"Stop zespołowi jelita drażliwego. Dieta FODMAP" Mollie Tunitsky

Zespół jelita drażliwego to jedna z najczęściej diagnozowanych chorób układu pokarmowego. Szacuje się, że cierpi na nią co piąty pacjent zgłaszający się do lekarza rodzinnego. Ulgę w dolegliwości przynieść może właściwa dieta.

1. Co to jest zespół jelita drażliwego (IBS)?

Choroba ma charakter przewlekły, dotyczy jelita cienkiego i grubego. W jej przebiegu perystaltyka zostaje zaburzona, co wywołuje nieprzyjemne objawy: bóle brzucha, zaburzenia rytmu wypróżnień, wzdęcia oraz nadmiar gazów jelitowych.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Dlaczego warto robić screening?"

Do dzisiaj nie udało się wyjaśnić przyczyn zespołu jelita drażliwego. Wiadomo jednak, że duże znaczenie w jej rozwoju mają zaburzenia funkcji motorycznej jelit, przebycie biegunki infekcyjnej oraz nadwrażliwość trzewna. Objawy mogą nasilać silne emocje, np. stres i lęk. Niestety całkowite wyleczenie nie jest możliwe. Chorzy mogą jednak za pomocą właściwej diety zmniejszyć przykre objawy, a nawet całkowicie je wyeliminować.

2. Dieta FODMAP a zespół jelita drażliwego

W 2005 r. zespół australijskich lekarzy i dietetyków z Monash University opublikował wyniki swoich badań, z których wynikało, że dieta o małej zawartości fermentujących oligo-, di- i monosacharydów oraz polioli (fermentable oligosaccharides, disaccharides, monosaccharides and polyols – FODMAP) jest skuteczną metodą łagodzenia objawów zespołu jelita drażliwego.

Uczeni dowiedli, że łatwo fermentujące węglowodany, słabo wchłaniane i o wysokim ciśnieniu osmotycznym mogą wywoływać bóle brzucha i wzdęcia. Niestety w naszej diecie są one powszechne. To m.in. fruktoza, fruktany, laktoza oraz poliole, w tym popularne substancje słodzące, tzw. "słodziki", np. sorbitol, ksylitol. Trudno więc zrezygnować z codziennych przyzwyczajeń i radykalnie zmienić swój jadłospis.

Tu jednak z pomocą przychodzi Mollie Tunitsky, która wraz z Gabrielą Gardner, dietetyczką i specjalistką ds. żywienia, napisała książkę "Stop zespołowi jelita drażliwego. Dieta FODMAP. Łatwy program dla osób z IBS i refluksem żołądkowo-przełykowym".

Autorka sama doświadczyła choroby i z pomocą swojego lekarza oraz własnej determinacji w kwestii zaleceń żywieniowych wiedzie dziś normalne życie. Zdobytym doświadczeniem oraz kulinarnymi inspiracjami postanowiła podzielić się z innymi pacjentami.

- Publikacja Mollie Tunitsky to ciekawie i przystępnie opracowany, przy tym bardzo bogato ilustrowany poradnik dla osób, które rozpoczynają przygodę z dietą FODMAP. Autorka w kilku krokach uczy, jak zmienić nawyki zakupowe i żywieniowe, jak planować posiłki, jak "czytać" informacje producentów o artykułach spożywczych, jak nie popełniać błędów żywieniowych i nie dać się przy tym wszystkim zwariować. Bardzo liczne przepisy kulinarne, również dla wegetarian, zaspokoją potrzeby każdego podniebienia. Warta podkreślenia jest również uwaga autorki o ogromnym znaczeniu wsparcia rodziny w realizacji diety – we wstępie do wydania polskiego pisze dr n. med. Maciej Mazur, specjalista gastroenterolog.

W pierwszej części książki Mollie Tunitsky przekazuje dużą dawkę praktycznej wiedzy na temat diety FODMAP. W przystępny sposób tłumaczy, czym są olisacharydy i monosacharydy. Odpowiednio opracowane tabele pokazują, jakie produkty należy wybierać, a które eliminować. Autorka podpowiada również, jak w pięciu krokach zmieniać swoje nawyki żywieniowe. Kwintesencją książki są jednak przepisy kulinarne na dania zdrowe i pożywne. Korzystać z nich mogą nie tylko osoby cierpiące na zespół jelita drażliwego, ale też zmagające się z innymi chorobami układu pokarmowego lub chcące dobrze się odżywiać.

- Przeczytałem ją uważnie i jestem przekonany, że książka będzie doskonałym źródłem wiedzy nie tylko dla osób zmagających się z IBS, ale też dla lekarzy takich pacjentów. Wprawdzie dieta ograniczająca FODMAP nie leczy całkowicie tej wyniszczającej choroby, ale niewątpliwie pod wieloma względami pomaga (…). Mam szczerą nadzieję, że osoby chore na IBS po przeczytaniu tej książki włączą bezpieczną pod względem medycznym, ciekawą i oferującą pyszne dania dietę ograniczającą FODMAP do swojego harmonogramu dnia, co zdecydowanie poprawi jakość ich życia – przekonuje Sushovan Guha, lekarz medycyny i doktor mikrobiologii, profesor nadzwyczajny na Wydziale Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia University of Texas, McGovern Medical School.

Życie z chorobą dającą cały wachlarz nieprzyjemnych dolegliwości nie jest łatwe. Wpływa negatywnie nie tylko na samopoczucie, ale też pracę zawodową i sferę prywatną. Leki nie zawsze okazują się skuteczne. W takim przypadku dieta to jedno z właściwych rozwiązań.

Artykuł partnerski

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.