Właściwości kapusty

Brukselka, brokuł, kalarepa, kalafior, jarmuż – to cała rodzina roślin kapustnych. W medycynie ludowej te okrągłe, zielone, twarde warzywa królują wśród zdrowego jedzenia. Kapusta znana była już w starożytności, stawiano na jej cześć świątynie. Według legendy główka kapusty powstała z łez Likurga, którego bóg wina ukarał za zniszczenie winnicy. Kapusta ma opinię ciężkostrawnego, niezdrowego warzywa. Owszem, to prawda, ale tylko, gdy dodamy do niej mięso i tłuszcze zwierzęce. Jak kapusta wpływa na zdrowie?

1. Kapusta a zdrowie

Dzięki prozdrowotnym właściwościom kapusty znacznie lepiej radzimy sobie z grypą i innymi infekcjami. Zielone odmiany kapusty są bogate w witaminy C i K, zawierają też sporo witaminy E i potasu, a oprócz tego beta-karoten, błonnik, kwas foliowy, siarkę, wapń. Kiszona kapusta zawdzięcza swój smak procesowi fermentacji, w którym biorą udział żywe kultury bakterii. Spożywanie kapusty pozwala poprawić procesy trawienia. Pamiętaj, aby nie płukać kapusty kiszonej, ponieważ niszczy to cenny kwas mlekowy i enzymy ułatwiające trawienie tłuszczów.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

Jeśli pragniesz skomponować zdrowe jedzenie, nie gotuj kapusty, gdyż najwięcej składników odżywczych zawiera surowa. Kapusta spożywana na surowo korzystnie wpływa na błonę śluzową przewodu pokarmowego, przynosi ulgę w zgadze, a regularne jedzenie kapusty likwiduje zaparcia.

Ze względu na dużą zawartość siarki oraz cynku, spożywanie kapusty łagodzi dolegliwości skórne, m.in. odmrożenia, oparzenia, jest skuteczne w leczeniu trądziku, liszajów, egzemy. Specjaliści od medycyny naturalnej twierdzą, że aby dieta kapuściana była skuteczna, należy pić około litra surowego soku przez 8 dni. Składniki zawarte w kapuście wspomagają leczenie obrzęków kończyn, łagodzą ból, działają antyseptycznie oraz usuwają ze skóry toksyny. Liście z kapusty są doskonałym środkiem na ukąszenia i użądlenia przez owady.

Liście kapusty leczą również oparzenia, wrzody, trudno gojące się rany, półpasiec, odmrożenia. Okłady z kapusty łagodzą ból towarzyszący chorobom reumatycznym. Liść położony na skórę zmniejsza przekrwienie, aktywizuje krwiobieg, oczyszcza naczynia włosowate. Stosuje się je przy żylakach i zapaleniu tętnic.

2. Dieta z kapusty

Kapusta, brukselka i brokuły mają dużo kwasu foliowego. Są bogate w witaminę C i beta-karoten. Brokuły zawierają dużo żelaza i potasu. 100 gramów porcji podgotowanych brokułów zaspokaja połowę naszego dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Ogromnym plusem kalafiora jest zawarty w nim błonnik, który chroni przed zaparciami oraz obniża poziom cholesterolu we krwi. Czasem jedzenie kalafiora powoduje wzdęcia, do czego przyczynia się rozkład zawartej w nim celulozy przez mikroflorę jelit.

Kapusta jest bazą zdrowej diety. Pamiętaj, aby jeść ją na surowo. Czasami można pozwolić sobie na dodanie mięsa. Jednak takie potrawy są ciężkostrawne i kaloryczne. Długotrwałe stosowanie diety kapuścianej może również skutkować zwiększeniem wydzielania soków żołądkowych i nadkwasotą żołądka.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!