Żywność light

Żywność light budzi w Polsce coraz większe zainteresowanie. Dzieje się tak, ponieważ jesteśmy coraz bardziej świadomi, jak sposób odżywiania wpływa na nasze zdrowie i prawidłową wagę ciała. Mimo to obserwujemy ciągły wzrost liczby ludzi otyłych w naszym kraju. Niestety prawo żywnościowe nie reguluje nazewnictwa produktów z kategorii light. Sytuację tę wykorzystują producenci, nazywając tak żywność, która nie powinna nigdy znaleźć się w tej grupie.

1. Czym są produkty light?

Produkt light charakteryzuje się obniżoną zawartością jednego lub kilku składników odżywczych lub mniejszą kalorycznością. Według przepisów unijnych, produkt ten powinien mieć obniżoną kaloryczność o 30%. Nie oznacza to, że jest dietetyczny i może być stosowany bez ograniczeń. Dodatkowo żywność light o ograniczonej zawartości cukru może być bogata w inny składnik, np. tłuszcz, mimo to nadal jest określana jako light. Jest to najczęstsza pułapka, na którą może się złapać praktycznie każdy potencjalny konsument. Prócz zmniejszonej zawartości kilokalorii, poprzez eliminację cukru i tłuszczu produkty mają ograniczoną ilość cholesterolu lub soli, czyli składników, których nadmiar może sprzyjać występowaniu chorób (otyłości, hipercholesterolemii, nadciśnienia tętniczego czy cukrzycy).

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

Do niektórych produktów typu light, na miejsce składników o zmniejszonej zawartości, dodawane są różne prozdrowotne elementy, takie jak błonnik pokarmowy czy witaminy i składniki mineralne. Tłuszcz w żywności light może być zastępowany białkiem, węglowodanami lub też niczym. Natomiast cukier zastępują sztuczne słodziki (aspartam, sacharyna czy acesulfam K). Czasami produkt light ma stosunkowo niewiele mniej kalorii niż jego pełnowartościowy odpowiednik lub żywność traktowana jako kaloryczna, np. ciastko.

2. Czy warto jeść produkty light?

Czy warto więc stosować żywność tego typu? Odpowiedź na to pytanie pozostaje niejednoznaczna. Otóż pewne produkty są faktycznie warte zauważenia (chociażby majonez light o zawartości tłuszczu prawie 50% mniejszym niż w pełnej wersji), inne zwodzą nas tylko nazwą. Przede wszystkim powinniśmy zachować umiar. Nie powinniśmy odżywiać się wyłącznie żywnością light. Stwarza ona bowiem zagrożenie niedoborami pewnych składników. Przykładem może być jogurt 0% tłuszczu, który mimo iż jest niskokaloryczny, nie powinien być wyłącznym produktem mlecznym spożywanym w całodziennej racji pokarmowej. Bez tłuszczu nasz organizm nie jest w stanie wchłonąć witamin w nich rozpuszczalnych, czyli witaminy A, D, E i K.

Znacznie korzystniej niż po produkty niskotłuszczowe jest sięgać po produkty mleczne półtłuste, które zarówno dostarczają mniejszej ilości tłuszczu, jak i pozwalają na optymalne wchłanianie składników mineralnych i witamin. Żywność typu light powinna być raczej uzupełnieniem racjonalnej diety, w celu zmniejszenia ilości cukru czy cholesterolu w codziennym jadłospisie. Ryzykiem jest również spożywanie większej ilości konserwantów i sztucznych barwników czy aromatów, dodawanych do tych produktów w celu zwiększenia walorów smakowych, zapachowych, poprawy konsystencji czy wyglądu.

Dowiedz się więcej

Zanim więc sięgniesz po żywność o obniżonej zawartości energii lub niektórych składników pokarmowych, zapoznaj się z kilkoma wskazówkami:

  • Zawsze czytaj etykiety, aby móc świadomie wybrać produkt, który Cię interesuje.
  • Zachowaj umiar. Jedz zarówno produkty w wersji light, jak i te o pełnej zawartości składników odżywczych.
  • Najważniejsze, aby żywność była zdrowa, świeża, naturalna i nieprzetworzona.
  • Nie jedz wyłącznie produktów zawierających 0% tłuszczu, mogą Cię narazić na niedobory witamin.
  • Niektóre składniki żywności mogą być przyczyną alergii, dlatego uważnie wybieraj produkty.
  • Czasem produkt light mylony jest z innymi, oznaczanymi jako slim, fitness, sport lub fit, których zawartość kaloryczna może nie być zmniejszona, a dodany jest składnik wspomagający wysiłek fizyczny.
  • Warte polecenia są produkty zawierające prozdrowotne składniki.
  • Produkty typu light nie powinny być spożywane przez kobiety w ciąży czy karmiące, ponieważ zawierają sztuczne środki słodzące, mogące wywołać niepożądane reakcje płodu czy niemowlęcia.

Podążając za idealną figury, musimy pamiętać, że tylko racjonalna, prawidłowo zbilansowana dieta i regularna aktywność fizyczna są gwarancją uzyskania prawidłowej masy ciała.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!