Kiełki - wartości odżywcze, uprawa w domu

Kiełki są źródłem wielu witamin i składników mineralnych. Regulują pracę układów: nerwowego, hormonalnego i krążenia. Łagodzą nawet objawy klimakterium. Cudowne właściwości zdrowotne kiełków znane są już od 5 tysięcy lat. Dzięki swoim leczniczym właściwościom traktowano je jako uzdrawiające, więc szybko zadomowiły się w kuchni Dalekiego Wschodu. Teraz przyszedł czas na Amerykę i Europę. W Polsce na stołach kiełki są obecne od lat 90. Polacy stopniowo przekonują się do zdrowego jedzenia, zawierającego właśnie kiełki rzeżuchy czy sezamu.

1. Kiełki - wartości odżywcze

Rośliny w swoich ziarenkach magazynują witaminy, minerały i białka. Jednak spożywanie nasion to nie to samo co kiełków. W ziarenkach w trakcie kiełkowania uaktywniają się enzymy, które przetwarzają substancje odżywcze, tak by nasz organizm umiał je przyswoić. W ten sposób zwiększa się ilość witamin, aminokwasów powstających z białek oraz łatwo przyswajalnych cukrów prostych.

Zobacz film: "Jak zdrowo jeść i tracić na wadze?"

Kiełki zbóż są skarbnicą witamin z grupy B, C, D, E, A oraz K. Ponadto zawierają duże ilości magnezu, wapnia, fosforu, żelaza, cynku, jodu, potasu, miedzi, litu, selenu i manganu. Mają mnóstwo beta-karotenu, kwasów tłuszczowych omega-6 i błonnika. Poza tym są niskokaloryczne i łatwostrawne.

Drogocenny wpływ kiełków na nasze zdrowie to ochrona przed wolnymi rodnikami. Obniżają one cholesterol, zapobiegają miażdżycy i nowotworom, pomagają w trawieniu. Należy je jeść przy problemach z włosami, paznokciami i cerą, gdyż zawarte w nich składniki odżywcze doskonale wpływają na ich stan. Ponadto wzmacniają układ odpornościowy, a co najważniejsze, kiełki poprawiają nasze samopoczucie!

Kiełki najlepiej jeść codziennie i na surowo, szczególnie gdy chorujesz albo jesteś zmęczona, ponieważ dodają energii. Są niedocenionym składnikiem sałatek, omletu, jajecznicy, pasty, jogurtu. Można je również dodawać do kanapek. Z powodzeniem możesz je stosować jako substytut ziół: koperku, pietruszki czy szczypiorku. Ostre kiełki rzeżuchy czy rzodkiewki możesz spożywać z wędlinami, twarogiem, sosami. Delikatne kiełki pszenicy czy słonecznika świetnie nadają się do leguminy albo koktajlów mlecznych. Kiełki soi albo fasoli są wyśmienitym dodatkiem do potraw mięsnych i rybnych. Przed spożyciem warto je sparzyć, aby pozbyć się ich goryczki. Jako że jest to zdrowa żywność, możesz ją jeść niemal bez ograniczeń.

2. Kiełki - uprawa w domu

Samodzielna hodowla kiełków jest bardzo prosta. Wystarczy kupić ich nasiona w sklepie ze zdrową żywnością. Uprawiać można kiełki jęczmienia, owsa, gryki, lucerny, prosa, dyni, cieciorki, siemienia, soczewicy, rzodkiewki, fasoli mung, żyta, brokułów, czerwonej kapusty, gorczycy. Kupione nasiona należy przebrać, usuwając przebarwione i połamane. Te, które nam pozostaną, płuczemy w przegotowanej, letniej wodzie. Wypłukane kładziemy w salaterce, wlewamy do nich wodę i zostawiamy na 4-12 godzin, by spęczniały. Na 1 filiżankę nasion wlewamy 3-4 filiżanki wody.

Jest kilka możliwości hodowli:

  • na ligninie – na wilgotną ligninę kładziemy namoczone wcześniej nasionka. Pamiętamy, by lignina nie wyschła – zraszamy ją kilka razy dziennie;
  • na sitku – nasiona kładziemy na sitku, salaterkę napełniamy wodą, by była blisko sitka, ale by ziarenka w niej nie pływały. Wodę należy zmieniać dwa razy dziennie i przepłukiwać nasiona;
  • w kiełkownicy – kiełkownica składa się z trzech pojemników, zbiornika na wodę i pokrywki. Roślinki należy zraszać kilka razy dziennie.

Kiełki najlepiej rosną w temperaturze 18-21°C w ciemnym zakątku. Pamiętaj, by chronić je przed słońcem, bo staną się gorzkie. Kiełki są gotowe w zależności od rodzaju nasion po 2-7 dniach. By były chrupiące, warto je przepłukać przed jedzeniem. Kiełki soi zbieramy, gdy mają 1 cm, lucerny od 3 do 5 cm, owsa, gdy urosną na długość ziarna, rzeżuchy po 2 dniach, a rzodkiewki, gdy mają 3 cm.

Kiełki słonecznika najlepiej samemu wyhodować. Jednak jeśli nie masz na to czasu, możesz je kupić. Pamiętaj, że po 5 dniach tracą one wartość, więc trzeba zwrócić uwagę na to, jakie kupujesz. Kupuj w sklepach, w których przebywają w chłodni. Zwróć uwagę, czy nie są spleśniałe. Sprawdź termin przydatności do spożycia. Kupione trzymaj w lodówce – w naczyniu, które przepuszcza powietrze.

Kiełki zawierają witaminy i mikroelementy, zapewniają dobre samopoczucie i smukłą sylwetkę, przeciwdziałają wielu chorobom cywilizacyjnym. Jedzenie kiełków jest traktowane jako wartościowe uzupełnienie diety i ochrona przez zawałem i chorobami nowotworowymi.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!