Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Szczepienia przeciw COVID-19. Prof. Gut: Zamieszanie wokół szczepionki AstraZeneca było tylko początkiem

Avatar placeholder
21.03.2021 16:31
Szczepienia przeciw COVID-19. Prof. Gut: Zamieszanie wokół szczepionki AstraZeneca było tylko początkiem
Szczepienia przeciw COVID-19. Prof. Gut: Zamieszanie wokół szczepionki AstraZeneca było tylko początkiem

- Zamieszanie wokół szczepionki AstraZeneca było tylko początkiem. Musimy przygotować się na to, że takie sytuacje będą się powtarzać, ponieważ na rynku szczepionek przeciw COVID-19 panuje zaciekła konkurencja. W tej chwili 8 koncernów już zaczęło sprzedaż swoich preparatów. Kolejnych 70 firm właśnie się do tego przygotowuje - wyjaśnia wirusolog prof. Włodzimierz Gut.

spis treści

1. "Zaufanie do szczepionki AstaZeneca można odbudować"

W niedzielę 21 marca resort zdrowia opublikował nowy raport, z którego wynika, że w ciągu ostatniej doby 21 849 osób otrzymało pozytywny wynik testów laboratoryjnych w kierunku SARS-CoV-2. Z powodu COVID-19 zmarło 140 osób.

Eksperci coraz częściej mówią o tym, że trzecia fala epidemii koronawirusa w Polsce będzie znacznie silniejsza niż druga, którą obserwowaliśmy na przełomie listopada i grudnia. Już teraz służba zdrowia jest tak przeciążona, że ociera się o załamanie.

Prof. Gut: Zaufanie do szczepionki AstaZeneca można odbudowa
Prof. Gut: Zaufanie do szczepionki AstaZeneca można odbudowa (Getty Images)
Zobacz film: "Marcin Jędrychowski o sytuacji w Szpitalu Uniwersyteckim w Krakowie"

Zdaniem dra Bartosza Fiałka, eksperta w dziedzinie reumatologii, obecna sytuacja w Polsce przypomina tę, w której na początku stycznia znalazła się Wielka Brytania. Szybkie rozprzestrzenienie się nowej i bardziej zaraźliwej mutacji koronawirusa spowodowało, że w szczytowym momencie liczby zakażeń sięgały prawie 70 tys. dziennie. Teraz jednak wahają się w granicach 5-6 tys. zakażeń dziennie. Eksperci nie mają wątpliwości, że Brytyjczykom szybko udało się powstrzymać epidemię SARS-CoV-2 dzięki masowym szczepieniom przeciw COVID-19.

Jedną z najszerzej stosowanych w Wielkiej Brytanii jest szczepionka AstraZneca, która powstała we współpracy z naukowcami z Uniwersytetu Oksfordzkiego. W Polsce jednak coraz częściej słychać o tym, że pacjenci rezygnują ze szczepienia tym preparatem. Wszystko przez domniemane ryzyko wystąpienia choroby zakrzepowo-zatorowej. Analiza Europejskiej Agencji Leków (EMA) wykazała, że nie ma przyczynowego związku między szczepieniem a zakrzepicą, a samą szczepionkę nazwała bezpieczną i skuteczną.

Czarny PR przyczynił się do tego, że w Polsce niektóre szpitale już ogłosiły, że na razie nie będą zamawiać preparatu AstraZeneca, ponieważ pacjenci nie stawiają się na szczepienia.

Zdaniem prof. Włodzimierza Guta z Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH, zaufanie do szczepionki AstraZeneca można odbudować. Powinniśmy jednak nauczyć się czytać między wierszami, ponieważ tego typu sytuacje będą się powtarzać w przyszłości.

2. "Każdy dba o własny interes"

- W tej chwili 8 koncernów farmaceutycznych już zaczęło sprzedaż swoich szczepionek przeciw COVID-19. 70 firm właśnie kończy ostatnią fazę badań i przygotowuje się do wejścia na rynek. Kolejne 70 firm rozpoczyna testy z udziałem ludzi. Jest to olbrzymia konkurencja, jeśli wziąć pod uwagę, że faktycznie zarobić na szczepionkach będzie mogło tylko kilkanaście firm - opowiada prof. Gut.

Zdaniem eksperta nieczyste zagrywki między koncernami prowadzą do siania dezinformacji na temat szczepionek przeciw COVID-19. Ostatnio amerykański thinktank German Marshall Fund opublikował analizę, z której wynika, że rosyjska fabryka trolli jest teraz skoncentrowana na bombardowaniu innych producentów szczepionek. Najbardziej negatywny przekaz dotyczył szczepionek Pfizera.

- Rosjanie ze swoją szczepionką Sputnik V chcieli podbić rynki biednych krajów, ale ich plany zaczyna właśnie psuć Pfizer. Ten amerykański koncern próbuje wejść na rynki Trzeciego Świata poprzez współpracę z fundacjami typu COVAX (globalna inicjatywa, mająca na celu dostarczenie bezpłatnych szczepionek dla mieszkańców najbiedniejszych krajów - red.) Te organizacje płacą za szczepionkę znaczną wyższą cenę niż UE - opowiada prof. Gut.

Jeszcze do niedawna rosyjscy urzędnicy nazywali szczepionkę AstraZeneca "małpią", ponieważ do jej stworzenia jako wektor został wykorzystany szympansi adenowirus, kiedy w Sputniku V użyto ludzkiego adenowirusa. Rosjanie jednak spuścili z tonu w momencie, kiedy AstraZeneca zgodziła się na wspólne testy nad szczepionką. - To z kolei nie wszystkim w UE się podoba - podkreśla prof. Gut. - Rywalizacja i rozgrywki między koncernami farmaceutycznymi są jak koktajl, w którym można się utopić. Pewne jest jedno - każdy dba o własny interes. Teraz Niemcy przygotowują się do wypuszczenia na rynek własnej szczepionki - CureVac, która jest bardzo zbliżona do preparatu Pfizera. Z kolei Włosi wchodzą w decydującą fazę prac nad wektorową szczepionką, opartą na adenowirusie gorylim, więc będzie to preparat identyczny jak AstraZeneca - dodaje.

3. "Opinie ludzkie są trochę jak ptaszki na wietrze"

Zdaniem prof. Guta zamieszanie wokół AstraZeneca było "lekcja podglądową" i należy się spodziewać, że tego typu sytuacje będą się powtarzać w przyszłości. Polska jednak mogła wykorzystać tę szansę, aby negocjować większe dostawy AstraZeneca i maksymalnie przyśpieszyć wakcynację społeczeństwa.

- Podam przykład. Kiedy szczepionka AstraZeneca jest blokowana w Europie, Brazylia zawarła porozumienie na duże dostawy tego preparatu. Próżnia nie istnieje. Kiedy jeden kraj traci, drugi na tym zyskuje - mówi prof. Gut.

Według wirusologa obecny kryzys zaufania do szczepionki AstraZeneca w końcu zostanie zażegnany. - Opinie ludzkie są trochę jak ptaszki na wietrze. Jak mocno zawieje, to zmieniają kierunek. Wystarczy sobie przypomnieć jaką opinię w społeczeństwie miały preparaty mRNA. Deficyt i niedostępność sprawił, że nagle stały się najbardziej pożądane - opowiada prof. Gut.

Zobacz także: Koronawirus. Kiedy mimo zakażenia test może wyjść ujemny? Wyjaśnia diagnostka

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze