Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (874 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

IG – w których produktach jest najniższy?

 Aleksandra Miłosz
15.02.2016 14:50
IG – w których produktach jest najniższy?
IG – w których produktach jest najniższy? (Ilustracja / Shutterstock)

Piękny wygląd i szczupła sylwetka to wymagania współczesnego świata. Bez nich czujemy się nieatrakcyjni, więc robimy wszystko, aby osiągnąć zadowalające rezultaty. Nie bez powodu coraz częściej sięgamy po diety i głodówki. Czasem jednak to nie pragnienie szczupłej sylwetki prowadzi do zmiany diety, tylko chory organizm, który wymaga odpowiedniego wsparcia. Jest nim dieta Montignaca, składająca się wyłącznie z produktów o niskim indeksie glikemicznym.

spis treści

1. Czym jest indeks glikemiczny?

Indeks glikemiczny jest wskaźnikiem informującym o tym, jak reaguje organizm po spożyciu danego produktu – dokładnie chodzi o to, jak produkt spożywczy wpływa na poziom glukozy we krwi. Dlaczego indeks glikemiczny jest tak ważny?

Ponieważ nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że węglowodany o tej samej ilości cukru mogą różnie wpływać na stężenie glukozy w naszym organizmie. Produkty o wysokim indeksie glikemicznym powodują szybki i gwałtowny wzrost glukozy we krwi, natomiast te o niskim nie powodują wzrostu lub jest on niewielki.

Wyjściową do obliczenia indeksu glikemicznego danego produktu jest to, w jakim stopniu zawarta w nim glukoza jest wchłaniana do organizmu – jeśli wchłania się w całości to IG wynosi 100.

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"
9 popularnych diet, których powinnaś unikać
9 popularnych diet, których powinnaś unikać [11 zdjęć]

Istnieje mnóstwo diet, które brane są pod uwagę przez osoby chcące zrzucić zbędne kilogramy. Jednak

zobacz galerię

2. Cukier w organizmie

Regulowanie poziomu cukru w organizmie jest ważne zwłaszcza dla osób zmagających się z cukrzycą lub insulinoopornością.

Cukry pochodzące ze składników spożywanych w ciągu dnia są głównym źródłem energii organizmu i powinny ją zaspokajać w 50–65 proc. Najlepiej gdy zapotrzebowanie na energię jest pokryte przez zastosowanie węglowodanów złożonych, które są zdrowsze dla organizmu.

Zanim jednak węglowodany zostaną wchłonięte, są spalane na glukozę, która wchłania się do krwi. W przypadku węglowodanów złożonych, które znajdują się w produktach o niskim indeksie glikemicznym, wchłaniana glukoza jest przyswajana bardzo powoli w przeciwieństwie do węglowodanów prostych, z których glukoza wchłania się natychmiast po ich spożyciu, przez co jej stężenie we krwi podnosi się gwałtownie.

To z kolei wpływa na szybką reakcję trzustki i natychmiastowy wyrzut insuliny do organizmu.

3. Działanie indeksu glikemicznego

Indeks glikemiczny, w zależności od tego, w jakim stopniu z danego produktu jest wchłaniana glukoza, został podzielony na 3 grupy. Do pierwzej należą produkty o niskim indeksie glikemicznym, z których glukoza jest wchłaniana maksymalnie w 55 proc.

Produkty o średnim IG to druga grupa. Znajdują się w niej produkty z wchłanianiem glukozy w przedziale między 55 - 69 proc. Ostatnia grupa to produkty o wysokim IG z wchłanialnością glukozy przekraczającą 70 proc. Warto wiedzieć, że w przypadku niektórych produktów wartość indeksu glikemicznego może się zmieniać.

Zależy to np. od tego czy został poddany obróbce termicznej – produkty gotowane mają przeważnie wyższy IG. W przypadku owoców wahania wynikają ze stopnia dojrzałości owocu oraz tego, czy jest jedzony na surowo.

4. Niski indeks glikemiczny

Dieta o niskim indeksie glikemicznym powinna być przestrzegana przede wszystkim przez soby zmagające się z wahaniami poziomu cukru w organizmie. W każdym z 5 spożywanych w ciągu dnia posiłków podstawę powinien stanowić składnik o niskim IG.

Mogą to  być rośliny strączkowe (z wyjątkiem bobu), niemal wszystkie warzywa z wyłączeniem pasternaku, pieczonych ziemniaków, brukwi, buraków i dyni, a także owoce. Chcąc trzymać się niskiego indeksu glikemicznego, lepiej zrezygnować z bardzo słodkich owoców takich jak arbuz, banany, ananasy czy rodzynki, ponieważ ich IG jest średni bądź wysoki.

Nie martwiąc się o poziom cukru we krwi, możemy włączyć do diety suszone przyprawy, warzywa liściaste, cebulę, oliwki, grzyby, fasolkę szparagową, orzechy, wiśnie, jagody, cytrusy, czosnek, dziki ryż, suszone pomidory oraz truskawki i żurawinę.

Pamiętajmy, że niektóre produkty mogą zmieniać swój IG po ich przetworzeniu, dlatego zawsze lepiej sprawdzić, jak wygląda indeks surowej marchewki, a jak zmieni się po jej ugotowaniu.

Warto wiedzieć, że dieta opierająca się na niskim indeksie glikemicznym nie jest przeznaczona tylko dla osób z wahaniami cukru we krwi, ale także tych, które chcą pozbyć się dodatkowych kilogramów. Powolne uwalnianie glukozy do krwi sprawia, że dłużej czujemy się nasyceni i nie podjadamy między posiłkami.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze