Jagody na nadciśnienie!

Nadciśnienie jest jedną z najczęstszych chorób sercowo-naczyniowych. Może doprowadzić do wylewu krwi do mózgu oraz chorób serca. Do niefarmakologicznych elementów leczenia zalicza się normalizację masy ciała, regularne ćwiczenia, zaprzestanie palenia tytoniu, a także przestrzeganie odpowiedniej diety. Najnowsze badania dowodzą, że ryzyko nadciśnienia jest jeszcze mniejsze, gdy poza spożywaniem zdrowych, dobrze zbilansowanych posiłków spożywamy... jagody!

1. Co to są antocyjany?

Jagody
Jagody

Badania dowiodły, że antocyjaniny, bioaktywne związki spotykane w borówkach, mogą chronić przed nadciśnieniem.

zobacz galerię

Ostatnie badania dowiodły, że antocyjany - bioaktywne związki chemiczne z rodziny flawonoidów, spotykane m.in. w borówkach - mogą chronić przed nadciśnieniem. Duże stężenie tych związków występuje w czarnej porzeczce, malinie, oberżynie i borówce. Inne flawonoidy można znaleźć w różnorodnych owocach, warzywach, ziarnach i ziołach. Udowodniono, że te występujące między innymi w herbacie, sokach owocowych, czerwonym winie i ciemnej czekoladzie,redukują ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Okazuje się, że spożywanie tych produktów może zmniejszyć ryzyko zachorowania na tę uciążliwą chorobę aż o 10%.

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

2. Antocyjany w walce z nadciśnieniem

W celu sprawdzenia zależności między rozwojem nadciśnienia a spożywaniem flawonoidów naukowcy z Uniwersytetu Harwardzkiego poddali badaniu 200 tys. osób wolnych od nadciśnienia. Każdy badany miał regularnie spożywać flawonoidy w postaci wcześniej wspomnianych owoców oraz co 2 lata wypełniać ankiety dotyczące stanu zdrowia. Każdy przypadek występowania nadciśnienia w okresie, w którym trwało badanie (14 lat), był skrupulatnie notowany. Okazało się, że w przeciągu 14 lat, 35 tys. osób zachorowało na nadciśnienie. Źródłem flawonoidów u badanych osób była w szczególności herbata. Związków tych dostarczały także jabłka, sok pomarańczowy, jagody, truskawki i czerwone wino. Porównując rodzaj flawonoidu z przypadkami nadciśnienia, naukowcy odkryli, że najmniejszy procent zachorowań odnotowano w grupie, która regularnie spożywała antocyjany (występujące głównie w truskawkach i jagodach). Efekt był najbardziej widoczny u osób poniżej 60 roku życia. Owocem zawierającym najwięcej antocyjanów okazała się jagoda (jej konsumpcja miała większy wpływ na spadek zachorowalności na nadciśnienie). Antocyjany dostarczane do organizmu przynajmniej raz w tygodniu zmniejszyły prawdopodobieństwo zachorowania nawet o 10%.

Następnym krokiem naukowców będzie oszacowanie, jakie dawki antocyjanów są niezbędne do całkowitego wyeliminowania ryzyka nadciśnienia. Dzięki temu możliwe będzie ustalenie sugerowanej ilości tygodniowego spożycia tych związków dla ludzi z poszczególnych grup wiekowych. Być może niedługo choroba ta odejdzie w zapomnienie, a następne pokolenie nie będzie znało aparatów do mierzenia ciśnienia.

Następny artykuł: Wodorosty na nadciśnienie

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!