Fitness czy aerobik?

spis treści
rozwiń

Ćwiczenia na mięśnie Często nie wiadomo, czym właściwie się od siebie różnią te rodzaje treningu. Na co się zatem zdecydować, chcąc zadbać o sprawność ruchową? Fitness i aerobik są pojęciami, które odnoszą się do trenowania dążącego do poprawy sylwetki, kondycji oraz zdrowia. Fitness jest pojęciem szerszym niż aerobik. Kojarzy się często z rekreacją ruchową bądź ze zdrowym stylem życia. Bez względu na to, czy wybierzesz fitness, czy aerobik, korzyści płynące dla zdrowia fizycznego i psychicznego są podobne.

1. Fitness, czyli styl życia

Fitness jest słowem zapożyczonym z języka angielskiego. „Fit” oznacza bycie w szczytowej formie, dzięki wykonywaniu odpowiednich ćwiczeń fizycznych. W semantycznym znaczeniu słowa „fitness” mieszczą się takie pojęcia, jak: sprawność fizyczna, kondycja i wydolność organizmu. Konotacje intuicyjne fitnessu to ruch, sport, aktywność fizyczna, a także zdrowy styl życia.

Zobacz film: "Wpływ sportu na zdrowie"

Fitness czy aerobik?
Fitness czy aerobik?

Ćwiczenia zawsze należy dobierać do własnych możliwości, nie wolno zapominać o systematyczności oraz...

zobacz galerię

Fitness to dynamiczny sposób na dobre samopoczucie i poprawę nastroju. Dla wielu ludzi to nie tylko aktywność ruchowa, ale również sposób na życie i utrzymanie zdrowia.

Podstawowe cele fitnessu, to:

  • zwiększenie wydolności serca,
  • poprawienie wydolności oddechowej,
  • poprawienie wydolności krążeniowej,
  • obniżenie cholesterolu we krwi,
  • zredukowanie stresu i napięcia emocjonalnego.

Fitness jest też przez niektórych uznawany za najmłodszą konkurencję kulturystyczną. Można powiedzieć, że fitness wywodzi się z kobiecej kulturystyki, która łączy piękno umięśnionego ciała z elementami ruchowymi, akrobatyczno-tanecznymi. Wyróżnia się m.in. fitness gimnastyczny oraz sylwetkowy.

Fitness gimnastyczny jest dyscypliną sportową, skupiającą zawodników zaznajomionych z tańcem, gimnastyką i akrobatyką. Ta konkurencja sportowa charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem pod względem siłowym i ruchowym. W pierwszej rundzie oceniana jest proporcjonalna, zgrabna, dobrze wyrzeźbiona, umięśniona sylwetka. Sędziowie przyznają zawodnikom punkty za ogólną prezentację, aparycję, wdzięk osobisty oraz kostium. Kolejny etap stanowi minutowy układ choreograficzny, tańczony z dowolnym podkładem muzycznym. W rundzie tej prezentowana jest dynamika ruchu, technika, gibkość ciała oraz elementy taneczne i kroki aerobiku. Na podstawie punktacji wyłaniani są zwycięzcy.

Fitness sylwetkowy to konkurencja, w której ocenia się wyłącznie rzeźbę ciała, sylwetkę zawodników. Zawodnicy prezentują się w kostiumach jednoczęściowych oraz dwuczęściowych. Zawody odbywają się z podziałem na kategorie wiekowe i wagowe, inne dla kobiet i mężczyzn. Ważna jest proporcja ciała – symetria w rozbudowaniu górnej i dolnej jego części. Dla sportowców jest to dyscyplina bardziej przystępna, ponieważ nie wymaga układu choreograficznego.

2. Aerobik, czyli zestaw ćwiczeń

Pierwotne znaczenie słowa „aerobik” oznaczało w angielszczyźnie „życie lub uaktywnianie się tylko w obecności tlenu”. Dopiero później wyraz „aerobik” zyskał nowe konotacje znaczeniowe, stosowane do określenia systemu treningowego. W fizjologii aerobik odnosi się do przemian energetycznych, które opierają się na dostarczaniu tlenu do mięśni wykonujących duży wysiłek i wymagających wytrzymałości.

Aerobik, mówiąc najogólniej, jest zestawem ćwiczeń gimnastycznych z elementami tańca. Taneczny charakter ćwiczeń (tzw. stepy) uelastycznia ciało i pobudza krążenie krwi, by organizm poddany dodatkowym obciążeniom mógł pobierać możliwie dużo tlenu i by nie istniało ryzyko niedotlenienia czy powstawania zakwasów. Obecnie w terminie „aerobik” zawiera się szereg nazw zajęć oferowanych przez kluby fitness.

Podstawowe rodzaje aerobiku, to:

  • cardio – zajęcia wzmacniające układ krążenia, np. aerobik taneczny,
  • muscle – zajęcia pośrednio wzmacniające mięśnie,
  • cardio&muscle – formy mieszane, usprawniające krążenie krwi i mięśnie,
  • cooling – zajęcia obejmujące stretching, ćwiczenia gibkościowe czy ćwiczenia pilates.

Oddzielną kategorię stanowi aerobik sportowy. Zawodnicy w aerobiku sportowym muszą być silni i dynamiczni. Pod uwagę brana jest statyka ciała, gibkość i wytrzymałość. W odróżnieniu od fitnessu sylwetkowego, prezentacja zawodnika przed komisją trwa dwie minuty i musi zawierać elementy obowiązkowe, do których należą kroki podstawowe, naprzemienne wymachy nóg, pompki oraz pajace i minimum po jednym elemencie z grup: pompki, szpagaty, podpory, skoki. Układ choreograficzny wykonuje się w takt muzyki, w odpowiednim tempie.

Fitness a aerobik – obie formy aktywności fizycznej pozytywnie wpływają na zdrowie i pozwalają wyrzeźbić smukłą sylwetkę ciała. Do ćwiczeń można wykorzystywać specjalne akcesoria: hantle, małe ciężarki, rozciągliwe sznury siłowe, skakanki itp. Fitness i aerobik to doskonałe metody na odchudzanie.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!