Właściwości owsa

Wiele osób nie zna prozdrowotnych właściwości owsa. W przeciwieństwie do innych zbóż, takich jak pszenica i żyto, owies jest mało popularny. Kojarzony jest zwykle z pokarmem dla koni, dlatego mało kto ma owies w swoim jadłospisie. Jest to duży błąd. Wartości odżywcze i właściwości owsa czynią z niego ciekawą roślinę. Owies nie tylko obniża pozom cholesterolu we krwi, ale i wykazuje działanie przeciwnowotworowe, moczopędne i uspokajające. Warto się zastanowić, czy nie powrócić do diety naszych dziadków i zacząć ponownie jeść produkty owsiane.

1. Wartości odżywcze owsa

Kilogram owsa zawiera od 15 do 48 mg witaminy E. Ta drogocenna dla nas witamina zawarta jest w bielmie i zarodku łupinki owsa. Niestety, łatwo ulega zniszczeniu. Po siedmiu miesiącach przechowywania owsa w temperaturze pokojowej poziom witaminy E znacznie spada. Witamina E jest znanym przeciwutleniaczem, który zwalnia procesy starzenia. Chroni nas przed zawałem, miażdżycą i tworzeniem się zakrzepów. Innym antyoksydantem, który znajduje się w owsie, jest kwas fenolowy: ferulowy i kawowy. Najwięcej zawiera ich łupina owsa, której niestety nie jemy. Otręby owsiane mają jej znacznie wiecej. Owies zawiera także avenatramidy. Są to związki wyłapujące niebezpieczne, reaktywne formy tlenu, które pustoszą nasz organizm. Obecne są one w mące owsianej i łupinkach. Rolę podobną do witamin pełnią w naszym organizmie flawonoidy. Te znajdują się w mące owsianej i zielonych częściach rośliny, których nie jadamy. Ponadto owies zawiera witaminy z grupy B, sole mineralne (miedź, selen, mangan, magnez) i lecytynę. Jego wartość odżywcza jest stosunkowo duża. Zawiera 2-3 razy więcej tłuszczu niż inne zboża. Tłuszcz ten składa się z kwasu linolowego, który zapobiega rozwojowi miażdżycy, kwasu oleinowego (nadaje się do smażenia) i palmitynowego. Owies wykazuje działanie podobne do opium. Stymuluje układ nerwowy. Wykorzystuje się ten fakt u koni wyścigowych. Ziarno owsa zawiera błonnik, przez co stabilizuje poziom cukru we krwi, co jest bardzo ważne dla chorych na cukrzycę. Dlatego zaleca się jej spożywanie na śniadanie lub kolacje.

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

2. Jak jeść owies?

Nie można zaprzeczyć zdrowotnym właściwościom owsa. Również produkty owsiane mają takie właściwości. Obniżają stężenie cholesterolu we krwi, działają uspokajająco, wzmacniają układ odpornościowy, stabilizują stężenie glukozy. Dlatego warto zjadać płatki, kasze czy otręby owsiane. Mąka owsiana nie zawiera glutenu, więc nie można upiec z niej chleba, jednak jest ona dodawana do jego wypieku. Najpopularniejszym daniem z owsa jest owsianka. Jej talerz zjedzony z rana z dodatkiem owoców i orzechów, zapewni nam energię na cały dzień. Wartościowe śniadanie z produktami owsianymi to energetyczny strzał w dziesiątkę.
W płatkach oraz otrębach owsianych jest obecny kwas fitynowy, który utrudnia wchłanianie w jelitach wielu związków, w tym soli mineralnych - żelaza, wapnia, magnezu. Mając to na uwadze, nie powinno się dodawać otrąb owsianych do każdego posiłku, jak również w trakcie jego konsumowania zażywać leki oraz suplementy diety, ponieważ duża zawartość błonnika negatywnie wpływa na ich biodostępność.

Owies warto włączyć do swojej diety. Zdrowe odżywianie polega między innymi na wykorzystywaniu naturalnych, ekologicznych zbóż. Produkty owsiane są dostępne w wielu postaciach, dlatego każdy bez trudu znajdzie coś dla siebie.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!