Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (874 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Ochrona przed słońcem - wakacyjne must have

 Katarzyna Krupka
27.07.2019 09:25
Fotoprotekcję warto stosować przez cały rok
Fotoprotekcję warto stosować przez cały rok

Z roku na rok liczba pacjentów chorych na nowotwory złośliwe skóry w Polsce wzrasta. Składa się na to wiele czynników. Jednym z nich jest brak odpowiedniej wiedzy na temat fotoprotekcji. O to, jaki ma wpływ na rozwój nowotworów złośliwych skóry, postanowiliśmy zapytać dermatolog Magdalenę Kręgiel z Columna Medica.

Katarzyna Krupka, WP abcZdrowie: Czy fotoprotekcja to to samo co ochrona przed słońcem?

Magdalena Kręgiel spec. dermatologii i wenerologii, lekarz medycyny estetycznej: Tak, fotoprotekcja to synonim ochrony skóry przed wpływem promieniowania słonecznego. Dlaczego więc powinniśmy z umiarem podchodzić do tematu kąpieli słonecznych, skoro tak poprawiają humor, działają antydepresyjnie, wyzwalają produkcję wit. D? Niestety, okazuje się, że negatywne skutki promieniowania mogą być bardzo poważne.

Ma pani na myśli nowotwory złośliwe?

Zobacz film: "Kto jest najbardziej narażony na czerniaka?"

Prawidłowa fotoprotekcja ma fundamentalne znaczenie w ochronie przeciwnowotworowej skóry. Związek nadmiernej, wieloletniej ekspozycji na promieniowanie UV z rakiem podstawnokomórkowym, z rogowaceniem słonecznym i jego następstwem w postaci raka kolczystokomórkowego jest ewidentny i niepodważalny.

Od dawna wiadomo także, że ryzyko wystąpienia najniebezpieczniejszego nowotworu skóry - czerniaka złośliwego - wzrasta m.in. z liczbą incydentów poparzeń słonecznych w przeszłości, szczególnie w okresie dzieciństwa. Dlatego tak ważne jest, aby od samego początku skóra niemowląt i dzieci była odpowiednio chroniona. Nadmierne opalanie się i korzystanie z solariów są szczególnie groźne dla skóry, ponieważ emitowane tam fale należą głównie do spektrum promieniowania UVA, które wnika w głąb skóry i dokonującego zniszczeń w obrębie DNA prowadzących do kancerogenezy.

Odpowiednia profilaktyka zmniejsza ryzyko czerniaka
Odpowiednia profilaktyka zmniejsza ryzyko czerniaka

A jakie konsekwencje może mieć brak fotoprotekcji?

Najlepszą odpowiedzią na to pytanie jest sytuacja, jaka ma miejsce w Australii - zamieszkałej głównie przez osoby o niskim fototypie skóry, a poddane bardzo dużemu nasłonecznieniu. Australia to miejsce, gdzie odnotowuje się najwięcej na świecie przypadków czerniaka złośliwego i innych raków skóry. Jest to ewidentny dowód na rakotwórczy wpływ promieni UV. Oczywiście kluczowe znaczenie mają też indywidualne predyspozycje osobniczne i niski fototyp skóry.

Czy fotoprotekcja powinna być stosowana przez cały rok?

Zdecydowanie tak. Natężenie promieniowania UVB jest najintensywniejsze w okresie letnim w słoneczne dni, natomiast promieniowanie UVA towarzyszy nam przez cały rok na tym samym poziomie. Co więcej - bez problemu przenika ono przez chmury i szyby. Dlatego jesteśmy narażeni na nie przez cały rok.

Dodatkowo coraz powszechniejsza turystyka - tropikalne destynacje, wielokrotne w ciągu roku, często w okresie zimowym, kiedy skóra nie jest zahartowana na słońcu, zwiększają ryzyko nowotworów skóry. Prognozy w Polsce sugerują, że liczba zachorowań na czerniaka złośliwego w ogóle populacji może wzrosnąć dwukrotnie do 2025 roku.

Niektóre czynniki mogą zwiększać ryzyko czerniaka
Niektóre czynniki mogą zwiększać ryzyko czerniaka

Jakie są zatem zasady skutecznej fotoprotekcji, które musimy absolutnie przestrzegać?

Najprostszą metodą jest oczywiście unikanie ekspozycji na promieniowanie słoneczne, przebywanie w cieniu. Powszechnie panuje przeświadczenie, że stosowanie specjalnych kremów i balsamów z filtrami przeciwsłonecznymi jest wystarczające, ale nie jest to do końca prawda. To tylko jeden z elementów prawidłowej fotoprotekcji.

To co jeszcze się przyda?

Do pełnej ochrony potrzebne są jeszcze certyfikowane okulary przeciwsłoneczne (Filtr UV 400 kat.3 lub 4 CE), odpowiednie okrycie głowy - kapelusz, odzież ochronna z gęsto tkanych materiałów barwy ciemnej, a najlepiej z filtrami przeciwsłonecznymi. Taka odzież używana w okresie wakacyjnym w ostatnich latach zyskuje na popularności szczególnie wśród rodziców stosujących ją u swoich małych dzieci oraz wśród osób aktywnie uprawiających sporty wodne.

Wracając do tematu kremów z filtrami przeciwsłonecznymi. Obecnie na rynku są dostępne preparaty o bardzo szerokim spektrum działania. Zawierają one filtry chemiczne i mechaniczne, najczęściej mieszaniny jednych i drugich, a także dodatki antyoksydantów i zamknięte w liposomach enzymy naprawiające uszkodzenia DNA. Kremy takie chronią skórę przed promieniowaniem UVA i UVB, ale również podczerwienią (IR) i niebieskiem światłem widzialnym (HEV) emitowanym m.in. przez ekrany smartfonów. Wszystkie wymienione rodzaje fal mają niekorzystny wpływ na jakość skóry - przyspieszają procesy starzenia.

Oczywiście kremy te mają szansę być skuteczne tylko i wyłącznie w przypadku ich prawidłowego stosowania, a mianowicie regularnej aplikacji co 2-3 godziny w ilości ok. 20g/m2 skóry oraz każdorazowo po ewentualnej kąpieli. Większość osób nie jest tego świadoma i tym samym często doprowadza do poparzeń słonecznych, sugerując, że to wina kremu z filtrem. To błąd popełniany niestety przez większość Polaków. Nie bez znaczenia pozostaje także stopień ochrony przeciwsłonecznej. Z dermatologicznego punktu widzenia zalecana jest wysoka i bardzo wysoka ochrona rzędu 30/50+SPF.

Czy nasze kremy, które używamy każdego dnia, również powinny mieć filtry przeciwsłoneczne?

Branża dermoskometyczna wykorzystuje aktualne doniesienia medyczne i obecnie w strategii antiageing fotoprotekcja plasuje się na czołowym miejscu. Nie dziwi więc fakt, że na opakowaniach wielu kremów "na dzień" czy podkładów do twarzy można znaleźć informację o stopniu ochrony przeciwsłonecznej. Jednak w przypadku pacjentów z fotodermatozami (chorobami skóry zaostrzającymi się po ekspozycji na słońce), problemami z melasmą czy trądzikiem różowatym takie produkty nie są wystarczające i u tej grupy osób rekomendowane jest całoroczne, codzienne stosowanie wysokiej jakości kremów z szerokopasmowymi filtrami.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze