Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (861 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Ewa Kozłowska

Serwatka - co to jest, właściwości

Avatar placeholder
23.04.2021 11:40
Najnowsze odkrycie krakowskich naukowców może stać się hitem kosmetycznym na całym świecie!
Najnowsze odkrycie krakowskich naukowców może stać się hitem kosmetycznym na całym świecie! (Zdjęcie kobiety / Shutterstock)

Po kozim mleku, ślimakach i jedwabnych poszewkach na poduszki do walki z niechcianymi przez większość kobiet oznakami starzenia wkracza serwatka – uboczny produkt przemysłu mleczarskiego. Czy serwatka pomoże wygładzić zmarszczki i uczyni skórę ponownie młodą i napiętą? To byłby przełom w przemyśle kosmetycznym i kolejna świetna okazja dla polskiej gospodarki. Gdyby tylko produkty, w których znajduje się serwatka trafiły na półki sklepowe, w pełni wykorzystany zostałby produkt, który jest całkowicie zbędny w procesie produkcji wyrobów mleczarskich.

spis treści

Krakowscy naukowcy swoją innowacyjną recepturę naturalnych kosmetyków, których produkcja opierałaby się przede wszystkim na wykorzystaniu białek serwatkowych, zaprezentowali w ramach konkursu "Eureka! DGP – odkrywamy polskie wynalazki".

Serwatka w kosmetyce to wciąż niewykorzystany składnik. Nad recepturą, która odżywia, nawilża i wygładza skórę, pracowali: dr inż. Małgorzata Tabaszewska i prof. dr hab. inż. Tadeusz Grega z Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie oraz dr inż. Elżbieta Sikora z Politechniki Krakowskiej.

1. Co to jest serwatka?

Jak wyjaśnia dr Tabaszewska – białka serwatki o małej masie cząsteczkowej mogą wnikać do głębszych warstw naszej skóry, przez co zdecydowanie poprawiają jej stan. Białka o większej masie cząsteczkowej, które pozostają na powierzchni skóry, chronią ją przed nadmierną utratą wody. Sekret młodej, promiennej i gładkiej skóry tkwi właśnie w jej odpowiednim nawilżeniu.

Zobacz film: "Jakie mleko wybierać"

Produkt, w którym jest serwatka, ma składać się wyłącznie z naturalnych składników. W dobie, kiedy zaczynamy w sposób świadomy podchodzić do tego, jak się odżywiamy, jaki styl życia prowadzimy, czy jakich kosmetyków używamy – polski, ekologiczny produkt kosmetyczny z serwatki o udowodnionym działaniu może okazać się prawdziwym hitem, ale jest również dużym wyzwaniem dla naukowców.

Krem czy żel z serwatki powinien bowiem zachować odpowiednio stałą konsystencję. W przypadku wykorzystania wyłącznie surowców naturalnych nie będzie to proste – najważniejsze będzie ustalenie właściwych proporcji i stabilnego składu.Kosmetyczna serwatka, a właściwie produkt na bazie serwatki, przeszedł już pierwsze testy na konsumentach, u których wywołał duże zainteresowanie.

Uczestnicy badania docenili jego w pełni naturalny skład, ale również zauważyli obiecywane działanie, opierające się na zawartości serwatki. Jak podkreślają naukowcy, proces technologiczny, który umożliwiłby wydostanie się produktu z laboratorium, nie jest drogi i jego rozpoczęcie powinno zainteresować przede wszystkim małych i średnich przedsiębiorców.

Koniecznie przeczytaj

2. Właściwości serwatki

Serwatka w Polsce jest wciąż niedoceniana, a w miejscach, gdzie produkowane są wyroby mleczarskie, najczęściej wykorzystuje się ją jako pokarm dla zwierząt. Niewielu z nas wie, że serwatka to skarb dla zdrowia i urody. Serwatka wpływa pozytywnie na procesy trawienne i jest lekkostrawna.

Dzięki zawartości laktozy serwatka wzmacnia system immunologiczny, zawiera mnóstwo witamin: B1, B12, B2 i B6, biotynę oraz kwas pantotenowy.

Dodatkowo serwatka jest źródłem cennych składników mineralnych takich jak fosfor, wapń, sód i jod, a bioaktywne składniki białek znajdujących się w serwatce pomagają ustabilizować poziom cukru we krwi, wzmacniają błonę śluzową żołądka, wykazują właściwości przeciwgrzybicze i antybakteryjne, a także wspomagają leczenie nadciśnienia.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze