Niedobór witaminy B12 uszkadza mózg!

Niedobór witaminy B12 zwiększa utratę komórek mózgowych oraz zmniejsza umiejętność myślenia oraz koncentrację. Często objawy niedoboru przypominają początek choroby Alzheimera. Głównym źródłem witaminy B12 w diecie są produkty pochodzenia zwierzęcego, głównie mięso, wątroba oraz jaja.

1. Witamina B12 a praca mózgu

Osoby starsze, które mają niedobór witaminy B12, są bardziej narażone na utratę komórek mózgowych, co powoduje problemy z myśleniem oraz trudności z koncentracją uwagi. Przeprowadzono badanie wśród 121 osób powyżej 65. roku życia mieszkających w południowej części Chicago. We krwi oznaczono stężenie witaminy B12 oraz jej metabolitów, które wskazywały na jej niedobory. Uczestników poddano również testom mającym ocenić proces zapamiętywania oraz inne zdolności poznawcze, do których należą m.in.:

Zobacz film: "Tłuszcze mogą być zdrowe. Sprawdź jakie są najlepsze dla dziecka"

  • percepcja, która odpowiada za odbieranie informacji z otoczenia,
  • uwaga odpowiadająca za selekcjonowanie uzyskanych informacji,
  • myślenie,
  • pamięć jako zdolność do przechowywania informacji,
  • funkcje ekspresyjne, do których należą: rysowanie, mówienie lub pisanie, gesty, ekspresja twarzy.

Osoby, które miały niedobór witaminy B12 osiągnęły niższe wyniki w przeprowadzonych testach oraz miały mniejszą objętość mózgu, która została oceniona na podstawie rezonansu magnetycznego. Konieczne są jednak dalsze badania, by potwierdzić uzyskane wyniki. Jest bowiem zbyt wcześnie, aby stwierdzić, czy zwiększenie podaży witaminy B12 poprzez zmianę diety lub podawanie suplementów może zapobiec utracie komórek mózgowych oraz poprawić zdolności poznawcze. Należy również mieć na uwadze, że bardzo ciężko jest stwierdzić, czy występuje niedobór witaminy B12 u osób starszych.

2. Wpływ witaminy B12 na zdrowie


Głównym źródłem witaminy B12 w diecie są produkty pochodzenia zwierzęcego – mięso, wędliny oraz jaja. Niewielka ilość tej witaminy jest syntetyzowana przez bakterie stanowiące naturalną mikroflorę jelit. Witamina B12 wchłania się w jelitach i jest magazynowana w wątrobie.

Niedobór witaminy B12 najczęściej spowodowany jest:

  • zwiększoną utratą tej witaminy z moczem,
  • schorzeniami jelit,
  • nieprawidłową florą bakteryjną,
  • obecnością pasożytów – bruzdogłowca szerokiego,
  • nieżytem błony śluzowej żołądka,
  • upośledzeniem wydzielania czynnika wewnętrznego Castle’a, który jest niezbędny do wchłaniania witaminy,
  • dietą wegańską.

Do objawów niedoboru witaminy B12 należą:

Odpowiednio zbilansowana dieta zapobiega niedoborom witaminy B12, a tym samym chroni przed utratą komórek mózgowych oraz poprawia pamięć i koncentrację.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!