Jedzenie z grilla

Pierwsze oznaki ciepła powodują, że jak najwięcej czasu chcemy spędzać na dworze. Piknik na trawie czy wypad nad jezioro są na to doskonałym sposobem. Również uwielbiany przez wszystkich grill jest częstym pretekstem do spędzenia wolnego czasu na łonie natury, a także spożywania tłustych i niezdrowych produktów – czego nasz organizm nie przetrawi tak łatwo.

1. Co na grilla?

Zazwyczaj nasze grillowanie polega na rzuceniu na ruszt kupionej w pobliskim sklepie kiełbasy, karkówki czy kaszanki. Nie może oczywiście zabraknąć piwa, musztardy i ketchupu. Świeże powietrze wzmaga nasz apetyt, a grono najbliższych jeszcze bardziej motywuje do sięgnięcia po pięknie przypieczoną kiełbaskę.

Mimo że zwolennicy grillowania uważają, że jest to najlepsza forma przygotowania mięsa, to i tak nadal pożywienie przygotowane w ten sposób jest po prostu bombą kaloryczną. Tak więc jedzenie kiełbasek, karkówki czy innych pyszności z grilla skutkuje zbędnymi kilogramami.

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

Aby nasze jedzenie było zdrowe i nie zawierało szkodliwych substancji, powinniśmy wypróbować kilka przydatnych sposobów na zdrowe grillowanie.

  • Po pierwsze – wybierajmy do pieczenia mniej tłuste mięso, np. indyka, kurczaka.
  • Po drugie – odpowiednio przyprawmy mięso, zanim wrzucimy go na ruszt. Najlepiej dodajmy dużo czosnku, który zapobiega miażdżycy naczyń tętniczych i obniża podwyższony poziom cholesterolu.
  • Po trzecie – jeżeli wybieramy czerwone mięso, odpowiednio je zamarynujmy – mięso szybciej się upiecze i będzie zdrowsze.
  • Po czwarte – grubość pieczonego mięsa nie jest bez znaczenia – powinno być odpowiednio cienkie, wtedy szybciej będzie gotowe do spożycia.
  • Po piąte – ryba zdrowsza niż karkówka. Ryby zawierają zdrowe dla serca kwasy omega-3. Ponadto powodują spadek cholesterolu LDL i trójglicerydów.
  • Po szóste – warzywa i owoce też można wrzucić na ruszt. Są one niskokaloryczne i do tego smaczne. Wspaniale uzupełniają mięsne potrawy i wzbogacają grillowe menu.
  • Po siódme – sałatki do grilla też pasują – zdrowe, zrobione ze świeżych warzyw, lekkostrawne. Ważne są tu witaminy, które spełniają rolę przeciwutleniaczy i zabezpieczają przed działaniem wolnych rodników.

2. Grillowanie a zdrowie

Grillowanie weszło na stałe w zwyczaje Polaków. Wiosną i latem można zaobserwować prawie w każdym ogródku postawionego grilla i świętującą grupę ludzi. Grillowanie stało się formą spędzania wolnego czasu. Jednak spędzanie czasu w taki sposób może doprowadzić do tego, że nasze brzuchy zwiększą swoją objętość. Nasze serce i kondycja fizyczna również ucierpią, ponieważ odkładający się tłuszcz może obciążyć pracę serca oraz doprowadzić do zaburzeń lipidowych, prowadzących do miażdżycy naczyń krwionośnych. Dlatego należy uważać na to, jakie ilości kiełbasek są przez nas spożywane podczas pięknego, wiosennego grillowania.

Na choroby sercowo-naczyniowe choruje coraz więcej osób. W Polsce co trzeci dorosły ma nadciśnienie, a osoby chore na otyłość, cukrzycę, nadciśnienie, dyslipidemię oraz osoby palące papierosy i prowadzące siedzący tryb życia są szczególnie narażone na choroby sercowo-naczyniowe.

Niewydolność serca, udar mózgu oraz choroby niedokrwienne serca zazwyczaj powodowane są nadciśnieniem tętniczym, na które choruje około 30% Polaków, a następne 30% jest w stanie przednadciśnieniowym. Jednak dzięki upowszechnieniu spożycia ryb i oliwy z oliwek zawięrająceych tłuszcze wielonienasycone, liczba zgonów z powodu niedokrwiennej choroby serca znacznie spadła. Niestety dalej pozostajemy na liście krajów o dużym ryzyku wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych. Dlatego zbyt duża ilość zjadanych kiełbasek z grilla nie pomoże nam obniżyć tego poziomu.

Według naukowców grillowanie może prowadzić do powstania nowotworów. Ze spalającego się w ogniu tłuszczu, który wycieka z mięsa, wytwarzają się szkodliwe substancje, które z dymem z żaru z powrotem przemieszczają się na grillowane mięso. Aby zapobiec temu zjawisku, należy używać aluminiowych tacek, które zapobiegają osadzaniu się substancji toksycznych zawartych w dymie na grilowanej potrawie.

Grillowanie może być jednocześnie przyjemne i zdrowe. Wystarczy trochę chęci, aby odstawić potrawy tłuste i niezdrowe, i zastąpić je zdrowymi, niskokalorycznymi produktami. Zdrowe potrawy wrzucane na ruszt na pewno urozmaicą nasze przyjecie, a przy okazji korzystnie wpłyną na nasze zdrowie.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!