Protekcyjny wpływ magnezu

Najnowsze badania opublikowane w magazynie „BMC Medicine” sugerują, że dieta bogata w magnez redukuje ryzyko wielu chorób, między innymi choroby wieńcowej serca, udaru, cukrzycy typu drugiego. Wnioski są konkluzją badań nad ponad milionem ludzi z 9 krajów na świecie.

Naukowcy z Uniwersytetu w Chinach sugerują, że osoby spożywające duże ilości magnezu mają o 10 procent mniejsze ryzyko rozwinięcia choroby wieńcowej serca, 12 procent niższe ryzyko choroby nowotworowej i o ponad 1/4 niższe ryzyko rozwinięcia cukrzycy typu drugiego.

Jeden z autorów badania twierdzi, że „niskie poziomy magnezu w organizmie są związane z wieloma chorobami, ale do tej pory nie łączono braku tego składnika z występowaniem różnych schorzeń. Przeprowadzona analiza ukazuje najnowsze dane określające wpływ magnezu na występowanie chorób”.

Produkty bogate w magnez
Produkty bogate w magnez (shutterstock)

Obecne rekomendacje obejmują spożycie magnezu w ilości 300mg/dzień dla mężczyzn i 270 mg dziennie dla kobiet. Jego niedobory są częste i spotykane nawet u 15 procent populacji. Prawidłowe stężenie magnezu jest konieczne dla zachodzenia procesów metabolicznych, takich jak metabolizm glukozy, produkcja białka czy też synteza kwasów nukleinowych.

Wysoka zawartość magnezu znajduje się w przyprawach, orzechach, fasolce, kakao i zielonych liściastych warzywach. Wnioski opierają się na analizie danych z okresu 1999-2016 określających związek między zawartością magnezu w diecie i ryzykiem występowania różnych chorób.

Wyniki badania opierają się na relacjach pacjentów, którzy zgłaszali w odpowiednich kwestionariuszach swoje dzienne spożycie pokarmów.

6 objawów niedoboru magnezu w organizmie
6 objawów niedoboru magnezu w organizmie [7 zdjęć]

Mówi się, że jest pierwiastkiem życia. Jego najlepszym źródłem są migdały, kakao, pestki dyni, orzechy...

zobacz galerię

Naukowcy jednak zgłaszają, że nie jest możliwe określenie czy magnez jest bezpośrednio odpowiedzialny za obniżenie ryzyka wystąpienia groźnych schorzeń.

Badacze są jednak zgodni, że dieta bogata w magnez może mieć dobry wpływ na nasze zdrowie. Czy wyniki badań mogą mieć wpływ na rekomendacje dotyczące dziennej zalecanej dawki magnezu?

Być może, jednak prawidłowo zbilansowana dieta powinna zawierać jego odpowiednie ilości. Wiele osób sięga po suplementy diety, bogate w magnez. Warto jednak zauważyć, że nie wszystkie środki są skuteczne, szczególnie te, które oferują zawartość wielu związków w jednej tabletce.

Dlaczego magnez to jeden z najpotężniejszych minerałów znanych człowiekowi?
Dlaczego magnez to jeden z najpotężniejszych minerałów znanych człowiekowi? [4 zdjęcia]

Według badań opublikowanych w "The Journal of Intensive Care Medicine" jego niedobory sprawiają, że jesteśmy...

zobacz galerię

Warto sięgać po produkty, które są przebadane i mają udokumentowany efekt działania. Oferta rynku obejmuje wiele suplementów diety, które są wątpliwego pochodzenia i ich skuteczność może być mocno ograniczona.

W Polsce oferta tego typu produktów jest wyjątkowo bogata i statystycznie Polacy spożywają bardzo duże ilości wszelkiego rodzaju suplementów diety. Mało kto zdaje sobie sprawę  z tego, że środki te mogą wchodzić w interakcje z niektórymi lekami zaburzając ich prawidłowe działanie. Stosowanie suplementacji powinniśmy przedyskutować z naszym lekarzem.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.