Napoje energetyczne a izotoniczne

Trening sportowca wymaga, aby wspomagał on swój organizm specjalnymi suplementami diety. Można do nich zaliczyć także napoje energetyczne i napoje izoto niczne. Zaletą tych pierwszych napojów dla sportowców jest to, że wspomagają organizm sporą dawką glukozy. Z kolei napoje izotoniczne uzupełniają niedobór elektrolitów i niedobór wody organizmie. Wiele osób uważa, że wpływ napojów energetycznych na zdrowie jest negatywny, a napoje izotoniczne przynoszą tylko chwilowe zaspokojenie pragnienia. Jaka rzeczywiście jest prawda?

spis treści

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny - codzienna aktywność"

1. Napoje energetyzujące

Napoje energetyzujące to drinki zawierające dwa podstawowe stymulanty, a mianowicie kofeinę oraz cukier. Pozostałe związki to m.in. regulatory kwasowości, dwutlenek węgla, tauryna, witaminy, ewentualnie kwas askorbinowy, L-karnityna, inozytol i ekstrakty guarany. Drinki energetyczne są dość kaloryczne, bo zawierają do 60 kcal w 100 ml. Drinki energetyczne są przeznaczone dla osób, które krótkotrwały wysiłek fizyczny i psychiczny chcą uzupełnić zastrzykiem energii. Napoje energetyczne zwiększają wydolność organizmu, poprawiają koncentrację, przyspieszają reakcje metaboliczne zachodzące w organizmie i przeciwdziałają zmęczeniu. Na rynku dostępnych jest wiele napojów enegetycznych i jeśli musimy jakiś wybrać, lepiej nie kierować się ceną, ale przeczytać informacje znajdujące się na opakowaniu.

2. Napoje izotoniczne

W przeciwieństwie do napojów energetycznych zawierają one nie cukier i substancje uzależniające, do których należy kofeina, ale dawkę soli mineralnych oraz elektrolitów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej są bowiem brzemienne w skutki, w szczególności w przypadku sportowców narażonych na ich ciągłe niedostatki. Podczas wykonywania ćwiczeń gospodarka mineralna zostaje zachwiana, gdyż większość substancji jest wydalana wraz z potem. W celu uzupełnienia tych niedoborów, należy spożywać napoje zawierające sole mineralne, witaminy i elektrolity. Jeżeli cierpimy na zaburzenia gospodarki mineralnej, powinniśmy sięgnąć po napój izotoniczny. Nieprawdą jest, że mogą go przyjmować jedynie zawodowi sportowcy. Jeżeli chcesz mieć więcej energii do treningu i zwiększyć wytrzymałość organizmu, spróbuj drinków izotonicznych. Należy je pić bezpośrednio po treningu, a później jeszcze przez godzinę (średnio co kwadrans) uzupełniać niedobór płynów w organizmie.

3. Napoje energetyczne a zdrowie

Krótko mówiąc, wpływ napojów energetycznych na zdrowie nie jest pozytywny. Drinki energetyczne zawierają duże stężenie kofeiny, która zaburza pracę serca i negatywnie wpływa na przepływ krwi. Ponadto zatrucie kofeiną powoduje, że odczuwamy mdłości i wymioty, zaburzenia koncentracji i silne bóle głowy. Nadmierne i zbyt częste spożywanie kofeiny może powodować tachykardię, napady padaczkowe, zaburzenia oddechowe i uszkodzić wątrobę. Drinki energetyczne negatywnie wpływają również na układ nerwowy. Stwierdzono też wiele przypadków, w których połączenie napojów energetycznych z kofeiną spowodowało zgon osoby, która zażyła tę mieszankę. Napoje energetyczne powinny być spożywane tylko i wyłącznie w przypadku konieczności. Pamiętajmy, aby nie dawać ich dzieciom, diabetykom i chorym na fenyloketonurię. Bezwzględnie muszą ich unikać też kobiety w ciąży.

Niestety napoje energetyczne bywają często mylone z napojami izotonicznymi spożywanymi po treningu, które rzeczywiście oddziałują pozytywnie na organizm. Pamiętaj: jeśli odczuwasz zmęczenie po treningu, wybierz napój izotoniczny, który zawiera dodatkowe witaminy i minerały. Najlepiej byłoby całkowicie unikać napojów energetycznych, jeśli jednak musisz czasem je wypić, pamiętaj, by nie robić tego zbyt często.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy