Trwa ładowanie...

30 minut joggingu codziennie może spowolnić proces starzenia się komórek o 9 lat

Badacz z Uniwersytetu Brigham Young w Provo w stanie Utah stwierdził, że 30 minut joggingu przez 5 dni w tygodniu może ograniczyć skracanie się telomerów i spowolnić proces starzenia się komórek nawet o 9 lat.

Telomery są ochronnymi nasadkami na końcach chromosomów, w komórkach przypominają strukturą nici, które trzymają DNA. Często są one porównywane z plastikowymi zakończeniami sznurowadła, ponieważ zapobiegają strzępieniu się końcówek chromosomów i przyklejaniu się do innych.

Telomery są uważane za markery wieku biologicznego. W miarę starzenia się telomery ulegają skróceniu. Kiedy stają się zbyt krótkie, nie są w stanie chronić chromosomów, a to może powodować zatrzymanie pracy komórek i ich umieranie.

Zobacz film: "Jak ubrać się na jogging jesienią i zimą?"

Niezdrowy styl życia, a więc np. brak wysiłku fizycznego, może również przyczynić się do skracania telomerów poprzez stres oksydacyjny, czyli niezdolność ciała do zrekompensowania zniszczeń komórek spowodowanych przez wolne rodniki.

Nowe badanie przeprowadzone przez prof. Larry Tucker z Wydziału Nauk o Aktywności Fizycznej w Brigham pokazuje, jak ważna jest aktywność fizyczna w celu ochrony przed starzeniem się komórek.

Odkrycia zostały niedawno opublikowane w czasopiśmie "Preventative Medicine".

W swoim studium prof. Tucker przeanalizował dane dotyczące 5 823 dorosłych osób, które uczestniczyły w ogólnoświatowym badaniu National Health and Nutrition Examination Survey przeprodzonym w latach 1999-2002.

Badacz przyjrzał się telomerom każdego uczestnika. Ponadto, przyjrzał się on uczestnikom, którzy brali udział w 62 zajęciach fizycznych w czasie 30-dniowego okresu, wykorzystując te informacje do obliczania poziomu ich aktywności fizycznej.

W porównaniu z osobami, które nie ruszały się i spędzały większość czasu w pozycji siedzącej stwierdzono, że osoby o wysokim stopniu aktywności miały telomery o długości, która sugerowała, że ich wiek biologiczny był o 9 lat niższy od tego u osób niećwiczących i o 7 lat od wieku osób, które były umiarkowanie aktywne.

W przypadku kobiet, za dużą aktywność uznano 30 minut joggingu codziennie przez 5 dni w tygodniu, a w przypadku mężczyzn 40 minut.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

Profesor był zaskoczony odkryciem, że długość telomerów między uczestnikami siedzącymi a osobami średnio aktywnymi nie różniła się znacząco. Oznacza to, że w celu ochrony przed starzeniem się komórek, najlepsze są wysokie poziomy aktywności fizycznej.

Według niego, jeśli chcemy faktycznie spowolnić biologiczny proces starzenia się, to odrobina wysiłku fizycznego nie wystarczy. Aby to osiągnąć, trzeba regularnie ćwiczyć i to na wysokim poziomie.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza