Poznaj niesamowite właściwości tukmarii – egzotycznej słodkiej bazylii

spis treści
rozwiń

Polacy coraz bardziej otwierają się na kulturę, obyczaje, tradycję i kuchnię Dalekiego Wschodu. Ze swoich egzotycznych wakacji wracamy bogatsi nie tylko o nowe doświadczenia, ale także egzotyczne produkty, którymi wzbogacamy smak codziennych potraw. Niektóre z nich, oprócz bogatego smaku i aromatu, mogą przynieść wiele korzyści zdrowotnych. Jedną z takich "zdobyczy" jest tukmaria – roślina stosowana w tradycyjnej kuchni Indii i Chin. Czym jest i jak działa na nasz organizm?

1. Indyjskie superfood

Tukmaria to roślina pochodząca z tropikalnych regionów Azji. Znana jest jako sabja, falooda, selasih czy słodka bazylia, a od tysięcy lat stosuje się ją w medycynie ajurwedyjskiej i medycynie chińskiej. Słodka bazylia ma ponad 150 odmian. Jedną z nich jest święta bazylia azjatycka – czczona i stosowana w indyjskich ceremoniach religijnych. Tukmaria jest uprawiana w Indiach już od 5 tysięcy lat, a jej nasiona wyglądem przypominają nasiona czarnuszki lub nasiona chia, z którymi są bardzo często mylone. Jej niebywałą zaletą jest prostota przygotowania – wystarczy moczyć nasiona przez 30 minut - po tym czasie są już gotowe do spożycia.

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

Jedzenie, które pomoże ci walczyć z zapaleniem
Jedzenie, które pomoże ci walczyć z zapaleniem [10 zdjęć]

Kurkuma zawiera składnik, który nie tylko nadaje przyprawie charakterystyczny żółty kolor, ale także...

zobacz galerię

2. Co znajdziemy w słodkiej bazylii?

Wystarczy 30 minut w chłodnej wodzie, żeby nasiona słodkiej bazylii napęczniały i były gotowe do spożycia. Można dodawać je do koktajli, muesli, jogurtu, mleka, a także do zup i dań głównych
Wystarczy 30 minut w chłodnej wodzie, żeby nasiona słodkiej bazylii napęczniały i były gotowe do spożycia. Można dodawać je do koktajli, muesli, jogurtu, mleka, a także do zup i dań głównych (Zdjęcie nasion słodkiej bazylii / Shutterstock)

Słodka bazylia to przede wszystkim ogromne źródło polifenoli i flawonoidów, których przeciwutleniające działanie wpływa na zahamowanie procesów starzenia. Liście tukmarii bogate są w olejki eteryczne, takie jak linalol, cytronelol czy eugenol, którym przypisuje się działanie antybakteryjne i hamujące powstawanie w organizmie stanów zapalnych. W dodatku słodka bazylia jest polecana wszystkim osobom dbającym o szczupłą sylwetkę, ponieważ nie dość, że jest niskokaloryczna, to w jej 100 g znajdziemy aż 40 proc. dziennego zapotrzebowania na żelazo. Ponadto zawiera witaminę A i K, a także luteinę, witaminę C, magnez, wapń, mangan, potas i miedź.

3. Orientalne źródło zdrowia

Nasiona słodkiej bazylii wykazują działanie przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze. Ich regularne spożywanie poprawia pracę jelit, przyspiesza  trawienie i pomaga w pozbyciu się wzdęć i niestrawności. Skuteczne są także w czasie bolesnych menstruacji, ponieważ łagodzą skurcze w obrębie jamy brzusznej. Bogactwo zawartych w nich olejków eterycznych korzystnie wpływa na objawy przeziębienia i grypy. W dodatku połączenie słodkiej bazylii z imbirem oraz miodem wspomaga leczenie zapalenia oskrzeli i łagodzi objawy astmy.

Tukmaria powinna być stosowana także wtedy, gdy czeka nas trudny egzamin i musimy zapamiętać dużą partię materiału. Odstresowuje i uspokaja, jednocześnie poprawiając nastrój. Słodka bazylia pomoże również zredukować masę ciała i pozbyć się nadprogramowych kilogramów. W takim celu napęczniałe nasiona słodkiej bazylii należy spożywać przed każdym posiłkiem.

Sabja zmniejsza również ból oraz ryzyko ataku serca i udaru mózgu. Reguluje poziom cholesterolu we krwi, nie dopuszczając do jego odkładania się na ścianach naczyń krwionośnych. Jej bogaty skład wzmacnia odporność, a wysoka zawartość żelaza pozwala walczyć z anemią.

Słodka bazylia to idealny składnik diety osób zmagających się z chorobą stawów. Dzięki silnym właściwościom przeciwzapalnym tukmaria zmniejsza odczucie bolesności i opuchliznę. To także polecany składnik letnich dań, ponieważ słodka bazylia obniża temperaturę ciała, zatem w gorący letni dzień może ustrzec przed przegrzaniem organizmu i udarem słonecznym.

Warto jednak wiedzieć, że nie wszyscy mogą bez obaw włączyć tukmarię do swojej diety. Nie jest ona polecana kobietom w ciąży, ponieważ obniża stężenie estrogenu i może doprowadzić do poronienia. Ostrożnie nalezy stosować ją także u dzieci.

Zmagasz się z problemami ze stawami? Zobacz, jak radzą sobie z nimi nasi użytkownicy i podziel się swoimi doświadczeniami na naszym forum

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!