Złe stosunki z rodzicami a depresja
Rodzina znajduje szczególne miejsce wśród grup, do których człowiek przynależy w ciągu całego swojego życia. Dla każdego stanowi fundament rozwoju osobowości. Komunikacja w rodzinie spełnia wiele funkcji, które wpływają na kształtowanie relacji z matką i ojcem oraz innych relacji rodzinnych. Źródłem wiedzy o potrzebach dzieci są: rozmowy, pytania i uważne słuchanie. Rodzice powinni dawać swoim dzieciom możliwość mówienia o własnych potrzebach, pytać o nie, a przede wszystkim uważnie słuchać i obserwować własne dziecko.
1. Depresja a rodzice
Zrozumienie potrzeb dzieci jest podstawą porozumienia, a także tworzenia i podtrzymywania dobrych więzi. Dziecko, które dobrze czuje się we własnej rodzinie, otrzymuje wsparcie ze strony rodziców, ma zaspokojone najważniejsze potrzeby (bezpieczeństwa, miłości, akceptacji, kontaktu z bliskimi), w swoim zachowaniu kieruje się wartościami przekazanymi mu przez rodziców. Taką postawę można nazwać tendencją „ku rodzicom”, którzy stanowią dla dziecka punkt odniesienia w budowaniu wizji własnych ról życiowych i własnej przyszłości. Jeżeli atmosfera emocjonalna panująca w domu jest dla dziecka stresująca, wówczas dystansuje się wobec rodziców i zwykle kwestionuje lub odrzuca wartości, które oni prezentują. Takie zaburzenia we wzajemnym kontakcie z rodzicami stwarzają zasadniczą przeszkodę w wychowawczym oddziaływaniu przez rodziców.
2. Toksyczna rodzina
Zaburzenia w komunikacji rodzinnej wynikają przede wszystkim z ograniczonej ekspresji pewnych uczuć, potrzeb lub wiedzy. Do szkodliwych reguł zaburzających komunikację w rodzinie należą te, które mówią, że:
- źle jest prosić o pomoc,
- źle jest demonstrować złość wobec rodziców,
- źle jest rozmawiać o potrzebach i odczuciach,
- źle jest wyrażać strach,
- źle jest zauważać lub komentować nieporozumienia lub problemy.
Reguły te są pewnego rodzaju ogranicznikami, które uniemożliwiają członkom rodziny wzajemne dzielenie się swoimi doświadczeniami i uczuciami.
3. Rodzaje zaburzonej komunikacji z rodzicami
Zasady ograniczające ekspresję w rodzinie są przyczyną czterech podstawowych rodzajów zaburzeń komunikacji:
- zaprzeczania– oznacza odrzucenie tego, co boimy się wyrazić,
- pomijania – oznacza opuszczanie tych części komunikatu, które bezpośrednio wyrażają potrzeby rozmówcy i to, co on sobie uświadamia,
- przemieszczania – wiąże się z pośrednim wyrażaniem uczuć, często przez przenoszenie ich na członków rodziny. Przemieszczanie pozwala na wyrażanie uczuć w bezpieczniejszy sposób i wobec bezpieczniejszej osoby, najczęściej słabszej,
- niespójne komunikaty– pojawiają się, gdy informacje przekazywane przez pozę, mimikę, ton głosu, tempo mówienia nie zgadzają się z treścią komunikatu. Słowa nie pasują do tego, co wyraża ciało i głos. Takie sprzeczności powodują zniekształcenie informacji, zagubienie osoby, do której wiadomość jest skierowana lub przekazanie tylko małego, często nieistotnego fragmentu komunikatu.
4. Toksyczni rodzice a zaburzenia depresyjne
Konflikty w rodzinie to jeden z czynników środowiskowych powstawania zaburzeń zachowania u dzieci i młodzieży. Dorastający, niecieszący się dobrymi kontaktami z rodzicami, mają większy problem z akceptacją siebie niż rówieśnicy, których relacje z rodzicami są właściwe. Dzieci nieakceptujących, mało wrażliwych i niedążących do porozumienia rodziców, mają trudności z dostrzeganiem takichwartości społecznych, jak:
- bezinteresowna pomoc,
- troska i opieka,
- łatwość nawiązywania kontaktów z innymi,
- towarzyskość,
- odpowiedzialność,
- sprawiedliwość.
Konflikt jest szkodliwy, gdyż niweczy harmonijne współżycie i współdziałanie oraz powszechnie uznawane wartości. Konflikt prowadzi do nieracjonalnych zachowań, sprzyja podejrzliwości, prowadzi do utraty zaufania, dezintegruje jednostki i grupy, prowadząc do pogłębiania różnic między nimi (konflikt dezintegrujący).
Konsekwencją konfliktów dezintegrujących jest:
- wzrost poczucia krzywdy,
- wzrost lęku i mściwości,
- spadek kontroli siebie i relacji,
- spadek poczucia zaufania,
- spadek poczucia bycia w centrum,
- spadek poczucia wartości i zrozumienia.
Cechami deficytowymi są:
- przebaczenie,
- wynagrodzenie,
- bliskość,
- spójność
- oczyszczenie.
Jednostka traci grunt pod nogami. Powyższe aspekty stanowiączynnik ryzyka depresji u dorastających osób, co wynika z poczucia bycia odrzuconym, nieakceptowanym, z poczucia lęku, braku zaufania do rodziców itp. Zaczynają dominować:
- apatia i ponury nastrój,
- rozdrażnienie,
- smutek,
- skłonność do szybkiego zniechęcania się,
- dystans wobec rodziców,
- eskalacja konfliktów z rodzicami,
- rezygnacja z wcześniej lubianych zajęć,
- odmowa udziału w pracach domowych,
- zachowania autoagresywne,
- myśli samobójcze.
5. Problemy z komunikacją w rodzinie
Prawidłowy system komunikacji rodzinnej to taki, który daje możliwość wyrażania własnych poglądów, opinii, stwarza warunki do rozwijania własnej indywidualności i własnego punktu widzenia, uczy otwartości, wrażliwości i szacunku dla poglądów innych osób. Tak przebiegający proces porozumiewania się daje dorastającej osobie poczucie bezpieczeństwa i oparcia w rodzinie, w której rodzice dyskutują ze swoim dzieckiem, słuchają go i akceptują jego zdanie, stają się dla dziecka partnerami i podstawowym wzorcem do naśladowania w dorosłym, samodzielnym życiu.
Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.