Siemię lniane a odchudzanie

Len jest jedną z najstarszych roślin uprawnych w Polsce. Nasiona lnu, zwane siemieniem lnianym, znalazły szerokie zastosowanie w medycynie. Zawierają one wiele składników odżywczych, które wspomagają pracę organizmu. Jednakże nasiona lnu posiadają też sporo kalorii, dlatego osoby odchudzające się powinny je spożywać z umiarem.

1. Nasiona lnu w diecie

Siemię lniane zawiera unikatowy skład pod względem składników odżywczych:

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

Do nienasyconych kwasów tłuszczowych zawartych w nasionach lnu należą: alfa-linolenowy, linolowy, oleinowy, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Budują bowiem wszystkie komórki organizmu, zapełniają prawidłowy wygląd skóry oraz wzmacniają odporność organizmu.

Zawarty w nasionach lnu błonnik rozpuszcza się w wodzie, tworząc „galaretkę”. Jest ona w jelitach świetną pożywką dla bakterii stanowiących naturalną mikroflorę jelit. Co więcej, śluzy zawarte w nasionach lnu wykazują korzystne działanie w przypadku stanów zapalnych układu pokarmowego (nadżerki, wrzody) oraz w zaparciach. Pomimo powyższych prozdrowotnych właściwości nasion lnu, osoby odchudzające się nie powinny spożywać więcej niż 3 łyżki nasion. Dostarczają one spore ilości kalorii, które w diecie mogą zniwelować nasze wysiłki włożone w odchudzanie.

2. Siemię lniane jako lek

Nasiona lnu wykazują prozdrowotne działanie. Od dawna wykorzystywane są jako lek w medycynie ludowej.

  • Jako środek przeczyszczający, likwidujący zaparcia – należy zaparzyć 2 łyżki nasion lnu w 200 ml wody. Następnie razem z ziarenkami wypić, najlepiej codziennie przed snem.
  • Jako środek osłaniający błonę śluzową żołądka i jelit – w tym celu należy zaparzyć ziarna lnu, jednakże przed spożyciem należy odcedzić ziarenka i wypić sam napar.
  • Jako środek wspomagający leczenie ran i oparzeń – należy zaparzyć ziarna lnu (3 łyżki w 200 ml wody). Po ostudzeniu zaleca się nakładanie na zmiany skórne 2 razy w ciągu dnia.

Osoby, które zażywają leki muszą zachować środki ostrożności, gdyż błonnik zawarty w lnie upośledza wchłanianie leków w jelitach. Dlatego warto zachować 1-godzinny odstęp pomiędzy wypiciem naparu z siemienia lnianego a przyjęciem tabletek.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!