.2. Herbaty przeczyszczające

Osoby będące na diecie odchudzającej często sięgają po cudowne herbatki, obiecujące szybką utratę zbędnych kilogramów. Zanim jednak sięgniesz po taki specyfik, uważnie przeczytaj jego skład. Jeśli herbata zawiera liść senesu, oznacza to, że jest to środek na przeczyszczenie, bowiem senes znany jest z silnego działania przeczyszczającego. Takie herbaty powodują odwodnienie organizmu, które nie ma nic wspólnego ze spalaniem tłuszczu. Mogą wywołać biegunkę i nasilają utratę składników mineralnych z organizmu, a ponadto rozleniwiają jelita, co może być przyczyną zaparcia po ich odstawieniu.

4. Alkohol a odchudzanie

Napojów alkoholowych należy zdecydowanie unikać podczas diety odchudzającej, ponieważ są wysokoenergetyczne. Kieliszek wina do kolacji, kufel piwa lub drink z przyjaciółmi i mamy kilkaset dodatkowych kalorii. Gram czystego alkoholu dostarcza, aż 7 kilokalorii, zatem jeśli nie chcesz stać się posiadaczem ,,mięśnia piwnego’’, zrezygnuj z codziennego picia piwa. Puszka piwa może zawierać nawet 250-300 kcal, kieliszek czerwonego wina około 100 kcal, a kieliszek wódki ponad 50 kcal. Nie masz już chyba wątpliwości, że alkohol to ,,puste kalorie". Pomijając fakt wysokiej kaloryczności alkoholu, jego nadmiar jest również szkodliwy dla zdrowia.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy