Pieczywo razowe

Pieczywo razowe jest ostatnio bardzo popularne, co ma związek z jego pozytywnym wpływem na organizm. Coraz więcej osób rezygnuje z pszennych bułek i białego chleba na rzecz grahamek i razowego chleba, co cieszy szczególnie dietetyków. Nie każdy jednak wie, na czym polega różnica pomiędzy razowym a lubianym przez dzieci jasnym pieczywem. Co sprawia, że pieczywo razowe jest wartościowe? Jak zrobić je samemu w domu?

1. Pieczywo razowe a pieczywo pszenne

Biała mąka i mąka razowa to dwa główne rodzaje mąki pszennej, które różnią się przede wszystkim procesem produkcji. Podczas mielenia mąki razowej wykorzystuje się całe ziarna i niczego nie usuwa się po ich przemieleniu. Dla kontrastu, biała mąka jest rafinowana, co oznacza, że otręby i bogate w składniki odżywcze kiełki są oddzielane od reszty ziaren. W rezultacie biała mąka jest znacznie uboższa w składniki odżywcze. Na korzyść mąki razowej przemawia zawartość otrębów, które są doskonałym źródłem błonnika, witamin z grupy B, minerałów, białka i innych związków chemicznych. W bielmie ziaren znajdują się węglowodany, białka i niewielkie ilości witamin z grupy B. Natomiast w kiełkach ziaren w mące razowej znaleźć można minerały, witaminę E, witaminy z grupy B i inne składniki odżywcze. Zawartość tych składników czyni z razowego pieczywa bardzo wartościowy produkt. Badania wykazały, że regularne spożywanie grahamek i razowego chleba może zmniejszyć ryzyko zachorowania na niektóre choroby, na przykład chorobę serca i raka okrężnicy.

Zobacz film: "Co warto wiedzieć o błonniku?"

2. Jak upiec razowy chleb?

Najważniejszym składnikiem razowego chleba jest oczywiście mąka razowa. Na jeden duży bochenek lub dwa małe potrzeba około 570 gramów mąki. Mąka powinna mieć temperaturę pokojową lub nieco wyższą, by przyspieszyć proces przyrządzania ciasta. Wsyp mąkę do miski, dodaj dwie łyżeczki soli, jedną łyżeczkę jasnobrązowego cukru i dwie łyżeczki drożdży. Całość dokładnie wymieszaj. Następnie w środku mieszanki zrób wgłębienie i wlej 400 ml ciepłej wody. Weź drewnianą łyżkę i zacznij mieszać wodę z mąką. Po pewnym czasie z mieszanki powstanie ciasto. Nie przejmuj się, jeżeli ciasto będzie zbyt wilgotne – nadmiar wody jest lepszy niż zbyt mała jej ilość. Przenieś ciasto na płaską powierzchnię i uformuj podłużny bochenek. Na tym etapie nie ma konieczności wyrabiania ciasta. Całość umieść w posmarowanej masłem blaszce. Posyp wierzch ciasta mąką i zakryj wilgotną szmatką. Odstaw ciasto do wyrośnięcia. Gdy jego objętość podwoi się, wstaw blaszkę do nagrzanego piekarnika. Temperatura w nim powinna wynosić 200°C. Gdy ciasto podniesie się do wysokości ścianek blaszki, piecz chleb przez 40 minut (jeśli waży 900 g) lub 30 minut (w przypadku chleba o wadze 450 g). Gdy chleb będzie upieczony, wyjmij go na suchą szmatkę. Jak poznać, że nie jest w środku surowy? Zapukaj w jego skórkę – powinnaś usłyszeć głuchy odgłos. Jeśli chcesz, by chleb miał chrupiącą skórkę z każdej strony, umieść go dołem do góry w piekarniku na 10 minut. Na koniec wyjmij go i odstaw do wystygnięcia.

Pieczywo razowe powinno znaleźć się w jadłospisie wszystkich osób, którym na sercu leży zdrowa dieta. Razowy chleb i grahamki są nie tylko wartościowe, ale i bardzo smaczne. Przy odrobinie chęci pieczywo razowe można upiec w domu – wówczas dodatkową korzyścią jest piękny zapach.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!