Trwa ładowanie...

Nowe badania obalają mity na temat szkodliwości kofeiny

Kofeina jest obwiniana za wywoływanie m.in. bezsenności, niepokoju i częstych wycieczek do toalety, jednak nowe badania wykazują, że jest nieszkodliwa. Okazuje się, że jest bezpieczna nawet dla kobiet w ciąży i małych dzieci!

Zobacz film: "Kofeina nie pomaga wytrzeźwieć"

Przegląd 44 badań obalił powszechny mit, że kofeina, występująca m.in. w herbacie, kawie i gazowanych napojach, jest szkodliwa dla organizmu. Wykazano, że trzymanie się zalecanej dziennej dawki (400 mg kofeiny), co odpowiada czterem filiżankom kawy lub ośmiu filiżankom herbaty, nie powoduje trwałych szkód w organizmie człowieka.

W prowadzonych przez brytyjskiego dietetyka badaniach wykazano również, że substancja ta zwiększa zarówno wydajność umysłową, jak i fizyczną.

Dr Carrie Ruxton, która wcześniej doradzała NHS i Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności, brała udział w opracowaniu tego przeglądu.

W swoim raporcie opublikowanym w czasopiśmie "Complete Nutrition" dowodzi, że kofeina jest bezpieczna, pomimo wszystkich negatywnych informacji, które podają media. Dr Ruxton powiedziała, że niestety, istnieje wiele mitów i błędnych informacji na temat kofeiny.

Według niej, osoby, które zrezygnowały z herbaty i kawy, mogą stracić wiele potencjalnych korzyści zdrowotnych wynikających z zawartych w nich związków.

Herbata jest najlepszym źródłem odpowiedniej dawki kofeiny, ponieważ zawiera ona również wiele różnych polifenoli i przeciwutleniaczy.

W raporcie przedstawiono co najmniej 15 różnych testów, które udokumentowały korzystny wpływ kofeiny na pracę mózgu, w tym poprawę czasu reakcji, dokładności w testach i czujności. Testy wskazują również, że kofeina wpływa na uwalnianie dopaminy, co ma poprawić nastrój i zapobiec spadkom samopoczucia.

W kolejnych 29 badaniach klinicznych potwierdzono, że kofeina poprawia wyniki sportowe. Na tej podstawie szacuje się, że trzech na czterech znanych sportowców stosuje suplementy z kofeiną w celu zwiększenia swojej skuteczności.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

Eksperci uważają, że dorośli powinni spożywać codziennie nie więcej niż 400 mg kofeiny, co odpowiada czterem kubkom kawy rozpuszczalnej. Taką ilość można znaleźć np. w ośmiu filiżankach herbaty lub pięciu puszkach napoju energetycznego.

Uwaga!

Substancje znajdujące się w napojach energetycznych mogą podnosić ciśnienie krwi i zaburzać rytm serca. Przeczytaj, dlaczego nie wolno przesadzać z energetykami.

Mała kostka zwykłej ciemnej czekolady zawiera do 50 mg kofeiny, a czekolada mleczna o połowę mniej. Cola, choć uważa się, że zawiera dużo kofeiny, ma jej tylko 30 mg na puszkę. Kofeina jest również często dodawana do tabletek przeciwbólowych, wzmacniając dodatkowo ich moc.

Naukowcy nie mają już wątpliwości - racjonalna dawka kofeiny spożywana na co dzień jest bezpieczna. Wnioski wyciągnięto na podstawie aż 740 różnych badań nad wpływem kofeiny na ludzi.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.