Assessment Center

Assessment Center to inaczej ośrodki ocen. Jest to jedna ze zintegrowanych metod rekrutacji, polegająca na ocenie kompetencji kandydata przez obserwację jego zachowania w trakcie wykonywania specjalnie opracowanych zadań. Assessment Center odbywa się w formie sesji trwającej zazwyczaj jeden dzień, czasem dwa dni. Kandydat przebywa w grupie, w której może spotkać innych kandydatów na to samo stanowisko pracy. Jak się przygotować do Assessment Center?

1. Co to jest Assessment Center?

Tradycyjny dobór pracowników opiera się na rozmowie kwalifikacyjnej, ewentualnie rozmowie psychologicznej i wykonaniu testów rekrutacyjnych, np. testów inteligencji, testów na refleks, spostrzegawczość, kreatywność, testów osobowości czy zadań demaskujących specyficzne zdolności i umiejętności wymagane na dane stanowisko. Wśród nowoczesnych i zarazem bardzo kosztownych metod selekcji i oceny kandydatów wymienia się Assessment Center (AC), czyli ośrodki ocen, składające się z grupy asesorów oceniających. Assessment Center jest drogą metodą rekrutacyjną, dlatego używa się jej głównie do wyboru managerów albo do selekcji osób na wysokie stanowiska kierownicze.

Zobacz film: "Co wpływa na pewność siebie?"

AC to kompleksowa strategia, polegająca na indywidualnym (audyt personalny) lub częściej grupowym badaniu kandydatów (pracowników), prowadzona przez zespół badaczy-obserwatorów, posługujących się zintegrowaną, specjalnie dobraną baterią technik diagnostyczno-selekcyjnych, wyposażonych w kryteria analizy i oceny uzyskiwanych informacji. AC zwykle trwa dwa dni, ale jest poprzedzone okresem przynajmniej dwutygodniowego przygotowania metod rekrutacyjnych. Konkretny plan działań ustalany jest przez wyszkolonych psychologów bądź pracowników działu HR danej firmy.

2. Kto może zostać zaproszony do Assessment Center?

Na zorganizowanie takiej sesji pozwolić mogą sobie firmy, które stać na ten rodzaj rekrutacji. Zdarza się jednak, że średnie firmy także decydują się na Assessment Center, ponieważ mają pewność, że zatrudniona osoba będzie kompetentna. Sesje zazwyczaj skupiają osoby, którym stawiane są wymagania interpersonalne, kierownicze, związane z umiejętnością wywierania wpływu. Assessment Center dotyczy takich stanowisk, jak: doradca, sprzedawca, negocjator, mediator, manager.

3. Przygotowanie do Assessment Center

Na sesję Assessment Center trzeba przygotować się tak, jak na rozmowę kwalifikacyjną, zatem najważniejsze to przyjść wypoczętym i wyspanym, nie spóźnić się i zachowywać pozytywne podejście do procesu. Warto eksponować serdeczny uśmiech, otwartość i gotowość na współpracę. Trzeba pokazać, że się nie stresujemy i starać się zaprezentować z jak najlepszej strony.

Kandydaci powinni wiedzieć o tym, jakie są najczęściej popełniane błędy:

  • próba przewidzenia potrzebnych kompetencji na dane stanowisko i dopasowanie swojego zachowania do nich – nawet stanowisko o tej samej nazwie w każdej firmie wygląda inaczej, dlatego nie sposób przewidzieć oczekiwanych cech;
  • próba odegrania roli i udawania kogoś, kim się nie jest – może się nie powieść z powodu stresu, presji czasu i zmęczenia psychicznego.

Po zakończeniu Assessment Center osoby obserwujące kandydatów przygotowują opinię o każdym z nich. Trzeba pamiętać, że Assessment Center powinien być przeprowadzany pod okiem fachowców i trwać cały dzień. Niektóre firmy uciekają się do łatwiejszego rozwiązania i proponują kandydatom wykonanie tylko dwóch zadań – nazywanie sesji tego rodzaju mianem Assessment Center jest nadużyciem.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!