Czy suplementy diety działają?

Ogólnie wiadomo, że wzbogacanie diety o różnorodne suplementy wywiera nieoceniony wpływ na organizm. Nowe badania naukowe wykazały, że osoby, które przez dłuższy czas zażywają witaminy i minerały, mogą pochwalić się znacznie lepszą pamięcią niż te, które nie stosują żadnej suplementacji. Odkrycie to sugeruje, że dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych może wspomóc procesy myślowe, a także polepszyć pamięć osób w podeszłym wieku.

1. Badania nad właściwościami suplementów

Wcześniejsze badania obserwacyjne wykazały zależność między zwiększonym spożyciem niektórych składników odżywczych a procesami myślowymi. Naukowcy z Paryża doszli do wniosku, że obserwacje te nie wyjaśniły jednak związku przyczynowo-skutkowego. Według nich najważniejszym pytaniem było, czy procesy umysłowe zależą od diety, czy może dieta zależy od procesów myślowych. Możliwe jest bowiem, że osoby, które są efektywniejsze w procesach poznawczych, zwracają większą uwagę na pokarmy, które spożywają.

Zobacz film: "Domowe sposoby na pozbycie się trądziku"

Aby wyjaśnić ten związek, badacze paryscy przeprowadzili badania na około 4,5 tys. Francuzów. W 1994 roku, kiedy uczestnicy badania mieli od 45 do 60 lat, badacze losowo podzielili ich na dwie grupy. Przez 8 lat połowa badanych zażywała regularnie suplementy, takie jak witaminy C i E, selen, cynk oraz beta-karoten. Pozostali otrzymywali tabletki placebo niezawierające żadnych składników odżywczych. Warto podkreślić, że badani nie wiedzieli, jakie tabletki zażywają.

Różnorodność witamin
Różnorodność witamin

Witaminy są związkami organicznymi, których już niewielka ilość jest niezbędna do prawidłowego przebiegu...

zobacz galerię

2. Witaminy i minerały a pamięć

Po upływie 14 lat uczestnicy badania znów spotkali się w laboratorium, gdzie naukowcy przeprowadzili testy sprawdzające stan pamięci. Mimo że osoby z obu grup miały podobne wyniki na większości testów – ci, którzy zażywali suplementy wypadli znacznie lepiej w testach sprawdzających pamięć długoterminową. Naukowcy podkreślają, że należy uważnie przeanalizować wyniki badań. Możliwe jest, że z powodu dużej liczby przeprowadzonych testów wykazane różnice w efektywności procesów myślowych są wynikiem przypadku. Mimo wszystko, wyniki badań wskazują na zbawienny wpływ zbilansowanego spożycia składników antyoksydacyjnych na sprawnie przebiegające procesy myślowe.

Naukowcy podkreślają, że wzbogacenie diety o witaminy i minerały nie wymaga suplementacji. Można przecież dostarczyć organizmowi składniki odżywcze dzięki przemyślanym wyborom produktów spożywczych. Przykładowo, soki owocowe są bogate w witaminę C, a olej roślinny jest naturalnym źródłem witaminy E. Zażywanie suplementów powinno być ostatnią deską ratunku. Dodatkowo, naukowcy apelują, aby nie przeceniać właściwości suplementów w poprawie pracy mózgu. Witaminy i minerały są ważne dla pamięci, jednak nie są jedynymi czynnikami, które na nią wpływają. Najważniejsze dla mózgu są: zdrowa dieta, aktywność fizyczna oraz praca nad poszerzaniem wiedzy. 

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!