Jagody na nadciśnienie!

Nadciśnienie jest jedną z najczęstszych chorób sercowo-naczyniowych. Może doprowadzić do wylewu krwi do mózgu oraz chorób serca. Do niefarmakologicznych elementów leczenia zalicza się normalizację masy ciała, regularne ćwiczenia, zaprzestanie palenia tytoniu, a także przestrzeganie odpowiedniej diety. Najnowsze badania dowodzą, że ryzyko nadciśnienia jest jeszcze mniejsze, gdy poza spożywaniem zdrowych, dobrze zbilansowanych posiłków spożywamy... jagody!

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

1. Co to są antocyjany?

Jagody
Jagody

Badania dowiodły, że antocyjaniny, bioaktywne związki spotykane w borówkach, mogą chronić przed nadciśnieniem.

zobacz galerię

Ostatnie badania dowiodły, że antocyjany - bioaktywne związki chemiczne z rodziny flawonoidów, spotykane m.in. w borówkach - mogą chronić przed nadciśnieniem. Duże stężenie tych związków występuje w czarnej porzeczce, malinie, oberżynie i borówce. Inne flawonoidy można znaleźć w różnorodnych owocach, warzywach, ziarnach i ziołach. Udowodniono, że te występujące między innymi w herbacie, sokach owocowych, czerwonym winie i ciemnej czekoladzie,redukują ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Okazuje się, że spożywanie tych produktów może zmniejszyć ryzyko zachorowania na tę uciążliwą chorobę aż o 10%.

Jagody na nadciśnienie!
Jagody na nadciśnienie! (Zdjęcie owsianki z jagodami / Shutterstock)

2. Antocyjany w walce z nadciśnieniem

W celu sprawdzenia zależności między rozwojem nadciśnienia a spożywaniem flawonoidów naukowcy z Uniwersytetu Harwardzkiego poddali badaniu 200 tys. osób wolnych od nadciśnienia. Każdy badany miał regularnie spożywać flawonoidy w postaci wcześniej wspomnianych owoców oraz co 2 lata wypełniać ankiety dotyczące stanu zdrowia. Każdy przypadek występowania nadciśnienia w okresie, w którym trwało badanie (14 lat), był skrupulatnie notowany. Okazało się, że w przeciągu 14 lat, 35 tys. osób zachorowało na nadciśnienie. Źródłem flawonoidów u badanych osób była w szczególności herbata. Związków tych dostarczały także jabłka, sok pomarańczowy, jagody, truskawki i czerwone wino. Porównując rodzaj flawonoidu z przypadkami nadciśnienia, naukowcy odkryli, że najmniejszy procent zachorowań odnotowano w grupie, która regularnie spożywała antocyjany (występujące głównie w truskawkach i jagodach). Efekt był najbardziej widoczny u osób poniżej 60 roku życia. Owocem zawierającym najwięcej antocyjanów okazała się jagoda (jej konsumpcja miała większy wpływ na spadek zachorowalności na nadciśnienie). Antocyjany dostarczane do organizmu przynajmniej raz w tygodniu zmniejszyły prawdopodobieństwo zachorowania nawet o 10%.

Następnym krokiem naukowców będzie oszacowanie, jakie dawki antocyjanów są niezbędne do całkowitego wyeliminowania ryzyka nadciśnienia. Dzięki temu możliwe będzie ustalenie sugerowanej ilości tygodniowego spożycia tych związków dla ludzi z poszczególnych grup wiekowych. Być może niedługo choroba ta odejdzie w zapomnienie, a następne pokolenie nie będzie znało aparatów do mierzenia ciśnienia.

Następny artykuł: Wodorosty na nadciśnienie

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy